Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Önbíráskodás és hatalom

Önbíráskodás és hatalom

Igen, igen, Tomcat híres-neves lövöldözős balhéjáról akarok beszélni és nem, nem fogom sem őt sem a történet többi szereplőjét elmondani ennek-annak. Helyette egy filozófiai kérdést szeretnék feltenni: ha Magyarországon mindenki úgy gondolná, hogy a rendőrséget megkerülve önbíráskodni oké (mert mondjuk a rendőrség nem tudja ellátni a feladatát stb.), akkor tényleg oké is volna? Más szavakkal: felhatalmazhat-e bárkit az emberek támogatása arra, hogy olyasmit csináljon, amit elvileg csak a rendőrségnek volna szabad?

A lövöldözős esettel kapcsolatban rengetegen fejezték ki egyetértésüket, hiszen "ők legalább csinálnak valamit", és "ha a rendőrség tenné a dolgát...", "én sem csináltam volna mást XY helyében" stb. Szóval sokak szerint az önbíráskodás lehet indokolt, vagyis előfordulhat olyan eset, amikor valaki jogosan csinál úgy, mintha ő volna a rendőrség, azaz jogosan alkalmaz erőszakot igazságszolgáltatás céljából. De vajon tényleg így van ez?

Egy megközelítés a következő: ha elegen tartják jogosnak azt, amit az önbíráskodó csinál, akkor igen. Hiszen gondoljunk bele: a rendőrségnek miért van joga ahhoz, hogy olyasmit csináljon, amit a többi embernek nem szabad? Nos, éppen azért, mert elegen gondolják úgy, hogy szabad. Ha nem gondolná mindenki, hogy a rendőröknek joguk van másokat igazoltatni, és esetenként erőszakot alkalmazni, akkor nem is lenne ilyen joguk.

John Searle amerikai filozófus példájával élve: az 1992-es Los Angeles-i zavargások alkalmával a rendőrség képtelen volt gátat szabni a fosztogatásnak, a fosztogatók egyszerűen nem törődtek a felszólításaikkal. Searle szerint ezen a ponton a rendőrség de facto megszűnt rendőrségnek lenni és fura ruhába öltözött emberekké váltak, akik mérgesen kiabálnak másokra.

Ha ez megy az egyik irányba, azaz ha a közmegegyezés el tudja venni a rendőröktől a hatalmat, akkor működik a másik irányba is? Vajon ha elegen gondoljuk úgy, hogy egy bloggernek vagy bárkinek joga van másokat igazoltatni vagy megverni, akkor tényleg joga is lesz? Ez az úgynevezett társadalmi szerződéselméletek egyik alapvető dilemmája.

A társadalmi szerződés elmélete szerint egy személy vagy intézmény hatalma (például az, hogy a rendőrségnek hatalmában áll engem letartóztatni) azon alapul, hogy a társadalom tagjai lemondanak bizonyos jogaikról a személy vagy az intézmény javára (például arról, hogy maguk verjék meg, aki nem szimpatikus nekik) és cserébe a személy vagy intézmény biztosít számukra olyan szolgáltatásokat (például szervezett, országos igazságszolgáltatást) amit önmaguktól nem tudnak megszervezni. Ez a hipotetikus társadalmi szerződés ruházza fel a jogaival például a rendőrséget. De eszerint a társadalom tagjainak bármikor jogukban áll kiiratkozni a társadalmi szerződésből és újat kötni egymással. Nem?

Azt hiszem, könnyen belátható, hogy nem szeretnénk, ha ez lenne a helyzet. Ha a szomszédaim ma reggel úgy döntenének, hogy kikiáltják a pesterzsébeti köztársaságot, és ezt mindenkinek tiszteletben kéne tartania, hamar felborulna a világ. És nagyon nem lenne kellemes, ha sokak által támogatott erőszakos csoportok akkor vernének meg engem, amikor akarnak, és ezt nekem úgy kellene felfognom, mint jogos erőszakot egy legitim hatalmi szerv részéről.

Ezek a zsigeri megérzéseink. De milyen érveket hozhatunk fel az ellen, hogy a puszta társadalmi támogatás nem ruházhat fel akárkit akármilyen jogokkal? Kezdjük ott, hogy minden emberi lénynek vannak olyan jogai, amelyeket senki nem sérthet meg, bármilyen is a közmegegyezés és bármilyenek is a törvények. Ezek az úgynevezett egyetemes emberi jogok, amelyeket mindenki, öregek és fiatalok, bűnözők és rendőrök, gazdagok és szegények birtokolnak pusztán annak érvén, hogy ők is emberi lények.

A másik válasz, hogy egyáltalán nem minden jöttment közmegegyezés képes legitim hatalommal felruházni egyéneket vagy intézményeket. John Rawls, a huszadik század egyik legjelentősebb politikai filozófusa szerint például csak azok a megegyezések számítanak, amelyeket aktuális érdekeinktől, élethelyzetünktől elvonatkoztatva, racionális érvek mentén is tarthatónak, kívánatosnak gondolunk.

Mikor feltesszük magunknak a kérdést, hogy vajon jogosan lőtte-e arcon Tomcat gázpisztollyal azt a fickót, félre kell tennünk - így Rawls - aktuális ellenérzéseinket mind Tomcattel, mind a fickóval szemben. Azt kell megkérdeznünk magunktól, hogy ésszerűen végiggondolva képesek vagyunk-e racionális érveket felhozni egy olyan társadalmi berendezkedés mellett, amelyben húsz ember, ha úgy véli, hogy a rendőrség nem végzi jól a munkáját, összejöhet, hogy azt verjen meg, akit akar.

Ha ilyen, az élethelyzetünktől, tapasztalatainktól, érzelmi állapotunktól független, racionális érvvel nem tudunk előállni, akkor semennyi facebook like vagy társadalmi szolidaritás sem tudja legitimálni senki arcon lövését. Még ha a rendőrség rosszul is végzi a munkáját, egy megfelelő racionális indok hiányában, amely legitimálná az önbíráskodó szervezetek akcióit, a puszta zsigeri felháborodásunk és az "én is lőttem volna" érzéséből fakadó egyetértésünk önmagában kevés ahhoz, hogy elfogadhatónak tartsuk az önbíráskodást.

De vajon igaza van ebben Rawlsnak? Nos, a vita a mai napig folyik. Az azonban bizonyosnak tűnik a számomra, hogy bármennyire is együtt érzünk azokkal, akiket az országban igazságtalanság ért, bármennyire is fel vagyunk háborodva, minden körülmények között helyénvalóbb a társadalmat racionális elvek mentén megszervezni, mint zsigeri érzéseink alapján.

12 komment filozófia etika igazságosság politikai filozófia John Rawls Tovább
Önbíráskodás és hatalom Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
12 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Abortusz és etika Abortusz és etika
  • Korlátozható-e a szólásszabadság? Korlátozható-e a szólásszabadság?
  • Új beköszönő Új beköszönő
  • Nyelvem határai... Nyelvem határai...
  • Kié a hatalom? Kié a hatalom?

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr216262344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

henrimichaux 2014.06.04. 12:31:54

Minden tiszteletem Rawls-é és a szerződéselméleteké, de a Los Angeles-i példa mellé szerintem még nagyon idekívánkozik az önbíráskodás latin-amerikai genealógiája, ami szerintem közelebb vihet a jelenség megértéséhez, mint egy szerződéselméletekre fókuszáló megközelítés. A mindössze néhány napig tartó Los Angeles-i zavargásokkal szemben számos dél-amerikai államban évtizedes feszültségek vezettek oda, hogy színre léptek bizonyos önvédelmi csoportok, amelyek az állam erőszakmonopóliumát semmibe véve, és általában rövid távon ugyan, de kétségtelenül nagyobb rendet tudtak fenntartani, mint a minden szinten korrumpálódott, a drogkereskedelemben vastagon involvált rendőri szervek. Körülbelül ugyanaz a minta ismétlődött mindenhol: a rend fenntartására képtelen, mindig valamilyen felsőbb központból irányított, lassan és ineffektíven intézkedő hatóságok szerepét átvették a lokálisan rekrutálódó és a lokális hatékonyságra fókuszáló, a helyi közösségek biztonságát ellátó autodefensas csoportok. Szóval szerintem itt bukik ki a legfontosabb teoretikus élű kérdés: van-e joga a helyieknek fegyveres szerveződésre egy olyan vidéken, amelyet elborított egy adott bűnözési formával együtt járó erőszakhullám, és amely régióban a hivatalos szervek nem tudnak/nem akarnak tenni a civil lakosság védelméért. Magyarul nem fogható-e ez fel a polgári engedetlenség egyik formájának egy olyan szituációban, amikor a rendfenntartó erők képtelenek ellárni feladataikat? (mely engedetlenségre a jogot egyébként Rawls is elismeri tudtommal).

A mexikói Michoacán államban például olyan szintet ért el az erőszak, hogy az állam nagy részén már de facto a vigilanték tartanak rendet, miközben a kormány (amellett, hogy az utóbbi hónapokban ezrével bocsájtotta el a korrupt rendőröket) hol megpróbálja ezeket bevonni a rendfenntartásba, hol le akarja őket fegyverezni. Peruban a parasztok önvédelmi csoportjai segítettek a Fényes Ösvény legyőzésében, Kolumbiában szintén volt szerepük a FARC elleni harcban, jóllehet később mindkét államban gondot okozott az idők során önjáróvá vált vigilanté milíciák megregulázása.

Nálam tehát a kérdés egy kiélezettebb formában csapódik le: a szerződéselméleti paradigma értelmében vajon meddig tagadhatjuk meg a jogot egy lokális csoport akár fegyveres önszerveződésétől egy olyan kontextusban, amikor az állami szervek rendfenntartási képességei a nettó nulla felé konvergálnak, és a közösség tagjainak fizikai/anyagi biztonsága kerül emiatt veszélybe (a gondolatmenet tovább ragozható, joguk van-e az ugandai falvak népének felfegyverkezve várni a Lord's Resistance Army martalócaira, miközben a hivatalos hadsereg évekig képtelen volt meggátolni, hogy a milícia az elrabolt falusi gyerekekből képezze ki katonáit, stb). Szerencsére a Tomcates balhénak nem ez a háttere, a kérdés elméleti.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.04. 13:32:05

Ha már a filozófia is bele van keverve ebbe a _témája szerint_ nem filozófiai témába, akkor nem ártana először eltalálni, vagy kigondolni a kérdéseket. Tehát, mi a kérdés?

Talán ez?: Legyen-e a joga a "helybelieknek" helyben fenntartani a rendet? Mivel ebbe a "rendfenntartásba" minden józan számítás szerint belefér, és együtt jár vele, a tévedés, az önkényeskedés, és az önbíráskodás is (hiszen a helyiek nyilvánvalóan nem fognak, és nem is tudnak fenntartani egy komplett jogi apparátust az ügyek intézésére), ezért a kérdés a gyakorlatban átfordítható erre: Legyen-e a joga a helyieknek önbíráskodni? Erre pedig minden "józan paraszt" azt mondhatja csak, hogy azt azért mégse.

Na most, a kérdés természetesen nem extrém, kvázi polgárháborús körülmények között vizsgálandó (vizsgálható ott is, csak az egy másik példa lesz akkor), hanem a viszonylagos civilizált, jogállami keretek között, mint amilyenek nálunk (még) fennállnak. Itt erre egyértelmű a válasz: Nem jó megoldás az önbíráskosó csoportok léte, ezt a feladatott az államnak kell ellátnia. És ha az állam nem látja el jól, akkor meg mindenféle nyomást kell gyakorolni annak érdekében, hogy mégis jól végezze a feladatát. És ha ez nem hatásos, akkor sajnálkozhatunk, de legfeljebb csak annyit tehetünk, hogy legális keretek között olyan "képviselőket" választunk meg, akik foglalkoznak a problémával.

Megjegyzem, egy társadalomban mindig számtalan sok megoldandó probléma van. Az bennük a közös, hogy mindegyik pénzbe kerül, és így a megoldásuk (a véges erőforrásokból) egymástól von el pénzt. Ebből pedig az következik, hogy egyáltalán nem biztos, hogy az a legnagyobb probléma, amire a legtöbb pénzt költik (persze feltételezve a legjobbat, azt, hogy a társadalom döntéshozói egyáltalán problémákat akarnak megoldani - azt is tudjuk, hogy a gyakorlatban, és nálunk miféle "problémák" azok, amelyekre ők fókuszálnak).

Még valamit: Az "igazságosság" szép, de igen elvont, légies eszméjét mindig le kell fordítani, olyasmikre, hogy "célszerűség", vagy "társadalmi hasznosság". Sőt, végső soron, mint általános csereértékre, pénzre is le lehet fordítani. Tehát az igazi kérdés ez: Vajon itt, és most, és előrelátható kihatásaiban mi éri meg nekünk jobban? Hagyni a társadalmat az erők szabad játékára, vagy inkább ésszerűen szervezni? És ez már kezd egy "filozófiai kérdés"-re hasonlítani. ;-)
Válasz erre 

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2014.06.04. 19:02:25

Gondolatébresztő bejegyzés, de a társadalmak sosem "racionális elvek" szerint szerveződnek, a rendőrségnek pedig azért van joga az erőszakhoz, mert az állam erőszakszervezete. Persze kérdés, ez a fajta legitimitása mennyire egyenlő a társadalmi elfogadottságával. Rawls rendszere fantasztikusan nagyívű és végiggondolt, csak épp ő is túl racionalista. Ráadásul racionálisan is többféle dolgot el lehet gondolni, valamit és az ellentetjét is, lásd Koestler Sötétség délbenjének vonatkozó fejezeteit.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.04. 19:29:54

@henrimichaux: szerintem jól mondod, hogy az általad felvetett szituációk sokkal kiélezettebbek, de éppen ezért egyszerűbb is őket megítélni. Viszonylag világos, hogy racionálisan alátámasztható az az alapelv, hogy amikor a rendvédelmi szervek de facto felszámolódnak, például a lázadók minden rendőrt megölnek a falu körül, akkor teljesen jogos megpróbálni megvédeni magunkat. A kérdések sokkal inkább a kevésbé kiélezett helyzetekben vetődnek föl, amikor a rendőrség például diszfunkcionális ugyan, de nincs anarchia (például ha kiszállnak a rendőrök, akkor azért abbamarad a lövöldözés). Szóval ilyen esetekben mikor legitim egy magánembernek felrúgnia a társadalmi szerződést arra hivatkozva, hogy bár a rendőrség működik, de nem működik elég jól? Ha engem kérdeztek, nehezen alátámasztható az az alapelv, hogy ezeket az ítéleteket magánembereknek lenne érdemes meghozni.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.04. 19:37:10

@ipartelep: Köszönöm a hozzászólást. A kérdés mindjárt a poszt elején szerepel: "felhatalmazhat-e bárkit az emberek támogatása arra, hogy olyasmit csináljon, amit elvileg csak a rendőrségnek volna szabad?" Ez majdnem biztos vagyok benne, hogy nagyon hasonlít egy filozófiai kérdésre :)

Ki tudnád fejteni, hogy miért gondolod, hogy az igazságosság kérdését "mindig le kell fordítani, olyasmikre, hogy "célszerűség", vagy "társadalmi hasznosság""? Miért nem épp a másik irányba: definiáljuk társadalmilag hasznosnak azt, ami igazságosabb társadalomhoz vezet. Mit gondolnál egy ilyen felvetésről?
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.04. 19:40:05

@dobray: Természetesen igaz az, hogy a társadalmak mindig is messze voltak a racionális szervezettségtől. De Rawls nem is azt állítja, hogy a társadalmak ténylegesen így működnek, hanem azt, hogy így kellene működniük, hogy egy társadalom akkor és csak akkor igazságos, ha ilyen és ilyen alapelveknek megfelel. Ezzel nem feltétlenül mondja, hogy a napjaink társadalmai igazságosak vagy racionális alapon vannak megszervezve. Éppen ellenkezőleg, azáltal, hogy megpróbálja tisztázni, pontosan milyen feltételek mellett is igazságos vagy racionálisan szervezett egy társadalom, megmutatja, hogy az aktuális társadalmak hol vallanak kudarcot, hol nem felelnek meg ezeknek a követelményeknek.
Válasz erre 

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2014.06.04. 20:54:31

@Kapelner Zsolt: Értem én ezt, csak épp ugye miért is az egyenlőség lenne a racionális és igazságos? De ez már messze vezet Tomcattől. Mindenesetre szerintem amit Rawls mond, mmint a példázat, amivel a könyvét kezdi, ott hibázik, hogy azt állítja: a résztvevők szükségszerűen arra a következtetésre jutnak, amit kifejt, ha racionálisan gondolkodnak; nos, ez bizonyíthatatlan. Nincs egy, szükségszerű racionális megoldás (Weber is beszél ugye, más kontextusban, számos racionalitás-típusról). Emellett minimum Szent Ágoston óta tudjuk, hogy a civitas terrena tökéletlen, és soha nem is lehet tökéletes; és elég rosszul járunk, ha tökéletessé próbáljuk varázsolni. Én tisztelem Rawlsot azért, amit alkotott, de mégiscsak inkább John Kekessel értek egyet, aki írt Rawlsnak egy válaszkönyvet: Az egalitarizmus illúziói.
Válasz erre 

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2014.06.04. 20:57:34

@Kapelner Zsolt: Aztán ott van Mannheim Károly, aki arról beszél, hogy a megismerés politikailag és társadalmilag korlátozott, a főbb típusok a 19-20. században:
bürokratikus konzervativizmus, konzervatív historizmus, liberális-demokratikus polgári gondolkodás, szocialista-kommunista koncepció, fasizmus. Ezek közül a lib-dem gondolkodásról azt mondja: A liberális-demokratikus polgári gondolkodás szélsőségesen intellektualista. Látja a politika irracionális mozgásterét, de próbálja „bevenni”, kézben tartani. Eszerint lehetséges kitűzni a az eszményi állam célját, ennek leírását és az odavezető ideális utat is meg tudjuk határozni. Van tehát a célok és az alkalmazások tudománya. A helyes célkitűzés létezik, és vita révén el lehet érni. A parlamenti vitatársadalom koncepciója az igazság elméleti úton való keresésének lehetőségére épül. Ez önámítás, mivel akaratilag, hatalmilag és érdekszerűen kötött erők léteznek emögött.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.05. 09:35:28

@Kapelner Zsolt: Akkor először a kérdés "filozófiai" voltáról. Nekem ez a kérdés, amit itt írsz, inkább egy jogi- mint filozófiai kérdésnek tűnik. Mert tipikusan a jog foglalkozik ilyesmikkel, a filozófia inkább másféle témákkal foglalkozik. De másképp mondva: Annyira triviális rá a válasz, hogy nem is érdemes róla filozofálni. A választ fentebb leírtam, röviden: Normális (nem extrém) társadalomban, és körülmények között a törvényességnek kell szabályoznia, felügyelnie a "rendet", nem pedig a "lakosság" ad hoc megoldásainak. Mégpedig azért, mert ez utóbbiból végső soron sokkal több kár származna, mint haszon.

Másképp mondva: A filozófiának van hagyományos tárgya, tartalma (a "diszciplinái"), amelyekkel évezredek óta foglalkozik. Vannak olyan témák, amelyek filozófiaközeliek, és vannak, amelyek nem annyira. Ez nem annyira az, már csak azért sem, mert a megválaszolása nem igényel semmiféle különös filozófiai módszer, képesség bevetését. Egyszerű, de józan paraszti ésszel is megválaszolható. Még akkor is így van ez, ha amúgy az helyes törekvés, hogy a "filozófiai vizsgálódás" racionális, kritikai, részletekbe menő _módszerét_ minden lehetséges terepen alkalmazzuk.

A másik kérdésedre: Az "igazságosság" kérdését azért kell (vagyis, az a jó, ah így van) "levezetni" nála konkrétabb fogalmakra, mert így, ilyen formában ez a fogalom szinte "megfoghatatlan", értelmezhetetlen. Csak egy általános, és homályos jelentése van, de konkrét jelentése nincs. Ezért van az, hogy ugyan elméletben mindenki nagyon pártolja az igazságosságot ("igazságosnak kell lenni uraim, ez nyilvánvaló"), fontos morális értéknek tartja, de itt gyakorlatilag meg is állna a tudomány. Amikor alkalmazni, interpretálni kellene, akkor kiderül, hogy az egyik ezt a konkrétabb társadalom- vagy politikafilozófiai elvet tartja igazságosnak, a másik meg pontosan annak az ellenkezőjét.
Tehát emiatt kell megpróbálni az igazságosság fogalom konkrétabb, gyakorlatiasabb fogalmakra való levezetését.

Amit a "másik irány"-ról vetsz fel, az nekem fogalmi keverésnek tűnik. A "társadalmilag hasznos", és az "igazságos" fogalmak szerintem lehetnek részben átfedőek, de pontosan nem azok. Hiszen részben másról szólnak. Persze definiálgatni lehet, de ha a két fogalom jelentését egymással azonossá "definiáljuk", akkor annak nem sok értelme lesz.
Hanem inkább annak lenne értelme, hogy ezeket az elvont, homályos fogalmakat (a "társadalmilag hasznos" se sokkal kevésbé homályos, mint az "igazságos") megpróbáljuk megtölteni tartalommal. Nem, vagy nem csak egymáshoz viszonyítjuk őket, hanem még ezer más dologhoz is, vagyis köréjük építünk egy társadalmi "víziót", amely sokkal konkrétabb fogalmakkal írja le, hogy milyennek is kellene lennie annak az "igazságosabb" társadalomnak.

Megjegyzem, nem mintha nem lennének ilyen víziók. Ezek egy része utópia (semmi pejoratív nincs abban), más része konkrétabb politikafilozófiai elv- eszme. Talán, ami itt dolog lenne még, az a két szintnek az erkölcsinek és a politikafilozófiainak az indokoltabb, magyarázottabb "levezetése", és összekötése. Voltaképpen erről beszéltem az elején is...
Válasz erre 

szemet 2014.06.05. 10:04:29

Át lehet gondolni a kérdést érzelmileg nem ennyire terhelt kérdésekben is:

Azaz általában mi a helyzet ha valaki államinak tartott feladatot vállal át helyi szinten. Pl.

Hónapok óta nem akarják kijavítani a kátyúkat az utcában, éjfélkor kimegyek és megcsinálom magam / A gyerekek nem küldöm iskolába tanköteles korban, hanem otthon tanítom (pedig nincs tanári végzettségem - tehát a gyerek nem törvényesen magántanuló) / Lokális helyi szintű pénzt nyomunk, vagy akár globálisat államoktól függetlenül (pl. bitcoin) stb...

Akkor ha nagy megelégedésre, gyorsabban vagy jobb minőségben végzem mint az állam akkor OK, ha rosszabb minőségben vagy az embereknek nem tetszik akkor bűn?

A fentieknek a törvényi tiltása - gondolom - az esetleges dilettantizmustól védi a közösséget. Egyértelmű, hogy így egy csomó hatékony megoldástól elesünk, de cserébe egy csomó kritikán alulitól is védettek vagyunk.

Hasonló törvényi szabályozás nem csak állami monopóliumokra van - pl. aki nem építész az nem tervezhet házat (saját nevén), aki nem orvos nem vásárolhat/írhat fel rengetegféle gyógyszert.

Persze más adott esetben szintén kockázatos területeken meg kizárólag a magánszféra szabályoz (pl. valaki szabadon tervezhet dialízisgép szoftvert vagy ABS vezérlő szoftvert, ha az adott cég alkalmazza - akkor is ha autodidakta módon tanult programozni)
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.05. 11:26:45

@szemet: Többféle kérdés van (lehet) itt:
1, Mi a helyzet, mi a tények ezzel kapcsolatban? Hát a tények nyilván azok, hogy az állam bizonyos kényes, vagy nehéz feladatokat magának tart fenn, és ezekről törvényileg, vagy valamilyen szabályozással rendelkezik is. Más feladatokat meg nem tart fenn magának, azokban szabadon választott, hogy ki vesz részt.

2. Mi lenne a jó, hogyan kellene szabályozni, az államit- és privát "munkamegosztást"?
És ugye, itt most leginkább ez utóbbiról beszélgetünk. Hogy hogyan lenne a jó... meg aztán egy kis kitérőt is tettünk közben a "mi az a jó", és "mi az igazságos" felé. És ez a kitérő szükséges is, hiszen addig nem tudjuk, hogy mi az a jó, amíg nem nevesítjük, kötjük, magyarázzuk, definiáljuk, konkretizáljuk azt.

Tehát van a kérdésnek (a "mi, és hogyan lenne jó" kérdésnek) egy filozófiai-morális, és egy gyakorlatiasabb, társadalmi, sőt "mindennapi helyzet" vetülete. Ezt csak a "fától az erdőt" effektus miatt mondom, vagyis, hogy tudjuk, miről beszélünk.
Válasz erre 

3aaa3 2014.06.09. 13:33:31

Külön történetként kéne kezelni magát az akciót és az akció során a lövést. Ezesetben máris jobban egyezne a társadalom véleménye a dologról.
(A cikkhez nem kapcsolodik csak az esethez: Aki még mindig ellenzi ezeket a társadalmi csoportokat (rossz ilyet mondani de) kívánom hogy egyszer rabolják ki, vagy fenyegessék rendszeresen Budapest fő tömegközlekedési pontjain. Aztán hívjon rendőrt esetleg ha ejut bíróságig is gyűjtsön "kellemes tapasztalatot")
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard