Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Kié a hatalom?

Kié a hatalom?

Power Over Others: It’s Not What You Think

Manapság sokszor vetődik föl a kérdés, hogy a jó emberek kezében van-e a hatalom, és hogyan kellene biztosítani, hogy sose kerüljön rossz kezekbe. De mit jelent az, hogy valakinek hatalma van? És mi az a hatalom egyáltalán? Erre a kérdésre vetünk egy pillantást a mai posztban.

1. Szóval mi is az a hatalom?

Mint általában, a politikafilozófusok ezen a téren sem egyeztek még meg. De ahhoz, hogy közelebb jussunk a hatalom fogalmához, érdemes először is tennünk egy-két megkülönböztetést. Először is különböztessük meg a hatalom deskriptív és normatív kérdését: az első kérdés arra vonatkozik, hogy milyen körülmények között állnak fenn tényszerűen hatalmi viszonyok. A második arra, milyen körülmények között helyes, vagy legitim, vagy morálisan elfogadható, hogy bizonyos hatalmi viszonyok fennállnak. Itt és most csak az elsővel foglalkozom.

Sokan különbséget tesznek továbbá hatalom (power) és tekintély (authority) között mondván, hogy a hatalomhoz csak annyi kell, hogy valaki megtegye, amire utasítom, az nem, hogy bizonyos vélekedései legyenek rólam, míg a tekintélyhez az is kell, hogy az alárendeltjeim, beosztottjaim bizonyos dolgokat elfogadjanak igaznak rólam. Én ezt a megkülönböztetést nem fogom megtenni.

A számomra fontos különbség a hatalom két formája között van, amelyeket úgy nevezhetnénk, "hatalom valaki vagy valami felett" és a "hatalom valamire". Kicsit nyomi módon az angol power-over és power-to kifejezéseket fordítottam így, és megeshet, hogy a későbbiekben néha inkább ezeket használom, amikor már nagyon körülményes volna a magyar verzió.

A power-over elterjedt meghatározása szerint akkor van hatalmam valaki felett, ha képes vagyok rávenni az illetőt, hogy tegyen meg valamit, amit egyébként nem volna indoka megtenni. Amikor a főnököm arra utasít, hogy készítsek el egy beszámolót holnapra, miközben én inkább Trónok Harcát szeretnék nézni, hatalmat gyakorol fölöttem. De ugyanígy hatalma van fölöttünk a rendőröknek, tanároknak (az életünk egy bizonyos pontján) és néhanapján mi is gyakorolunk hatalmat mások fölött.

A power-to kicsit más tészta. Ez azokat az eseteket jelöli, amikor valamit hatalmamban áll megtenni, vagy szélesebb értelemben képes vagyok valamit megtenni. Ez a meghatározás jóval tágabb az előzőnél, ebben az értelemben ugyanis nem csak akkor gyakorolhatunk hatalmat, amikor valakit utasítunk valamire, vagy ráveszünk valamire, hanem akkor is, amikor például elmegyünk szavazni. Ilyenkor ugyanis valami olyasmit csinálunk, amit nekünk hatalmunkban áll megtenni, míg egy csomó más embernek (például akik nem állampolgárai az országnak) nem.

Ez a különbség persze nem feltétlenül nagyon éles, sőt gondolhatjuk, hogy az egyik meghatározás visszavezethető a másikra. Például az, hogy hatalmam van valaki felett, csak annyit jelent, hogy hatalmamban áll megtenni bizonyos dolgokat vele, tehát a power-over a power-to egy esete. Vagy azt is gondolhatom, hogy valahányszor teszek valamit, ami hatalmamban áll, akkor valami módon ráveszek másokat, hogy olyasmit csináljanak, amit amúgy nem tennének. Például a szavazással ráveszem a szavazóbizottságot, hogy mindenféle papírokat írjanak alá, amit amúgy nem tennének, ha nem mennék el szavazni. Tehát a power-to a power-over egy esete. Ebben a rendkívül izgalmas kérdésben most inkább nem foglalok állást.

2. Honnan jön a hatalom?

Az érdekes kérdés persze nem annyira az, mi az a hatalom, hanem, hogy honnan jön. Hogyan lehetséges az, hogy embereknek csak úgy össze-vissza hatalmuk van mások felett, és hatalmukban áll dolgokat megcsinálni? Nos, vannak bizonyos egyszerű esetek, amikor a magyarázat a fizikai kényszer és erőszak. Alighanem mindig léteztek és létezni fognak olyan társadalmak, ahol a hatalmi viszonyokat a fenyegetés, erőszak, vagy a kényszer más egyéb formája tartja fenn.

The Social Contract? How Original - The Social Contract? How Original  Condescending WonkaDe érdekes módon hatalmi struktúrák olyan társadalmakban is léteznek, amelyeket nem szomáliai hadurak és diktátorok vezetnek. Mi a magyarázat arra, hogy ott is léteznek hatalmi viszonyok emberek között, ahol a folytonos megfélemlítés és erőszak nem része a hétköznapoknak? Nos, többféle elképzelés is létezik, az én egyik kedvencem a társadalmi szerződés elmélete.

A társadalmi szerződés elmélete szerint hatalmi struktúrák úgy jönnek létre, hogy a közösség vagy társadalom tagjai együttesen lemondanak az autonómiájukról, arról a lehetőségről, hogy minden körülmények között azt csinálják, amit akarnak, és hatalommal ruháznak fel valaki mást, mivel felismerik, hogy így többre mennek, mint hogyha mindenki menne a maga feje után.

Hatalom eszerint az elképzelés szerint azért létezik, mert a közösség tagjai kollektíve elismerik, hogy valaki hatalommal rendelkezik fölöttük vagy valakinek hatalma van megtenni valamit. Ez a hatalom pedig pontosan addig létezik, amíg ez a kollektív elismerés fennáll, amíg a társadalmi szerződés érvényben van.

Valahogy úgy van ez, mint a pénz esetében: ha többé senki nem volna hajlandó dolgokat adni neked a kis színes fecnikért a zsebedben, azoknak többé semmilyen értéke nem volna. A pénz értéke, csakúgy, mint a hatalom, a társadalom közös elismerésén, együttműködésén, megegyezésén alapul.

Három dolgot fontos itt megjegyezni: először is az elismerés ebben az értelemben nem jelent feltétlenül támogatást vagy hozzájárulást. Lehet, hogy személy szerint egyáltalán nem tetszik nekem, hogy bizonyos embereknek joguk van másokat megbilincselni és börtönbe zárni ebben a társadalomban. Mégis lehet, hogy elismerem, hogy a rendőröknek hatalmukban áll ezt megtenni, például, mert még jobban utálnám azt a társadalmat, ahol mindenki a maga kedve szerint oszthat igazságot (erről bővebben itt).

Másodszor: az elismerés, a szerződés megkötése, nem kell, hogy ténylegesen végbemenjen. Értelemszerűen nem kell a társadalom minden tagjának tudatosan elhatároznia, hogy elismeri, a rendőröknek joga van a bűnözőket börtönbe zárni. Az elismerés lehet implicit.

Ha például én mindig akkor megyek át a zebrán, ha zöld a lámpa, akkor minden egyes alkalommal implicite elismerem, hogy ez a szabály van érvényben, hogy a rendőröknek hatalmukban áll megbüntetni engem, ha átmegyek a piroson, stb. Az elismerés akkor is megtörténik, ha ez nem jut eszembe minden gyalogátkelésnél.

Harmadszor: attól még, hogy bizonyos hatalmi struktúrákat elismer a társadalom, vagy a közösség, ezek a struktúrák nem lesznek rögtön legitimek. Nem minden tényszerűen fennálló hatalmi struktúra legitim is egyúttal, azaz nem mindegyik morálisan elfogadható. De itt most csak azzal foglalkozunk, hogy mitől lesznek ott a hatalmi viszonyok, nem azzal, hogy mikor helyes, hogy ott vannak.

3. Akkor kinek a kezében van a hatalom?

A szép ebben az elméletben az, hogy rámutat, a hatalom általában nem a hatalmasok kezében van. A politikusoknak, a főnökeinknek, és így tovább, csak addig és annyiban van hatalmuk felettünk, ameddig és amennyiben elismerjük, hogy rendelkeznek ezzel a hatalommal. A főnököm azért mondhatja meg, hogy mit tegyek, mert úgy tekintek a parancsaira, mint amelyeknek kötelező erejük van rám nézve. Ez a kötelező erő nem jön máshonnan, mint az én elismerésemből (meg persze a társadalom többi tagjának elismeréséből).

A társadalom hatalmi struktúrái nem kívülről, vagy felülről nehezednek ránk, hanem azokat mi magunk tartjuk fenn a kollektív elismerés által. A hatalom a népé, és a hatalmi pozíciókban lévőknek nem csak azért ajánlatos szem előtt tartani a népakaratot, mert csúnya dolog ezt elmulasztani, hanem mert a nép közreműködése, elismerése nélkül a hatalmasok hatalma ténylegesen megszűnik létezni.

A másik oldalról nézve: mi mindannyian egyenként vagy akár kollektíve felelősek vagyunk azért, hogy miféle hatalmi struktúrákat tartunk fent. Nem csak olyankor, amikor megkérdezik a véleményünket, amikor szavazunk, hanem a mindennapokban is, amikor megannyi cselekvésünkkel implicite elismerjük a fennálló hatalmi viszonyokat.

És ez igaz nem csak a power-over, hanem a power-to esetekre is. A kollektív elismerésünk nem csak azt határozza meg, hogy kinek van hatalma felettünk, hanem azt is, hogy nekünk és a közösségünk többi tagjának mit áll hatalmunkban megtenni. Ha ez igaz, akkor képesek vagyunk hatalommal felruházni magunkat és egymást. 

Ha például van egy csoport a társadalomban (például egy etnikum, a hajléktalanok, stb.), akik a jelenlegi hatalmi és jogi struktúrák folytán erőtlenek, nem áll hatalmukban védekezni az őket ért igazságtalanság ellen, akkor nekünk mindannyiunknak lehetőségünk van kollektív elismerésen keresztül felruházni őket hatalommal, erővel -- a "power" szónak ezt a csodálatos kétértelműségét a magyarban nincsen módom kijátszani -- arra, hogy megvédhessék magukat.

Sőt csakis így, kollektív elismerésünkön keresztül tehetnek szert erre a hatalomra vagy képességre, hiszen -- mind a power-over, mind a power-to esetében -- a kollektív elismerés a hatalom egyedüli forrása. Hiába lép életbe egy törvény e csoport elnyomása ellen, ha mind kollektíve nem ismerjük el, hogy nem áll hatalmunkban elnyomni őket, nekik pedig hatalmukban áll küzdeni az elnyomás ellen, akkor a hatalmi struktúrák nem fognak megváltozni.

(Emlékezzünk, hogy a kollektív elismerés ebben a kontextusban nem csak azt jelenti, hogy hangosan kimondjuk, hogy "elismerem, hogy ...". Meg kell nyilvánulnia implicite is különféle cselekvésekben, ahogy a közlekedési lámpa fenti példája mutatta.)

4. Azért nem fenékig tejfel

Persze a társadalmi szerződés elmélete sem hibák nélkül való. Egyrészt nem terjed ki azokra az esetekre, amikor a hatalom birtokosai úgy döntenek, nem érdekli őket a társadalmi szerződés, és átmennek szomáliai hadúrba: elkezdhetik az erőszak, kényszer és megfélemlítés eszközeivel fenntartani a hatalmi struktúrákat. Azzal sem nagyon tud mit kezdeni, amikor valaki önként kiiratkozik a társadalmi szerződésből.

És persze a társadalmi szerződés elmélete nem az egyetlen filozófiai elképzelés a hatalom természetéről, számos más elmélet is létezik. Néhány ezek közül összhangban van a szerződéselmélettel annyiban, hogy elismerik, hogy a hatalom forrása a hatalomnak alávetett közösség, és nem az, aki látszólag birtokolja a hatalmat. Ilyen például Michel Foucault nagy hatású elmélete.

Más elméletek szerint sem a hatalom birtokosainak, sem az alávetetteknek nincs sok beleszólásuk abba, hogy milyen hatalmi viszonyok állnak fönn. Sok marxista szerint például a termelés sajátosságai határozzák meg a fennálló hatalmi struktúrákat, mi csak azt hisszük, hogy képesek vagyunk változtatni rajtuk.

Ezek között az elképzelések között értelemszerűen nem tudok most igazságot tenni. Tagadhatatlannak tűnik azonban a számomra, hogy a hatalom nem csak a hatalmasoké. Nekünk magunknak is, a társadalom minden tagjának kisebb vagy nagyobb hatalmunk van a hatalom felett (ez kezd összezavaró lenni), és ezzel a hatalommal bármikor élhetünk is.

13 komment filozófia hatalom politikai filozófia társadalmi szerződés Foucault Marxizmus Tovább
Kié a hatalom? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
13 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Abortusz és etika Abortusz és etika
  • Ki tehet róla? Ki tehet róla?
  • Az idő csak illúzió? Az idő csak illúzió?
  • Minden csak matematika? Minden csak matematika?
  • A gépek lázadása, avagy mit mutat meg a Turing teszt A gépek lázadása, avagy mit mutat meg a Turing teszt

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr156388355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

neoteny · http://word.blog.hu 2014.06.24. 04:11:37

"Valahogy úgy van ez, mint a pénz esetében: ha többé senki nem volna hajlandó dolgokat adni neked a kis színes fecnikért a zsebedben, azoknak többé semmilyen értéke nem volna. A pénz értéke, csakúgy, mint a hatalom, a társadalom közös elismerésén, együttműködésén, megegyezésén alapul."

Ez csak a fiat pénzre igaz, nem pedig a commodity (használati/élvezeti értéken alapuló) pénzre. És a fiat pénzre is csak azért, mert az államhatalom (!) "törvényes fizetőeszköznek" nyilvánítja azt: vagyis kötelezi az embereket annak fizetség fejében ill. adósság megfizetéseként történő elfogadására (beleértve a saját maga iránti adósságot -- adót -- is).
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.24. 08:06:30

@neoteny: értem a felvetésed, de szerintem nincs egészen igazad. Hiszen a commodity money esetében is az a helyzet, hogy a társadalomnak, illetve a közösségnek el kell fogadnia, hogy az arany/ezüst/kukorica/akármi értékes. A commodity money definíciója (legalábbis abban a három könyvben, amit most hirtelen fel tudtam csapni), ami szerint az olyan medium of exchange, ami intrinzikus értékkel bír, kicsit félrevezető. Nincs semmi intrinzikusan értékes például az aranyban vagy az ezüstben, vagy a jádéban. A társadalomnak először el kell fogadnia, hogy ezek a dolgok értékesek.

Ami pedig a fiat pénzt illeti, ott is az van, hogy hiába hoz az államhatalom egy határozatot, nekünk előbb el kell fogadni, hogy ennek a határozatnak érvénye van miránk nézve. Ahhoz, hogy az állam bármit fizetőeszköznek nyilvánítson, még mindig szükség van a kollektív elismerésre.

Már persze amennyiben ezek a kollektív elismerés/társadalmi szerződés elméletek érvényben vannak.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.06.24. 09:27:27

@Kapelner Zsolt:

"a közösségnek el kell fogadnia, hogy az arany/ezüst/kukorica/akármi értékes"

Ha valamire kereslet van és szűkösen létezik (vannak olyanok akik elfogadják cserébe az általuk nyújtott jószágért vagy szolgáltatásért), akkor az (szubjektíven és relatívan) "értékes". Az hogy valami mennyire értékes (ha egyáltalán), függ az adott helyzetben nyújtott marginális hasznától (a klasszikus példa a Szaharában vándorló, aki számára a legközelebbi oázis eléréséhez szükséges mennyiségű víz értékesebb minden másnál, akár egy tonna aranynál is -- de ha már van annyi vize amennyire szüksége van, akkor egy gramm arany is értékesebb mint akár ezer liter víz, feltételezve hogy egyedül van).

"Nincs semmi intrinzikusan értékes például az aranyban vagy az ezüstben, vagy a jádéban."

Valóban; semmi sem intrinzikusan értékes, csak olyan mértékben amennyiben kereslet van rá és szűkösen létezik. Az aranyra/ezüstre emberemlékezet óta van kereslet és nem állnak rendelkezésre tetszőleges mértékben (mint pl. az oxigén az esetek túlnyomó részében); ha bármiféle "társadalmi elfogadásra" volt szükség, az már jó régen megtörtént -- ráadásul olyan "közmegegyezés" eredményeként ami az emberek saját (szubjektív és relatív) értékítéletéből fakadt, nem pedig valamiféle hatalom írta elő nekik. Az hogy pénzzé váltak, azért történt meg mert olyan tulajdonságokkal _is_ rendelkeztek az általánosan létező kereslet és szűkösség mellett mint tartósság, viszonylag nagy "értéksűrűség", könnyű oszthatóság stb.

"Ahhoz, hogy az állam bármit fizetőeszköznek nyilvánítson, még mindig szükség van a kollektív elismerésre."

Tekintettel arra hogy az államhatalom képes használni az erőszakmonopóliumát (ill. az állami erőszak hiteles fenyegetését) a fiat pénz elfogadtatására, a "kollektív elismerés" nem az emberek szabad belátásából fakad.

Jó példa erre a különféle országok által különféle időkben bevezetett hivatalos valutaárfolyamok -- amikkel mindig társult a hazai valuta váltásának monopóliuma, ill. a hazai valuta ki- és bevitelének tiltása. Ilyenkor az államhatalom explicit módon tiltotta annak "kollektív elismerését" hogy az állam által kibocsátott fiat pénz nem annyira "értékes" más valutákhoz képest mint amit az állam hozzárendelt -- hatalmi szóval.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.24. 09:56:02

@neoteny: kicsit az az érzésem, hogy kicsit elbeszélünk egymás mellett.

Azt írod, "ha bármiféle "társadalmi elfogadásra" volt szükség, az már jó régen megtörtént -- ráadásul olyan "közmegegyezés" eredményeként ami az emberek saját (szubjektív és relatív) értékítéletéből fakadt, nem pedig valamiféle hatalom írta elő nekik."

Pontosan, az arany azért rendelkezik értékkel, mert az emberek -- akármilyen okból, most hogy azért, mert tetszett nekik ahogy csillog, akár azért, mert nem romlik meg, mint a gyümölcs, akár valamilyen vallási okból -- elfogadják, hogy rendelkezik értékkel, úgy gondolnak rá, úgy kezelik, mint ami értékes. Nem azért, mert bárki előírta nekik, ezt egy szóval sem mondtam.

Ez az elfogadás persze nem "valamikor megtörtént", hanem folyamatosan történik, nekünk itt és most ebben a társadalomban is úgy kell gondolnunk, hogy az arany értékes, különben megszűnne értékesnek lenni.

A hatalomról pontosan ugyanezt állítom. Valaki csak addig és annyiban rendelkezik hatalommal, amennyiben elfogadjuk, vagy elismerjük, hogy ha kiad egy parancsot, azt nekünk végre kell hajtani. Ahogy az aranyban nincs semmi intrinzikusan értékes, úgy az én főnökömben sincs semmi intrinzikusan hatalmas, hanem azáltal tesz szert hatalomra, hogy én és a közösség többi tagja ezzel felruházzuk.

Persze mondhatnád, hogy a főnökömnek nem azért van hatalma, mert én felruházom vele, hanem azért, mert a vezérigazgató felruházza vele. De a vezérigazgatónak sincs semmi hatalma, ha mi mindannyian, a beosztottai nem fogadjuk el, hogy van, ha mi mind nem tekintünk úgy arra, amit mond, mint aminek kötelező érvénye van ránk nézve. Hogy ezt miért tesszük, azért-e, mert pénzt akarunk keresni, azért-e mert nagyon tiszteljük a vezérigazgatót, stb. az mellékes. A lényeg az, hogy a vezérigazgató annyiban rendelkezik hatalommal, amennyiben ezt mi mindannyian elismerjük róla.

Oké, ami az állam erőszakmonopóliumát illeti: itt hadd hivatkozzak arra, amit a 2. szakasz elején mondtam. Persze, vannak társadalmak, ahol az állam erőszakkal és kényszerrel tart fenn bizonyos intézményeket és hatalmi struktúrákat.

De vannak olyan társadalmak is, ahol az emberek nem élnek folyamatos megfélemlítésben. Például meg vagyok róla győződve, hogy mi itt és most nem azért tulajdonítunk értéket a bankjegyeknek, mert meg vagyunk félemlítve a rendőrség és a katonaság által. Hanem mert például belátjuk, hogy ha elfogadjuk, hogy a pénznek van értéke, hogy ha mindannyian úgy csinálunk, mintha ezeknek az amúgy önmagában értéktelen papírfecniknek ilyen és ilyen értéke volna, akkor sokkal jobban járunk, mint ha ezt nem tennénk. Ennyiben ez az elfogadás inkább fakad szabad akaratunkból, mintsem az erőszakszervezetek általi megfélemlítésből.

Amit a valutaárfolyamokról írsz, az megint egy érdekes dolog. Szóval ebben az esetben igaz az, hogy az államhatalom megtilthatja, hogy bizonyos kollektív elismerések megtörténjenek. De ahhoz, hogy ezt megtilthassa, bizonyos más kollektív elismeréseknek már eleve jelen kell lennie.

Konkrétan: ahhoz, hogy az államhatalom megtiltson nekünk bármit, kollektíve el kell ismernünk, hogy az államnak ez hatalmában áll. Tehát el kell fogadnunk, hogy ha egy bizonyos valaki egy bizonyos épületben bizonyos dolgokat ír bizonyos papírokra, akkor nekünk ilyen és ilyen kötelességeink vannak. Ezek a kötelességek ugyanúgy nem léteznek a kollektív elfogadásunktól függetlenül, ahogy az aranynak sincs értéke, hacsak nem tulajdonítunk neki értéket.

Persze előfordulhat, hogy az államhatalom átmegy szomáliai hadúrba, hogy magamat idézzem, és közvetlen fenyegetéssel és erőszakkal tartja fenn a hatalmi struktúrákat, sőt volt olyan filozófus, aki szerint mindenfajta államhatalom végső soron így működik, de a társadalmi szerződés bizonyos elméletei szerint legalábbis van olyan eset amikor a hatalmi struktúrák nem erőszak és megfélemlítés révén léteznek, ezek mellett próbáltam érvelni a fentiekben.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.06.24. 11:26:36

@Kapelner Zsolt:

"nekünk itt és most ebben a társadalomban is úgy kell gondolnunk, hogy az arany értékes"

Nem _kell_ gondolnunk: empirikus tapasztalat hogy van kereslet rá és szűkösen áll rendelkezésre. El lehet adni oxigént az átlagembernek aranyért, habár az egyik legszükségesebb jószág, hiszen öt perc hiánya halált okoz? Nem, mert nem szűkösen áll rendelkezésre (már ami az életfontosságú légzést illeti). Hogyan lehetséges az hogy egy elemi anyag (amiről nem véljük hanem tudjuk hogy elengedhetetlen az életünkhöz) gyakorlatilag értéktelen az aranyhoz képest, ami egyáltalán nem szükséges az élethez, hanem "csak" ékszerként/díszítőelemként van haszna (eltekintve minimális ipari felhasználásától)? Pontosan azáltal hogy _van valamennyi haszna_ (van rá kereslet) _és viszonylag ritka_. Ha úgy lehetne találni aranyat mint ahogy oxigént "talál" az ember, minimális csereértéke lenne az aranynak.

Ha a középkori alkemisták sikerrel jártak volna, a saját "üzletüket" ásták volna alá: minél több aranyat "gyártottak" volna, annál inkább elinflálódott volna az arany(pénz). A királyok voltak az igazi alkémisták amikor olyan aranypénzt verettek amiknek az aranytartalma kevesebb volt mint a nominális (korábbi) tartalma; de ez kifejeződött a "társadalmi el-nem-fogadásban" amit Gresham Törvénye néven ismerünk: a nagyobb aranytartalmú (régebbi) érméket megtartották az emberek, a kisebb aranytartalmú de nominálisan azonos "értékű" érméktől meg megszabadultak: azokkal fizettek.

"az én főnökömben sincs semmi intrinzikusan hatalmas"

Valóban nincs; nem kényszeríthet arra hogy bármilyen utasítását is végrehajtsad -- hiszen bármikor felmondhatsz. Amire "hatalma" van az az, hogy a munkaszerződésetekhez tartson téged: hogy a fizetésedért cserébe végrehajtod az utasításait. De ez a munkaszerződés közös megegyezéssel született: senki sem kényszerítette sem a vállalatot, sem téged hogy megkössétek. Mint ahogy (általánosságban) senki sem kényszerítheti sem a vállalatot, sem téged hogy a munkaszerződés ne mondja(d) fel.

"ha mi mind nem tekintünk úgy arra, amit mond, mint aminek kötelező érvénye van ránk nézve. Hogy ezt miért tesszük, azért-e, mert pénzt akarunk keresni [...] az mellékes"

Egyáltalán nem mellékes: ha nem fizet a vállalat amelyikkel munkaszerződést kötöttem (nem tartja be a szerződés rá eső részét), bizonyosan nem hajtom végre a főnököm utasításait. Ha nem hajtom végre a főnököm utasításait (nem tartom be a szerződés rám eső részét), bizonyosan nem fizet a vállalat. Hiszen a (munka)szerződés épp' arról szól hogy a fizetésért _cserébe_ végrehajtom a főnököm utasításait. Szó sincs semmiféle "főnöki hatalom" "elfogadásáról": megteszem amit mond mert ezért kapom cserébe a fizetésem. Ha nem teszem meg, nem kapok fizetést.

"Persze előfordulhat, hogy az államhatalom [...] közvetlen fenyegetéssel és erőszakkal tartja fenn a hatalmi struktúrákat, sőt volt olyan filozófus, aki szerint mindenfajta államhatalom végső soron így működik"

Igen; én (is) így gondolom. Hogy parafrázisoljam Franz Oppenheimert:

Aranyhoz kétféleképpen lehet jutni: vagy megdolgozik érte az ember (a gazdasági metódus) vagy elveszi a másiktól ellenszolgáltatás nélkül (a politikai metódus).
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.06.24. 11:33:34

@neoteny:

Kihagytam valamit az egyik mondatból:

Pontosan azáltal hogy az aranynak _van valamennyi haszna_ (van rá kereslet) _és viszonylag ritka_.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.24. 11:42:19

@neoteny: Továbbra is úgy érzem, hogy nem mondunk ellent egymásnak, illetve nem ugyanarról beszélünk.

"empirikus tapasztalat hogy van kereslet rá és szűkösen áll rendelkezésre." Abszolút így van. Igen. De azzal, hogy van rá kereslet, miért összeférhetetlen az, hogy úgy gondoljuk, értékes? Nem éppen azért van rá kereslet, mert úgy gondoljuk, hogy értékes?

Rendben, azért gondoljuk úgy, hogy értékes, mert kevés van belőle. De csak azért, mert valamiből kevés van, az emberek még nem fogják igényelni. Ahhoz, hogy igényeljék is, az is kell, hogy valamiért azt gondolniuk, hogy értékes. Például azért, mert nélküle meghalnak (étel), mert sokkal könnyebb vele kereskedni (pénz), vagy mert jó ránézni. Ezek mind teljesen objektív dolgok.

"Szó sincs semmiféle "főnöki hatalom" "elfogadásáról": megteszem amit mond mert ezért kapom cserébe a fizetésem. Ha nem teszem meg, nem kapok fizetést."

Pontosan, megint nem beszélünk másról. Amikor szerződést kötök, elfogadom, hogy amit ez az ember mond mondjuk reggel nyolctól délután négyig, azt nekem meg kell csinálnom (bizonyos keretek között). Ha nem egyeznénk meg, akkor nem kellene megcsinálnom. És igen, azért egyezünk meg, mert pénzt akarok kapni. Amit mondasz pontosan azt szemlélteti, hogy a főnöknek annyiban van "hatalma" (abban az értelemben, hogy meg kell csinálnom a munkát, amit kiad nekem), amennyiben én ezt elfogadom, azaz alávetem magam neki, azért, hogy pénzt kapjak.

A társadalmi szerződés elméletei pontosan ugyanezt mondják: az államnak azért van hatalma a polgárok felett, mert a polgárok lemondanak az önrendelkezésük egy részéről, azért, mert szeretnék, ha az állam megszervezne nekik olyan dolgokat, amit egyedül nem tudnak, például közvilágítást, igazságszolgáltatást, stb.

"Igen; én (is) így gondolom."

Fair enough, ez egy védhető álláspont :)
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.06.24. 13:56:31

@Kapelner Zsolt:

"Nem éppen azért van rá kereslet, mert úgy gondoljuk, hogy értékes?"

Van az oxigénre kereslet? Igen, sőt. Úgy gondoljuk (alapesetben, túlnyomórészt) hogy az oxigén értékes? Nem; nem vagyunk hajlandóak semmit fizetni (elcserélni) érte, hiszen bőségesen van a levegőben: nem szűkösen áll rendelkezésünkre.

Tegyük fel hogy tüdőtágulatban szenvedek. Ebben az esetben az oxigén már szűkösen áll rendelkezésemre: a levegőből nem vagyok képes elégséges mennyiséget magamhoz venni, légszomjban szenvedek. Ekkor már értékessé válik az oxigén a számomra: hajlandó vagyok fizetni (elcserélni) azért hogy oxigénpalackból kapjam azt. Tehát ugyanaz az anyag -- változatlan kereslet mellett -- értékessé vált _számomra_. Senki más nem kezd el fizetni az oxigénért csupán amiatt hogy én azt teszem: az oxigén értéke számomra, szubjektíven jelent meg. A keresletem nem változott; a "szűkösség" változott azáltal, hogy nem vagyok képes eleget magamhoz venni a levegőből. Így hát az idézett kérdésedre a válasz "nem": nem azért van valamilyen jószágra kereslet mert értékesnek gondoljuk, hanem azért gondolunk valamit értékesnek mert van rá "keresletünk" (úgy gondoljuk -- szubjektíven -- hogy a megszerzése javít az állapotunkon a korábbihoz képest, amikor nem birtokoltuk azt) _és_ szűkösen áll rendelkezésre az a valami.

"És igen, azért egyezünk meg, mert pénzt akarok kapni."

No de akkor nem "mellékes" hogy azért vetjük alá magunkat a főnök "hatalmának" mert pénzt akarunk keresni a partikuláris vállalatnál -- hanem ennek a vágynak direkt következménye.

Vannak olyanok akik nem vetik magukat alá egy főnök "hatalmának" azért hogy pénzt keressenek: ők a vállalkozók. Nincs is biztosítva szerződésesen a bevételük/jövedelmük.

"A társadalmi szerződés elméletei pontosan ugyanezt mondják: az államnak azért van hatalma a polgárok felett, mert a polgárok lemondanak az önrendelkezésük egy részéről, azért, mert szeretnék, ha az állam megszervezne nekik olyan dolgokat, amit egyedül nem tudnak, például közvilágítást, igazságszolgáltatást, stb."

Igen. És az önrendelkezésük minél nagyobb részéről "mondanak le" (szerintem inkább "mondatják le" őket), annál nagyobb hatalma van az államnak (a mindenkori kormányzatnak) felettük.

Te egy tanult ember vagy; nyilvánvalóan tisztában vagy az elmélet különféle politikafilozófiai kritikáit illetően. Én most csak egy rövid beszédet linkelek be ide, amit Thomas Sargent mondott el 2007-ben a Cal-Berkeley diplomaosztóján:

www.businessinsider.com/thomas-sargent-shortest-graduation-speech-2014-4

(Különösen a 8-11 pontok.)
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.24. 15:12:43

@neoteny: oké, azt hiszem, kezdek rájönni, hol értjük félre egymást. Szóval: máshogy használjuk az "értékes" fogalmát.

Azt, hogy keresletünk van valamire, ha jól értem, nagyjából így definiálod: "úgy gondoljuk -- szubjektíven -- hogy a megszerzése javít az állapotunkon a korábbihoz képest, amikor nem birtokoltuk azt." Ezt én egyenértékűnek lennék hajlandó elfogadni azzal, hogy értékesnek gondoljuk a szóban forgó valamit. Ezen túlmenően a vita verbális azt hiszem.

"No de akkor nem "mellékes" hogy azért vetjük alá magunkat a főnök "hatalmának" mert pénzt akarunk keresni a partikuláris vállalatnál"

Attól függ. Mivel itt most arra vagyunk -- legalábbis én -- kíváncsiak, hogy milyen a hatalom természete, ennek a vizsgálódásnak a szempontjából nem mellékes. De lehetnek olyan vizsgálódások, amelyek szempontjából mellékes.

Persze, "vannak olyanok akik nem vetik magukat alá egy főnök "hatalmának" azért hogy pénzt keressenek", ezért nem is véletlen, hogy a hatalom természetéről szóló posztban róluk nincsen szó :)

"Igen. És az önrendelkezésük minél nagyobb részéről "mondanak le" (szerintem inkább "mondatják le" őket), annál nagyobb hatalma van az államnak (a mindenkori kormányzatnak) felettük."

Így van. Persze kérdés, hogy az embert szükségképpen "lemondatják"-e az önrendelkezéséről. Elvégre lehetnek olyan szituációk, amikor önként mondunk le róla. Például amikor el kell végezni egy feladatot és valakit közösen megválasztunk, hogy legyen ő a főnök egy adott projekt erejéig.

Ekkor nem feltétlenül kényszerít minket senki arra, hogy alávessük magunkat az ő hatalmának (tehát hogy úgy kezeljük őt, mint aki utasításokat adhat, számon kérhet, akinek be kell számolnunk, stb.), a józan eszünkkel is beláthatjuk, hogy jobb ha van egy főszervező, aki kiosztja és felügyeli a feladatokat, mintha mindenki megy a maga feje után, vagy ha mindent közösen akarunk megcsinálni.

Nem lehetséges szerinted, hogy a társadalom vagy egy olyan társadalom, ami jobban működik, mint a mienk, ilyen alapon legyen megszervezve? Ez nagyon utópikus szerinted?

"Te egy tanult ember vagy" köszönöm szépen :) Igen, tudok az elmélet különféle kritikáiról, a 4. szakaszban meg is emlékeztem egyikről-másikról, sőt korábban egy egész posztot szenteltem neki, ha gondolod, esetleg nézz rá: filofaktor.blog.hu/2014/03/23/egyenlo_vagy_akkor_is_ha_nem_akarod

A mellékelt beszédet is köszönöm, kifejtenéd kérlek, mennyiben tartod a 8-11 pontokat relevánsnak a jelen kérdéskörben? Hátha tudunk róluk egy érdekeset beszélgetni.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.06.24. 17:53:03

@Kapelner Zsolt:

"máshogy használjuk az "értékes" fogalmát"

Nyilvánvalóan: a te értelmezésedben "értékes" az amire kereslet van, attól függetlenül hogy milyen mennyiségben áll rendelkezésre -- és ebből azt a következtetést vonod le hogy azért van kereslet rá mert értékes. Az én álláspontom szerint pedig attól értékes valami hogy 1) kereslet van rá ("vágy tárgya") és 2) szűkösen áll rendelkezésre. Szerintem mindkét feltétel szükséges ahhoz hogy valami (szubjektíven és relatívan) értékes legyen valaki számára.

"nem is véletlen, hogy a hatalom természetéről szóló posztban róluk nincsen szó"

Szerintem érdemes szót ejteni róluk is: ugyanis a létezésük demonstrálja hogy van alternatívája a szerződéses alkalmazottságnak. Ugyanez nem igazán mondható el az államhatalom és a(z adófizető) polgár esetében.

"a józan eszünkkel is beláthatjuk, hogy jobb ha van egy főszervező, aki kiosztja és felügyeli a feladatokat"
"Ez nagyon utópikus szerinted?"

Soha nem jártam Izraelben, és ezért csak hallomásból tudok a kibucokról. Úgy tűnik hogy azok valami ilyesféle elvek alapján szerveződtek -- de sokuk (nem mindegyik) rendszeres pénzügyi problémákkal küzdött és csaknem folyamatos állami támogatásra szorult. A 80-as években pedig krízisbe került a kibucmozgalom: sok kibuc elvetette a tradicionális módszereket és inkább individualista és kapitalista irányzatra váltott át.

Nem tudom hogy nagyon utópisztikus-e az ilyesféle társadalomszervezés. Nyilvánvalóan nem lehetetlen, de számos problémával is szembe kellett nézniük. És itt önkéntesekről beszélünk: hogy lehetséges lenne-e egy társadalom minden tagját bevonni ilyesmibe ... ebben nem hiszek.

"kifejtenéd kérlek, mennyiben tartod a 8-11 pontokat relevánsnak a jelen kérdéskörben?"

Ezzel arra kívántam reflektálni hogy "az államnak azért van hatalma a polgárok felett, mert a polgárok lemondanak az önrendelkezésük egy részéről, azért, mert szeretnék, ha az állam megszervezne nekik olyan dolgokat, amit egyedül nem tudnak".

Nekem erős kétségeim vannak azzal kapcsolatban hogy

1) a mindenkori kormányzatokat alkotó emberek a polgárok problémáinak megoldását helyezik előtérbe a saját (és őket a hatalomban megtartók) érdekeik érvényesítésével szemben ( en.wikipedia.org/wiki/Public_choice_theory )

2) hogy a mindenkori kormányzatokat alkotó emberek egyáltalán képesek megoldani a polgárok problémáit ( en.wikipedia.org/wiki/Wicked_problem )

3) hogy a polgárok elsősorban a kozös problémáik megoldását várnák el a mindenkori kormányzatoktól -- úgy tűnik hogy az egyéni problémáikra várnak megoldást, akár (vagy elsősorban) a többiek számlájára (ahogy Frederic Bastiat fogalmazott: "a kormányzat az a nagy fikció amin keresztül mindenki a többiek költségére próbál megélni")
Válasz erre 

szemet 2014.06.25. 09:45:33

Mind az aranynak mind a főnöknek vannak olyan intrinzikus tulajdonságai amik elősegítik, hogy abba a pozícióba kerüljenek ahol vannak.

Aranynál ugye az oszthatóság, tartósság, ritkaság, szépség, természetben előfordul,könnyen kivonható stb...
Főnöknél is vannak ilyenek, mert hát nem véletlen hogy senkinek se egy rozmár vagy egy aligátor esetleg egy kőszikla a főnöke - mert pl. azok képtelenek a hatalomgyakorlásra.

Az viszont hogy azonos tulajdonságú dolgok közül melyik "nyer", az már tényleg csak a szubjektív értékelésen esetleg történeti esetlegességen stb múlik. (és akár előfordulhat épp a valamivel rosszabb kerül előnyös helyzetbe - vannak bebetonozódott rossz főnökök mindenhol)

Pl.: Ha el lehet képzelni, hogy hiába találunk még ezerféle ritka, tartós, osztható és csillogó dolgot a világon azokra nagy ívben szarunk már az aranyhoz képest, történetileg már nem rúgnak labdába - nem nyerhetik el a "mararadandó érték" ugyanolyan erős címkéjét, akkora (évezredes) hátrányból indulnak...
Válasz erre 

szemet 2014.06.25. 10:10:53

Eszembe jutott egy nyilvánvaló terület ahol ezeket az összefüggéseket a rengeteg elérhető adat miatt jól lehet vizsgálni:

A web. A google pagerank alapvető működési elve ugyebár:

"az a fontos weblap amire sok fontos weblapról mutat link"

Na mármost, nyilván gondolhatjuk hogy:

A linkek csak kódolják, és csak egyfajta felszíni és mérhető tünetei a lapok teljesen mástól függő belső értékének (mint esetleg a kereslet és kínálat a gazdaságban)

Mindazonáltal, hogy bejött a google, és mindenki azon keresztül talál az oldalakra valójában ez a tünet szinte egyike lehet a legfontosabb "értékeléseknek", vagy egyáltalán ez bármiféle értékelés kapuja.

Végső soron előfordulhat, hogy valaminek szinte ez az egyetlen "értéke" - a hype, vagy legalábbis sok más szempontból értékesebb dolgot elnyom valami hypolt de kevésbé különleges cucc.

Pont mint az aranynál, valamiféle belső érték miatt figyeltek fel rá régen, mára viszont pont ez a tartós "figyelem" vált az egyik legfontosabb értékéve.

A weben nagyon jól lehet kutatni mindenféle divathullámot, piaci buborékok, hypot - és meg is teszik sokan...
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.25. 12:13:20

Én teljesen máshogy közelítem meg ezt a témát.
A hatalommal kapcsolatban nem a blogposzt kérdései a fontosak. Triviális, hogy mi az a hatalom, és az sem fontos kérdés, hogy mi legitimálja. (Mellesleg, ezt a "társadalmi szerződés" dolgot hülyeségnek (pontatlanságnak, mellébeszélésnek) tartom.)
Tehát, nem az állapotra, a mostani helyzetre vonatkozó kérdések a fontosak. Hogy mi a helyzet, az nagyjából ismert, tudott.
Hanem a következő kérdések a fontosak:
Hogyan lehet úgy megszervezni a társadalom működését, hogy az hatékony, és igazságos legyen? Kell, vagy lehet-e ebben szerepe bármiféle hatalomnak, ill. milyen jellegű- és mértékű legyen az a szerep?
Vagyis: Az optimális társadalomszervezés igényel-e hatalmi szerepeket, ha igen, akkor azoknak milyeneknek kell lenniük?

A mostani (vagy múltbeli) állapotra vonatkozó triviális, tudott, ismert válaszokkal ellentétben ezekre a "kívánt"-ra vonatkozó kérdésekre sokkal nehezebb válaszolni. Ez mondjuk nem is nagy csoda, hiszen míg az állapot (a helyzet) a tényekben foglaltatik, addig a "kívánt állapot" egy jövőbeli "nem tény". Sőt még csak nem is jóslat (nem azt akarja leírni, hogy mi lesz majd), hanem csak egy vágy. Ez a vágy pediglen a jóra, a helyesre, a célszerűre, a hatékonyra, vagyis a jól működő, élhető, igazságos társadalom jellemzőire kérdez rá, azokat próbálja leírni, körülhatárolni.
És akkor eme jellemzők között, a hatalom kérdése már csak egy, a sok közül. éppenséggel nem is a legfontosabb.

Ebből a szemszögből nézve, a hatalmat pragmatikusan kell megszervezni. Azt kell nézni, hogy szükség van-e rá, lehet-e társadalmat szervezni "hatalom nélkül", vagyis a "semmi hatalmat senkinek" (épp olyan szimpatikus, mint amilyen naiv) anarchista elvével. Erre az a válasz, hogy a civilizáció mai állapotában még szükségesek a különféle hatalmi struktúrák. Akkor innentől már csak technikaiak a problémák. Ezeket a hatalmakat úgy kell megszervezni, és működtetni, hogy az óhatatlanul is szükséges szabadságkorlátozások mellett (mindenki nem csinálhat korlátlanul azt, amit akar, és ha ezt valaki nem tudja magától...), mégis a lehető legtöbb individuális szabadságot biztosítsa. És természetesen átlátható, demokratikus, felvilágosult, és a többi legyen.

És ez a "program" bőven sok, átláthatatlan, és kivitelezhetetlen, legalábbis ahogy én ma a politikafilozófia (a politikáról nem is szólva) nagy zűrzavarát látom...
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard