Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Biológiából moralitás

Biológiából moralitás

Nemrég részt vettem egy beszélgetésen, ahol (legnagyobb örömömre) egy filófaktoros írást vitattunk meg. A beszélgetés résztvevői többnyire biológushallgatók, illetve egyéb természettudományos érdeklődésű egyetemisták voltak. Az egyik meghatározó jelenség, ami föltűnt nekem a beszélgetés közben, hogy rengetegszer kerültek elő ilyen érvek: "az emberi evolúció ilyen-és-ilyen, tehát a társadalmat így és így kellene berendeznünk." Vagy: "az emberi fiziológia ilyen és ilyen, tehát az embereknek ezt és ezt kellene tenniük." De vajon ténylegesen le tudjuk vezetni a biológiából a moralitást? Remélem, a cikk végére beláthatjuk, hogy a válasz: nem.

Fontos látnunk, hogy az ilyen fajta következtetések rettenetesen gyakoriak mind a köznapokban, mind a tudományos (féltudományos) világban. Evolúciós pszichológus, etológusok, neurobiológusok írnak egyre-másra könyveket arról, hogy tudományos felfedezéseik alapján mit kellene gondolnunk a moralitásról, politikáról és más hasonlókról.

Hogy csak két példát említsek, ott van Sam Harris, az amerikai közíró (egyébként neurológus) híres-hírhedt könyve, a The Moral Landscape, és Matt Ridley zoológus írása, az Erény Eredete. Mindkét sikerkönyv arra törekszik, hogy megmutassa, napjaink tudományos felfedezései alapján, különösen a neurobiológia, etológia és evolúciós biológia területén, mit kellene gondolnunk az erkölcs és a politika természetéről.

Például Ridley amellett érvel (nagy vonalakban), hogy mivel az emberi lények az evolúció során ahhoz alkalmazkodtak, hogy kis, százegynéhány fős közösségekben éljenek, az embereknek ilyen kis, autonóm közösségekben is kellene élniük, az államnak pedig minimális beleszólást szabadna csak engedni a közösségek ügyeibe.

6a00d8341dd33453ef0120a4e2c7fa970b-pi (501×800)Nem véletlenül emeltem ki a "kellene" és a "szabadna" kifejezéseket, a mondatok ugyanis, amelyekben ezek előfordulnak, alapvetően különböznek az olyan kijelentésektől, mint "az ég kék", vagy "az emberek a törzsfejlődés során ehhez és ehhez alkalmazkodtak". Az utóbbi típusú mondatok a világ tényeiről szóló állítások, míg az olyan kijelentések, hogy például "ilyen és ilyen közösségekben kellene élnünk", normatív kijelentések. Nem arról szólnak, hogy a világ milyen, hanem hogy milyennek kéne lennie.

Ridley, mármost, megpróbál tényeket kifejező, faktuális, állításokból normatív állításokat levezetni. Abból, hogy az emberi törzsfejlődés ilyen és ilyen, arra próbál következtetni, hogy az embereknek ezt és ezt kellene csinálniuk. De vajon helyesek az ilyen következtetések? A filozófiában ezt a kérdés "van/kell probléma" [is/ought problem] néven vált ismertté.

Vegyük a következő két állítást:

  1. A Bugatti Veyron a ma létező leggyorsabb közúti autó.
  2. Bugatti Veyront kellene vennem.

Mármost 1 egy tényállítás és amennyire tudom, igaz. De 1-ből automatikusan nem következik 2. A két állítás között nincs olyan fajta logikai kapcsolat, mint mondjuk a "Minden ember halandó és Szókratész ember" és a "Szókratész halandó" között. Ahhoz, hogy ez a kapcsolat fennálljon, egy plusz premisszát is be kell iktatni:

  1. A Bugatti Veyron a ma létező leggyorsabb közúti autó.
  2. A ma létező leggyorsabb közúti autót kellene megvennem.
  3. Bugatti Veyront kellene vennem.

Az első és a második premisszából most már tényleg következik 3. De basszus! A második premisszában van egy "kellene", tehát ez is egy normatív állítás. De honnan szedtem ezt az állítást mégis? Nyilván nem az első premisszából, hiszen ha 2 következne 1-ből, akkor 3, a konklúzió, 1-ből magából is következne (aki nem hiszi, járjon utána, viszonylag könnyű belátni). Tehát még ha van is állítás, amiből 2 levezethető, az akkor sem 1, az eredeti tényállításunk.

Vajon létezik olyan tényállítás, amiből 2 következik? Nos, eleve nehéz belátni, hogy egy "az x dolog F" (például "az autó gyors") típusú mondatból hogyan következhetne egy "az x dolognak F-nek kéne lennie" típusú mondat olyan közvetítő premisszák nélkül, mint hogy "minden G dolognak F-nek kéne lennie, és x egy G dolog". De vegyük észre, hogy ez az utóbbi állítás maga is normatív. Ha tehát az első normatív állításról úgy tartottuk, hogy nem lehet faktuálisokból levezetni, akkor nem világos, hogy a másodikról miért kellene máshogy gondolkodnunk.

Térjünk vissza ezek után a kedvenc biológusainkhoz. Az eddigi fejtegetések alapján Ridleynek a következő érvvel kellene előállnia, hogy igazolja az állításait:

  1. Az emberek a törzsfejlődés során a 150 fős közösségekben való élethez alkalmazkodtak
  2. Az embereknek akkora közösségekben kellene élniük, amekkorákhoz a törzsfejlődés során alkalmazkodtak
  3. Az embereknek 150 fős közösségekben kellene élniük

Ridley, alighanem jó zoológus lévén minden probléma nélkül alá tudja támasztani i-et, ami egy faktuális kijelentés. Kérdés azonban, hogy hogyan lehet képes alátámasztani ii-t. Hiszen láttuk, hogy normatív állításokat nem lehet csak úgy levezetni faktuális állításokból, mindig szükség van plusz normatív premisszákra. De Ridley ezeket nem tudja sehány zoológiai eredményből kihalászni. Ezek ugyanis mindig tényállítások lesznek.

Tehát Ridley pusztán a kortárs biológia fejleményeire alapozva nem tudja bebizonyítani, hogy az embereknek ilyen vagy olyan társadalomban kellene élniük. Amit be tud bizonyítani az az, hogy ha elfogadjuk az ő normatív előfeltevéseit (ii-t), akkor el kell fogadnunk a normatív következtetéseit is. De a tudományos eredmények magunk nem tudják igazolni a normatív előfeltevéseket.

Zárszóként két dolog: először is attól még, hogy a tudományos eredmények nem képesek megalapozni ii-t, Ridley érve lehet érvényes. Éppenséggel elképzelhető, hogy az embereknek tényleg akkora közösségben kellene élniük, amekkorákhoz a törzsfejlődés során alkalmazkodtak. De ennek az igazságát nem a zoológiai kutatás, hanem, ha tetszik, ha nem, a filozófiai érvelés fogja megmutatni (ha egyáltalán bármi megmutathatja). Itt látszik napnál világosabban, miért van szüksége még a természettudományoknak is olykor a filozófiára.

Másodszor, az, hogy a vanból nem következik a kell, nem szentírás. Mindig is léteztek és léteznek filozófusok, akik kétségbe vonják ezt az alapelvek. A fentiekben megpróbáltam olyan erős érveket hozni mellette, amilyeneket csak tudtam. De ez semmi esetre sem az utolsó szó a vitában.

 

4 komment tudomány biológia etika logika morálfilozófia van/kell különbség Tovább
Biológiából moralitás Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
4 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Tetteink következménye Tetteink következménye
  • Mikor tudunk valamit? Mikor tudunk valamit?
  • Ki tehet róla? Ki tehet róla?
  • Van-e Isten #2 (ateista érvek #1) Van-e Isten #2 (ateista érvek #1)
  • Kié a hatalom? Kié a hatalom?

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr726146741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.07. 17:56:34

Hogy a "van"-ból nem következik a "kell", az triviálisan igaz. Egyszerűen azért, mert nincs ilyen logikai törvényszerűség.
Ha itt nem logikai következményrelációról van szó, és nyilván nem arról, akkor csak valami másféle "következtetési törvényszerűségről" lehet(ne) szó. No de vajon, mi lehet az?
De másképp fogalmazva ezt a kérdést: Ha a "van", és a "kell" között valamiféle kapcsolatot állítunk fel - és nem feltétlenül kell ezt következménynek nevezni -, akkor az milyen kellegű kapcsolat lesz?

Pl. megfigyelünk egy tényt, miszerint valami a múltban jól, megfelelően, helyesen működött. Ebből levonjuk azt a tanulságot, hogy az lenne a jó, vagyis úgy kellene, hogy a jövőben is úgy működjön az a dolog. Mivel, ha nem úgy működne, akkor máshogy működne, és az a másikfajta működési mód nem lenne olyan jó.
Felmerül a kérdés, hogy itt a tény (a múltban jól működött ez), és a kívánság (ezután is azt szeretnénk, hogy így működjön) van-e bármiféle (logikai nyilván nics) következményreláció. Én azt gondolom, hogy csak a "következmény" fogalmának vészes elinflálása mellett van ilyen összefüggés itt. Magyarán: Erre a viszonyra (a tény, és a kívánság) között nem helyes, és nem célszerű a "következmény" fogalmát használni, ha nem akarunk a blogposztban is megfogalmazott fogalmi zűrzavarba esni.

A következményfogalom ilyetén használata már csak azért is ellenjavallt, mert abban a szükségszerűség is benne foglaltatik. Vagyis az, hogy ha valamiből logikailag következik valami más, akkor az egyben szükségszerű következmény is. Nincs olyan helyzet, hogy következik, de ugyanakkor csak esetlegesen, néhanapján, máskor meg nem...

Na most, azt, hogy mi kellene, azt valójában mégiscsak a tények alapozzák meg. Hiszen mi más alapozhatná meg ugye, mint a "valóság állása", vagy a múlt tényei? De nem úgy, hogy automatikusan, és szükségszerűen következnek ezekből a tényekből, hanem máshogyan... Sokkal közvetettebb, bizonytalanabb (nincs szükségszerű kapcsolat), homályosabb módon. Azért csak így, mert egy "állapotnak" rendkívül sokféle, sokrétű viszonya, kapcsolata van más állapotokkal. Ahhoz, hogy "mi kell", először olyanokat kellene tudni, hogy "mi a jó", "mi a helyes", ráadásul kinek mi a jó, és helyes, mindezt összevetni, súlyozni... Nagyon komplex, és reménytelen feladat.

Mindenesetre, a blogposztod elején említett egyetemisták nagyon nem értik ezt a problémát. ;-)
Válasz erre 

szemet 2014.06.08. 21:52:11

Az evolúció ráadásul speciális, mert idővel "reagál" a tartós kulturális "divatokra".

Ha az emberek X-et szeretik, X-et csinálják, pláne ha X-et értékelik a párválasztáskor, akkor - X jellegétől és népszerűségétől függően - akár pár száz év is elég lehet hogy a jövőbeli átlagemberek lenyomják X-ben a mai átlagot mint a bélyeget...

Ha pl. úgy döntünk ma, hogy a férfiak és a nők egyenjogúak (filozófiai alapon), sőt hasonló feladatokon illik osztozniuk 50-50% arányban, akkor jó eséllyel ténylegesen hasonlóbbak lesznek egymáshoz a jövőben (evolúciós alapon).

Ez pl. mondjuk már régóta történik (pl. a hímek/nőstények mérete az embernél egyesek szerint ezért hasonlóbb mint mondjuk a gorilláknál)
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.06.08. 21:54:14

Már csak azért sem következhet a biológiából a nagybetűs Moralitás, mivel számos fajta moralitás létezik.

Hogy csak pár, e poszt szempontjából legrelevánsabb morált említhessem:

1. Az emberiségnek nincs joga kihasználnia a Földet és az élőlényeit, mivel az élőlények is éreznek. Az emberiségnek kötelessége a természettel harmóniában élnie, és ésszerű mértékben korlátoznia az erőforrások felhasználását, hogy ami létezik, az relatíve változatlan formában maradhasson meg, ne pedig visszavonhatatlanul elpusztuljon. (zöldes-újbalos-romantikus-ezoterikus morál)
2. Az emberiség ura a természetnek, azonban a jövendőben élő emberek érdekében kötelességünk egyre nagyobb erőfeszítéseket tenni, hogy a biodiverzitást és a bioszféra relatív stabilitását megőrizhessük. (racionalistább-ökológus-zöld-morál)
3. Az emberiség az evolúció révén a természet ura lett, joga van radikálisan átalakítani és saját igényei szerint kihasználni a természeti erőforrásokat. A folyamat amúgy sem kerülhető el, mivel az egyén joga a jelen korlátlan kiélvezéséhez és a növekedéshez, nem korlátozható demokratikus módon (pozitivista-liberális-szabadpiacos-szcientista-morál)

Nos, még ha valamelyik morál, pl. az ökologikus-racionalista le is lenne vezethető a biológiából, ez nem jelentené azt, hogy a többi fajta morál nem morál (ld. pl. a 3. fajta morális álláspont demokráciára hivatkozását).

Ezek tudatos döntések és választások, amelyek a világ és a benne élő ember közti viszonyok megdöbbentő bonyolultságát igyekeznek alapelvekre egyszerűsíteni. A biológiából nem vezethetőek le szigorú értelemben, vagy másképp fogalmazva, a biológiából végső soron gyakorlatilag mindenfajta morális álláspont levezethető, akárcsak a Bibliából; a kérdés az, hogy mire koncentrálunk inkább és mire kevésbé.
Válasz erre 

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.06.16. 08:35:50

igen, a vanból nem lehet levezetni a kellt. viszont érdemes figyelembe venni abból a szempontból, hogy mi nehéz. széllel szembe pisilni ugyanis lehet, de nehéz.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard