Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Hihetünk-e a tudománynak?

Hihetünk-e a tudománynak?

Ismeritek az okoskodó srácot az óráról/munkahelyről/buszról, aki mindig meg akarja magyarázni, hogy csak az evolúció miatt hiszed, hogy szereted anyádat, pedig valójában nem is? És az asztrohívő hippit, aki szerint a tudósokat azért pénzelik a multik, hogy kimossák az agyunkat? A tudományról sokaknak sokféle, többé vagy kevésbé színvonalas gondolata van. A huszadik században a filozófusok is nagy erőfeszítéseket tettek, hogy választ találjanak a vele kapcsolatos néhány alapvető kérdésre. Nézzük, hogy ezek a belátások hogy segítenek a tudománnyal kapcsolatos legidegesítőbb tévhitek lebontásában.

1. A tudomány bebizonyította, hogy nincs Isten/nincs szabad akarat/nincsenek unikornisok.

Oké, szóval a tudomány (mármint modern természettudomány) nem bizonyított be semmit, legalábbis nem úgy, ahogy például matekórán bizonyítjuk, hogy a Pitagórasz-tétel igaz (a matek most ne legyen természettudomány). Egy bizonyításnak elvileg meg kellene mutatnia, hogy a bizonyítandó dolog igazságában teljességgel bizonyosak lehetünk. De ha a huszadik századi tudományfilozófia elért valamit, akkor az az a felismerés volt, hogy a természettudomány sohasem konfirmálhat, azaz igazolhat véglegesen egy állítást. Ennek sok oka van. A legegyszerűbb az, hogy bármikor jöhet egy olyan megfigyelés, ami cáfolja az elméletünket, ennek a lehetőségét lehetetlen kizárni -- ilyen a matematikában nincs. De ami a tudományt teszi, az nem is az, hogy állításokat bizonyít, hanem hogy falszifikálható, megcáfolható állításokat tesz -- olyanokat, amelyeknél fennáll az ellenőrizhetőség esélye. Az üres spekulációhoz képest ez is nagy eredmény, de azért ne szálljunk el nagyon.

2. A tudósok rengeteget tévedtek korábban, tehát a tudomány nem megbízható.

Bár a tudomány nem képes egy állítás igazságát végérvényesen bizonyítani, ez még nem ok arra, hogy bizalmatlanok legyünk vele szemben. Nyilván a hétköznapokban is sokat tévedünk, mire egy probléma megoldását megtaláljuk. És a tudomány nagyrészt ennyi: problémamegoldás, vagy ahogy a híres amerikai tudományfilozófus, Thomas Kuhn mondta, rejtvényfejtés. Olyasmi, mint a sudukuzás, vagy mint amikor megpróbáljuk kitalálni, ki a gyilkos egy krimiben. Csak mondjuk végtelen sok gyilkossal. Mármost nyilván egy csomót tévedünk, mire rájövünk egyikre-másikra. De ez nem jelenti azt, hogy sohasem találunk meg legalább néhány gyilkost, vagy nem fejtjük meg a suduku legalább egyik részét.

És még egy fontos dolog: az, hogy a tudósok nem tudják igazolni egyik vagy másik állításukat, még nem jelenti, hogy az állítás nem is igaz. Könnyen lehet, hogy a tudósok egy csomó igaz dolgot mondanak, csak épp nem tudják őket végérvényesen igazolni. Ettől még érdemes bennük megbízni, mert a rakás űrrakétából, repülőgépből és védőoltásból úgy tűnik, nem járnak teljesen rossz úton.

3. A tudomány igaz, mert megfigyelésekre épül

Hááát.... persze, a természettudomány empirikus, azaz tapasztalati ismereteket szolgáltat, és mint ilyen megfigyelések nélkül aligha jöhetne létre. De csak és kizárólag a puszta megfigyelések alapján még nem tudnánk tudományos hipotéziseket gyártani. Tegyük fel, hogy látod, hogy egy billiárdgolyó hozzáér egy másikhoz, és hirtelen a másik is megmozdul. Ebből következtethetsz arra, hogy az egyik golyó okozta a másik elindulását. De momentán ilyen megfigyelések alapján arra is gondolhatnál, hogy az űrlények mozdították el a másik golyót. A megfigyelés, az eset kinézete pontosan ugyanaz volna. Persze az egyik opció hülyeség. De lássuk be, ezt az előfeltevést nem bizonyítottuk empirikusan -- nem néztük meg minden alkalommal, hogy nem az űrlények voltak-e. Tehát a tudomány megfigyelésekre és nem empirikus előfeltevésekre egyaránt épít. És hogy melyik előfeltevéseket válasszuk? Nos, sok tudományfilozófus szerint ezt az égvilágon semmi nem határozza meg. A tudományos elméletek, ahogy mondják, aluldetermináltak a tapasztalatok által. Azt, hogy melyik tudományos elméletet fogadjuk el, a megfigyelések önmagukban nem döntik el.

4. A tudományban való "hitünk" semmivel sem megalapozottabb a vallásos hitnél, a tudományhívők vallási fanatikusok.

Akik ilyeneket mondanak, általában az jár a fejükben, hogy egy-egy megszállott Richard Dawkins fan tud olyan idegesítő lenni, mint az akaratos bácsika a metrón, aki a Deák tértől a Blaháig mindenképpen meg akar téríteni minket. Ebből persze nem következik, hogy a tudomány és a vallás egyforma dolgok. Sőt, nagyon fontos megkülönböztetni őket. A tudomány nagyrészt rejtvényfejtés, bizonyos nyomok alapján próbálunk magyarázatokat felállítani. A vallás ezzel szemben olyan, mint... nos, hát... a vallás. Az egyéni életnek egy egyetemes kozmológiai, etikai és spirituális rendszerbe való beillesztése. A vallási doktrínák nem különféle természeti jelenségek által generált rejtvények megoldásai. A tudományos állítások pedig nem egy átfogó metafizika és etika részei. És nagy-nagy bajok, de legalábbis félreértések származnak abból, ha ezeket a szférákat összekeverjük, ahogy arra filozófusok (mint Sören Kierkegaard és Ludwig Wittgenstein), sőt tudósok is rávilágítottak (erről itt olvashattok még esetleg).

5. A tudomány előbb-utóbb mindent kérdést meg fog válaszolni

Ez biztos, hogy nem igaz. Először is vannak kérdések, amik eleve túl vannak az empirikus természettudományok hatáskörén. Például: melyik a helyes logikai rendszer? Megérdemelte-e Matthew McConaughey az Oscart? Léteznek-e platóni ideák? Még ha azt is gondoljuk, hogy ezekre a kérdésekre nincs egyértelmű válasz, akkor is beláthatjuk, hogy ha lenne, azokat nem a természettudomány eszközeivel kellene próbálnunk megkeresni. Másrészt egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy létezik-e (tudományos vagy nem tudományos) válasz mindenre. Nagyon is meglehet, hogy vannak megválaszolhatatlan kérdések, hogy az emberi megismerés korlátos (ahogy Immanuel Kant a történelem egyik legnagyobb filozófusa gondolta). Ha ez így van, akkor végképp nem gondolhatjuk, hogy a természettudomány egy nap választ ad nekünk mindenre.

6. A tudomány nem válaszolhat meg egy kérdést sem, legalábbis nem a fontosakat (pl. Isten, lélek, honnan jövünk, merre tartunk stb.)

Azért sem egészen fair. Be kell látnunk, hogy a természettudomány elég szépen teljesít és az eredményei nélkül jóval hátrébb lennénk a világ megismerésében és megértésében, mint ahol most vagyunk. És még ha igaz is -- ahogy például szerintem igaz --, hogy sok olyan a hétköznapi életünk szempontjából lényeges kérdés van, amit a természettudomány képtelen megválaszolni, akkor is jó okunk van azt gondolni, hogy a tudomány e kérdések sok fontos aspektusára deríthet fényt.

Vegyünk például egy alapvető filozófiai problémát, azt a kérdést, hogy létezik-e a testtől különböző, halhatatlan lélek. Sokan gondolják úgy, hogy a természettudomány bebizonyította, hogy nincs, hiszen a neurológusok megmutatták, hogy a gondolatainkat az agyunk generálja stb. Ez szigorúan véve nincs így, de a neurológia annyit kétségtelenül megmutatott, hogy az elménk sokkal-sokkal szorosabb összefüggésben van az agyunkkal és más szerveinkkel, mint ahogy például Platón gondolta. Ez pedig egész új megvilágításba helyezi a test-lélek problémát.

Egyszóval érdemes sem nem túlértékelni, sem nem lebecsülni a természettudomány, hanem elismerni akként, ami: az egyik leghatékonyabb mód, ahogyan a környező világot megismerhetjük, aminek viszont -- mint minden másnak is -- megvannak a maga korlátai.

13 komment tudomány vallás filozófia tudományfilozófia Richard Dawkins Kant Thomas Kuhn Tovább
Hihetünk-e a tudománynak? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
13 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Mikor tudunk valamit? Mikor tudunk valamit?
  • Abortusz és etika Abortusz és etika
  • Háborúban mindent szabad? Avagy a harctér morálfilozófiája Háborúban mindent szabad? Avagy a harctér morálfilozófiája
  • Minden csak matematika? Minden csak matematika?
  • Mérhető-e a boldogság? Mérhető-e a boldogság?

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr295866451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koós István 2014.04.01. 16:02:17

Kimaradt egy nagyon fontos dolog a cikkből: az, hogy a tudomány képes predikciókat tenni, míg a vallás nem. Stephen Hawking ezért beszél "modellfüggő realizmusról": a tudományról nem azt mondjuk, hogy a valóságot ismeri meg, hanem működő modelleket alkot.

Az első ponthoz annyit, hogy attól, hogy a tudomány nem állít semmit száz százalékos bizonyossággal, még nem kell arra gondolnunk, hogy bármit hihetünk, amit akarunk, és ami teljességgel igazolatlan.

Egyébként van még egy jellemző dolog, amit az ilyen hülye ezoterikus tudományellenesek mondanak: hogy a tudomány is csak tekintélyekre alapozódik, nem kell elhinni semmit csak azért, mert Darwin vagy más tudós mondta.

Tegnap is pont találkoztam a haverjaimmal a sörözőben egy őrülttel Fehérváron (itt állítólag ismert figura, de én eddig még nem láttam), aki Isten prófétájaként beszélt, és megígérte nekünk, hogy a pokolra fogunk jutni. A haverja meg elhitte neki, hogy Istennel áll kapcsolatban, sőt azt is, hogy képes arra, hogy embereket támasszon fel. Azt mondta, hogy attól, hogy eddig nem támad fel senki, attól még elképzelhető, hogy fel fog. ÉS tényleg, csak semmi okunk rá, hogy higgyünk benne, mivel minden tapasztalat ellene szól.
Válasz erre 

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.04.01. 16:30:14

Mi az, hogy "aztrohívő" "Pitagórasz" "sudukuzás"?

"az, hogy a tudósok nem tudják igazolni egyik vagy másik állításukat"

Tudják. Nem sokkal lejjebb pontosabban fogalmaztál: nem tudják véglegesen igazolni.

"Thomas Kuhn mondta, rejtvényfejtés"

Thomas Kuhnt csak ezért hivatkozni elég nevetséges. Vagy ne hivatkozd Kuhnt, vagy valami komolyann tézisét hivatkozd! Kuhnnál a "rejtvényfejtés" sem a "sudokuzás"-hoz hasonló értelemmel bír, hanem kissé más dolgot akar ezzel mondani, nevezetesen a tudomány normál szakaszának tevékenységére utal.

"Nos, sok tudományfilozófus szerint ezt az égvilágon semmi nem határozza meg. "

Nem tudom, melyik tudományfilozófus mondta ezt, de komoly tudományfilozófus nem tagadhatja, hogy vannak itt bizonyos jellemzők, amelyek legalábbis előnyben részesítenek bizonyos hipotéziseket. PL Popper empirikus tartalma, Carnap konfirmáltsági foka, Kuhnnál több ilyen érték szerepel, aztán ott van az Occam borotvája elv és más ökonomikussági elvek.

"Ez biztos, hogy nem igaz. Először is vannak kérdések, amik eleve túl vannak az empirikus természettudományok hatáskörén. "

Először is ha kérdések alatt értelmes, objektív kérdést értünk, akkor nem. Itt lehetett volna Wittgensteint idézni: „Ha egy kérdés egyáltalán feltehető, akkor azt meg is lehet válaszolni”

Másodszor meg nem írtál "Másodszor is" részt, tehát ha ez nem igaz, márpedig szerintem nem igaz, akkor a "biztos, hogy nem" állításod alaptalan volt. Egyébként is alaptalan volt, mert honnan tudnád, hogy "biztos, hogy nem"?

Jól indul a post, vannak ezek a hibácskák benne, de a legnagyobb hibája a langyos befejezés. Nem igazán erős ez a konkluzió.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.04.01. 18:28:28

@Brendel Mátyás: Köszönöm a hozzászólást, néhány dologgal vitatkoznék: Kuhnnál szerintem a rejtvényfejtés nagyon is olyasmit jelent, mint a sudokuzás (ezekszerint ez a standard átírás? hát talán ez nem egy lényegi pont :) ) ld. a Structure of Sc. Rev. 4. fejezetét, persze a keresztrejtvény meg a kirakósjáték csak illusztrációk, de szerintem (és Kuhn szerint is) találó illusztrációk, és nyilván csak a normáltudományra vonatkoznak, de én arról is akartam beszéltem :)

"Nem tudom, melyik tudományfilozófus mondta ezt, de komoly tudományfilozófus nem tagadhatja" -- amire itt gondolok az a tudományos elméletek tapasztalatok általi aluldetermináltságának tézise (Duhem-Quine tézis), ami az erős formájában tényleg azt mondja, hogy mindig létezik legalább két olyan logikailag inkompatibilis tudományos elmélet, amelyek között a rendelkezésünkre álló megfigyelések nem döntenek.

Ennek az elvi lehetőségére klasszikus példa a Poincaré-féle korongvilág: philosophy.elte.hu/leszabo/tudomanyfilozofia/6_under/

Persze nyilván jellemzően valahogy eldöntjük, hogy mely tudományos elméleteket, előfeltevéseket, stb. részesítjük előnyben, de ez a választásunk sokszor pragmatikus (mint a kései Carnapnál és Quine-nál), illetve olyan előfeltevéseken nyugszik, amelyeket nem igazoltunk (igazolhatunk) empirikusan. Például az Occam-elv nem egy empirikusan igazolt hipotézis.

Nem pontosan tudom, mit értesz azon, hogy "ha kérdések alatt értelmes, objektív kérdést értünk, akkor nem." -- a matematika például, ami ugye nem empirikus természettudomány, például biztos, hogy kívül esik az empirikus természettudományok hatáskörén.

Ami a langyos konklúziót illeti: hát, sajnos úgy tűnik nekem sincs mindenről nagyon izgalmas véleményem :)
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.04.04. 22:27:32

"Kimaradt egy nagyon fontos dolog a cikkből: az, hogy a tudomány képes predikciókat tenni, míg a vallás nem."

Ez a megmondás úgy, ahogy van, butaság. Egyrészt a vallás nem arra való, hogy fizikai jellegű predikciókat tegyen. Hasonló értelmetlen mondat, hogy "egyrészt a kanállal lehet főzeléket enni, a villával meg nem." Ez kétségtelen tény, de olyannyira triviális, hogy teljesen fölösleges lenne kijelenteni. Ha pedig kanál villa feletti felsőbbrendűségét akarjuk vele bizonyítani, akkor abszolút fail. Hiszen a kanállal tényleg jobban lehet főzeléket enni, mint villával, de a villával meg jobban lehet pecsenyehúst enni, ami kanállal elég nehéz. Másrészt az is tévhit, hogy a vallás nem képes predikciókra. Például "ha a Tao szerint élsz, harmóniát fogsz érezni." Kérdezd meg bármelyik taoistát, hogy igaz-e ez a predikció. Igent fog mondani. Csak hát, ugye, a vallásos predikciók más, spirituális (lelki) dimenziókban érvényesülnek, mint az empirikus féle predikciók.

Ami Stephen Hawkingot illeti: a modellfüggő realizmus pont azért nagyon veszélyes eszme (bár ettől függetlenül lehet, hogy igaz), mert lemond a tudomány magyarázó, megértető dimenziójáról. Amikor a tudomány többé nem magyarázat, hanem modell, akkor persze felmerül a kérdés: miféle (metafizikai) alapelvekre épül a modellezés. Amikor pedig ez a kérdés felmerül, következetes és racionális emberben rögtön az a kritikai kérdés is felmerül: ha a modellezés metafizikai jellegű elvekre épül, akkor miben különbözik a tudomány a puszta filozófiai spekulációtól. Mint mondjuk pl. a Spengler-féle szellemtudományos jellegű eszmetörténet (ami a XX. század elején igen népszerű volt pl.). A hívei szerint - akik közé olyan nevek tartoztak, mint pl. az irodalomtörténész Szerb Antal - az is elég jól működött. Be kell tehát vallanunk, hogy a "hülye ezoterikus tudományellenesek" nem is olyan hülyék, legfeljebbe alapvetően jó kérdésekre kissé elhamarkodott válaszokat adnak, de azért "érzik", hogy valami nincs rendjén, és jól érzik. Csak szcientista elfogultságból mondhatók hülyéknek, de valójában mi, szcientisták vagyunk kissé hülyék, ha így beszélünk róluk.
Válasz erre 

Koós István 2014.04.09. 08:54:51

@Mészáros Nándor:

Én nem értek a tudományfilozófiához, úgyhogy nem nagyon akarok vitatkozni ebben a témában, de azért válaszolok.

"Egyrészt a vallás nem arra való, hogy fizikai jellegű predikciókat tegyen."

De a vallás, akárcsak a tudomány, a világot akarja magyarázni, és az objektív világról igyekszik leírásokat adni. A tudomány predikciókat tesz, amik ha bejönnek, igazolják az elmélet helyességét, és azt mutatják, hogy a dolgok olyanok, amilyennek a tudomány leírja azokat. A vallás nem képes ilyen predikciókat tenni, tehát a vallásnak a világról alkotott képe nem igaz. A tudomány szerint a világot a természettörvények irányítják, a vallás szerint meg Isten. A természettörvények igazolhatóak, Isten meg nem, úgyhogy a tudomány állításai elfogadhatóak, a vallásé meg nem.

"Másrészt az is tévhit, hogy a vallás nem képes predikciókra. Például "ha a Tao szerint élsz, harmóniát fogsz érezni."

Ez azért mégiscsak hülyeség, ezt beláthatod. A tudomány esetében a predikció és annak igazolása interszubjektíven belátható, amit meg te írtál, az egy teljesen szubjektív dolog. Az ember sokmindent bebeszélhet magának, de attól az még nem lesz tudomány.

"Ami Stephen Hawkingot illeti: a modellfüggő realizmus pont azért nagyon veszélyes eszme (bár ettől függetlenül lehet, hogy igaz), mert lemond a tudomány magyarázó, megértető dimenziójáról."

Mért mondana le? Pont arról van szó, hogy ha a modell alkalmas arra, hogy magyarázzon, akkor a modell elfogadható. Ennek semmi köze a metafizikához.

A szellemtörténettel kapcsolatban nem értem, hogy ez hogy került ide.
Válasz erre 

Koós István 2014.04.09. 17:12:29

@Mészáros Nándor:

"Be kell tehát vallanunk, hogy a "hülye ezoterikus tudományellenesek" nem is olyan hülyék, legfeljebbe alapvetően jó kérdésekre kissé elhamarkodott válaszokat adnak, de azért "érzik", hogy valami nincs rendjén, és jól érzik."

Én viszont nem értem, hogy mi az, ami nincs rendjén.

Az ezotéria általában a tudománytól elcsórt fogalmakat használ teljesen önkényesen. Itt van pl. az "energia", amit annyira szeretnek az ezoterikusok. Van egy munkatársam, aki elment csakratisztításra, hogy a csakrákon keresztül jobban tudjanak áramolni az "energiák". Kérdeztem tőle, hogy milyen energiák ezek, hogyan közlekednek, hogyan lehet megmérni őket. Hát, sehogy, de azért sokan hisznek bennük. Ha egy energiának nincs mérhető hatása, akkor az nem létezik. Ez az ezotéria, szemben a tudománnyal.
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.04.15. 14:48:14

"De a vallás, akárcsak a tudomány, a világot akarja magyarázni, és az objektív világról igyekszik leírásokat adni." - nem, ebben a kontextusban ez nem igaz. A legritkább esetben. Az állításod egy része még védhető is lenne, de az "akárcsak a tudomány" kitételed teljességgel félrevezetővé teszi a mondatot. Én úgy fogalmaznám meg inkább, hogy a vallás interszubjektív spirituális (lelki) illetve transzcendentális (az anyagi világon túli) élményeket akar megfoghatóvá, leírhatóvá, rögzíthetővé tenni, és magyarázni; amelynek esetenként része objektív valóságleírás is, mintegy melléktermékként, amennyiben ezeknek az élményeknek van ilyen vonatkozása is. Néha van, néha viszont nincs. Módszereiben természetesen egészen különbözik a tudománytól. Persze, akárcsak a tudománynak, a vallásnak is vannak primitívebb illetve kifinomultabb formái, így pl. léteznek megcáfolt tudományos elméletek, illetve vallási és/vagy tudományos alapon elutasított primitív babonák is.

"A vallás nem képes ilyen predikciókat tenni, tehát a vallásnak a világról alkotott képe nem igaz." - a kiinduló hipotézis nem igaz, de ha igaz lenne, akkor is non sequitur. A logika vagy az erkölcsfilozófia sem képes materiális jellegű predikciókra, ettől függetlenül a hamis voltukat nem lennék bátor hozzád hasonlóan kijelenteni.

"A természettörvények igazolhatóak, a vallás meg nem." - na na na. Egy erősen elavult tudományképben és vallásképben hiszel (a "hiszel" szót képzeld dőltbetűsnek). A természettörvények részben empirikus módon alátámaszthatóak, de ez, mint tudjuk, semmiképp sem végső bizonyosság. Részben metafizikai feltételezésekkel teli bizonyítatlan alapelvekből levezethetőek (pl. hogy a világegyetem alapvetően homogén a fizikai törvények szempontjából, amit ugye soha senki nem fog bebizonyítani; vagy hogy bizonyos anyagi rendszerben az entrópia szükségképp nő, vagy ott van pl. az ateizmus legviccesebb bizonyítatlan állítása, Occam borotvája, egy teljességgel preskriptív, minden tapasztalatiságot és logikai bizonyítottságot is nélkülöző kijelentés). A legtöbb természettörvénynek ráadásul igencsak megvan az érvényességi tartománya, próbáld ki mondjuk a rugózásról szóló Hooke-törvényt egy acélrugóval alkalmazni a Nap belsejében. Meg fogsz lepődni. Ami a kijelentés második részét illeti, isten léte is "igazolható" filozófiailag (istenbizonyítékok), legalábbis sokak szerint. Ki dönti el, hogy igazuk van-e? A természettudomány nem, az biztos, hiszen az instenérvekben szereplő kijelentések legtöbbje (mint pl. az elégséges alap elve) egyáltalán nem környékezhető meg empirikusan.
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.04.15. 15:00:19

@Koós István: "Ez azért mégiscsak hülyeség, ezt beláthatod. A tudomány esetében a predikció és annak igazolása interszubjektíven belátható."

Igen, a vallás esetében is a predikció interszubjektíve belátható, vagyis nem értem a különbséget.

(Ha azt akarod mondani, hogy a tudományos kijelentésekben alapvetően mindenki hisz, míg a taoizmusban nem, szerintem eléggé eltévedtél. A taoizmusban becslések szerint kb. 3 millió ember hisz, kíváncsi, vagyok, hány ember lehet ugyanakkor meggyőződéses híve a húrelméletnek, talán nagyjából épp ugyanennyi?)

Bonyolult kérdések ezek, nagyon könnyű általánosítani, de könnyen alakít ki elhamarkodott álláspontot asz ember.
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.04.15. 15:11:26

@Koós István: "én viszont nem értem, mi az, ami nincs rendjén"

Onnan indultunk hogy szerinted téves az ezoterikusoknak az az állítása, hogy a tudomány végső soron csak tekintélyekre épül, és hülyéknek nevezted őket. Én arra kívántam rámutatni, hogy a valóság nem ennyire egyszerű. Túlzás azt mondani, hogy a tudomány pusztán egy tekintélyelvű dogmahalmaz, hiszen számos állítása a gyakorlatban épp eléggé kipróbált. Azonban az ezoterikusok jól látják, hogy tényleg rengeteg tekintélyelvi elem van a tudományban (mint pl. Az Occam-elv), amelynek esetében az, hogy elfogadjuk-e vagy sem, valóban interszubjektív döntés eredménye. A tudomány nagyon összetett, sokrétű jelenség, az azonban tény, hogy napjainkban bizalmi válságban van. Nem mindenhol, nem minden része egyformán, de azt kár lenne tagadni, hogy rengeteg megoldandó probléma van vele, amikre a szcientizmus (főleg a vulgárisabb formái) csak nevetségesen felületes konzervválaszokat tud adni, amelyek nemcsak a filozófiai, de már az empirikus (tudománytörténeti) kritikát sem igen képesek állni. Én az ezoterikusokkal szemben a megoldást nem a tudomány elvetésében, hanem a problémák megoldásában látom (filozófiai és tudományelméleti munka), de ez nem változtat azon, hogy a válság létezik.
Válasz erre 

Koós István 2014.04.17. 18:05:05

"Én úgy fogalmaznám meg inkább, hogy a vallás interszubjektív spirituális (lelki) illetve transzcendentális (az anyagi világon túli) élményeket akar megfoghatóvá, leírhatóvá, rögzíthetővé tenni, és magyarázni; amelynek esetenként része objektív valóságleírás is, mintegy melléktermékként, amennyiben ezeknek az élményeknek van ilyen vonatkozása is."

A vallás a világot akarja magyarázni, és mint ilyen, összevethető a tudománnyal. Ha Istenek vagy a szellemvilágnak van hatása az anyagi világra, akkor ezek részei a világnak, így a tudomány eszközeivel kutathatók. Ha nem részei, akkor viszont semmi értelme ezekkel foglalkozni, mivel semmi közük nincs hozzánk.

"A logika vagy az erkölcsfilozófia sem képes materiális jellegű predikciókra, ettől függetlenül a hamis voltukat nem lennék bátor hozzád hasonlóan kijelenteni."

Hát ugye a tudomány az objektíven létező dolgokat vizsgálja, az erkölcs viszont nem egy objektív létező, hanem közmegegyezés a cselekvés elveiről, határairól. Úgyhogy ennek a kettőnek semmi köze egymáshoz.

"A természettörvények részben empirikus módon alátámaszthatóak, de ez, mint tudjuk, semmiképp sem végső bizonyosság. Részben metafizikai feltételezésekkel teli bizonyítatlan alapelvekből levezethetőek"

Nem értek a tudományfilozófiához, úgyhogy erre nemigen tudok válaszolni, talán igazad is van, de nem látom azt, hogy mi okunk lenne kétségbe vonni a természettörvények általános érvényességét.

"Igen, a vallás esetében is a predikció interszubjektíve belátható, vagyis nem értem a különbséget."

Predikciókat képes tenni, de olyanokat nem, amik beigazolódnának, ez a különbség.

"A taoizmusban becslések szerint kb. 3 millió ember hisz, kíváncsi, vagyok, hány ember lehet ugyanakkor meggyőződéses híve a húrelméletnek, talán nagyjából épp ugyanennyi?"

A húrelmélet bevallottan egy elmélet, és nem kinyilatkoztatás, olyan elmélet, amit vizsgálnak, méghozzá tudományosan. A taoizmusban sokan hisznek, meg krisztusban is, meg buddhában is. ezeknek semmi közük egymáshoz, és semmilyen módon nem tudják meggyőzni egymást. Ezzel szemben a tudósok képesek közös módszereket alkalmazni, és meggyőzni egymást.
Válasz erre 

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2014.04.19. 11:44:21

Ha nem lenne tudomány, betegek lennénk és nem lenne ifonunk!
És mindenki tudja, hogy csak az egészséges ember az igazi ember, és az, akinek van ifonnya.
Válasz erre 

senkiember 2014.04.19. 14:27:34

@endike: ... akkor olyanok lennénk mint egy f.slény
Válasz erre 

darvenko 2014.04.24. 23:41:17

@Kapelner Zsolt: A Poincaré-féle korong jól illusztrálja a Duhem-Quine tézis érzéketlenségét az ökonomikusságra. Ha a koronglények csak higanyszállal tudják mérni a hőmérsékletet, jó okuk van feltételezni, hogy a világuk hőmérsékleteloszlása homogén, és ez nekik sokkal egyszerűbb és természetesebb, mint a hőmérséklet fogalmát egyáltalán bevezetni. Ha viszont a korong széléhez közeledve érzik a lehűlést, vagy a fény gyorsulását, akkor számukra fontos a hőmérséklet, és ezért természetes bevezetni (ekkor például a fénysebesség egy kényelmes invariáns, de olyan invariáns, amire nem is lenne szükségük, ha a világukban nem lenne fény, és akkor lehet, hogy a hőmérséklet fogalmának a bevezetése is metafizikusnak hatna. (Ekkor természetesen tudják azt is, hogy a fény véges idő alatt keresztülmegy az ő világukon, amire ők képtelenek / teljesen természetes az is, hogy ekkor használnának egy "fénymetrikát" és egy "hőmetrikát", az egyikben a fénysebesség, a másikban a méterrudak hosszának állandóságát feltételezve / a hőmetrikából nézve a fény a korong pereme felé gyorsul, méghozzá annyira, hogy végtelen távolságot tesz meg véges idő alatt / habár az egyik metrikában a tér korlátos, a másikban nem, a két metrikus tér homeomorf, a korong végtelensége tükröződik abban, hogy a nyílt körlap illetve a hiperbolikus sík nem kompakt).
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard