Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Mérhető-e a boldogság?

Mérhető-e a boldogság?

A napokban böngészgettem a neten, egyszer csak belefutottam ebbe a nagyszerű hírbe:a tudomány kiderítette, mitől függ a boldogságunk. Apró bibi: ahhoz, hogy a tudósok megmérjék, mitől leszünk boldogok, már eleve tudniuk kell, mi a boldogság. Csakhogy, és itt a baj, ez a kérdés bizony nem olyasmi, amit kísérleti úton, vagy a puszta józan észre támaszkodva el lehet dönteni, ahogy a kísérlet vezetője, Sonja Lyubomirsky szeretné. Ez bizony egy ízig-vérig filozófiai kérdés, amivel a pszichológusoknak alkalmasint számolni kell, ha már a boldogság kutatására adják a fejüket.

Szóval mi is a boldogság? A hétköznapokban általában úgy szoktunk a boldogságra gondolni, mint valami különösen erős, pozitív érzelemre, valahol a "megjött a pizza" és az orgazmus között. De mint annyi más fogalomnak, a boldogságnak is hosszú-hosszú története van, és nem minden korban gondolták az emberek - nem is beszélve a filozófusokról - ugyanazt a boldogságról.

A régi görögök boldogságfogalma alapvetően különbözött a miénktől. Hogy mennyire? Ennyire: mikor Szolón, Athén vezetője, meglátogatta Krosziosz királyt, aki megkérdezte tőle, kit tart a legboldogabb embernek a világon. Szolón erre azt válaszolta, "az athéni Telloszt". És miért?

Először is Tellosz virágzó államban élt, szép és kiváló gyermekei voltak, megérte, hogy ezeknek is gyermekei, méghozzá mind egészséges gyermekei születtek, akik életben is maradtak, másrészt mert véleményük szerint ily kiváló élet végén a halála is nagyszerű volt. Mert akkor az athéniak megütköztek szomszédaikkal, Eleusziszban maga is harcba szállt, és segítségével megfutamították az ellenséget, s így a legdicsőbb módon fejezte be életét. Az athéniak államköltségen temették el ott, ahol elesett, s emlékét igen nagy megbecsüléssel
övezték.

Szóval a boldogság Szolón szerint nem - ahogy Platón és Arisztotelész szerint sem - pozitív élmények összessége, nem csak az kell hozzá, hogy az ember sokat örüljön, hanem az is, hogy a városállam, amiben él, virágozzon, hogy nagyszerű halált haljon és hogy államköltségen temessék el, majd később megbecsüléssel övezzék. Ha ez nincs, nincs boldogság.

A görögök a boldogságot "eudaimóniának" nevezték, ami nagyjából azt jelenti, hogy az embernek jó sorsa van, vagy a sorsát egy jóságos istenség (daimón) felügyeli. Eszerint az elképzelés szerint a boldogság nem pozitív élmények összessége, hanem a teljes leélt élet egy jellemvonása. Ha az embert egész életében szerencse kísérte, virágzott a gazdasága, megbecsülésnek örvendett, a szeretteit és leszármazottait sem érték nagy szerencsétlenségek akkor lehet boldognak mondani.

A mi boldogságfogalmunk a 18. század táján alakul ki, amikor az emberekre rájön a szentimentalizmus és a virágzó gazdaság, meg a közmegbecsülés helyett a saját lelkivilágukban kezdik keresni a boldogság forrását. Goethe és a romantikus költők például már egyértelműen ezt a boldogságfogalmat használják.

A tizenkilencedik század végén pedig az úgynevezett utilitarianista filozófusok, például John Stuart Mill és Jeremy Bentham, álltak elő a boldogság nagy karriert befutó "hedonista" definíciójával: a boldogság nem más, mint az öröm érzete és a fájdalom hiánya. (Aki halálos bűnt elkövetve ezt a nézetet tulajdonítja az ókori hedonista filozófusnak Epikurosznak, az téved: ő bőven az eudaimonista hagyományban van)

De miért fontos ez mégis? Először is azért, mert amikor a boldogság tudományos vizsgálatára vállalkozunk, akkor egyszerűen nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy a boldogság fogalma maga folyamatosan változik és nem csak a filozófusok szemében. Másodszor mindez arra mutat rá, hogy a "mi a boldogság" kérdés egyáltalán nem magától értetődő, hiszen egy rakás nagyon-nagyon okos ember meglehetősen megalapozott érvek alapján egész mást gondolt arról, mit kell boldogságnak tartanunk.

Amikor tehát egy tudós leül, hogy könyvet írjon a boldogságról, nem írhatja - mint ahogy a poszt elején említett tudós, Sonja Lyubomirsky a The How of Happiness című könyvében -, hogy bár a filozófusok sokféleképpen definiálták a boldogságot, "de a legtöbbünk nagyon is jól tudja, mi az a boldogság és hogy boldogok vagyunk-e" (nem, nem tudjuk, a legokosabb emberek az elmúlt 2000 évben nem jöttek rá). És pláne nem mehet tovább érv nélkül arra az állításra, hogy a boldogság "az öröm, az elégedettség, vagy a pozitív jólét élménye kombinálva azzal az érzéssel, hogy az ember élete jó, jelentőségteljes és értékes" (32. oldal).

De honnan tudhatja ezt mégis? Egyszerűen csak kiragadott egyet a számtalan lehetséges definíció közül azt állítva, hogy teljesen nyilvánvaló, hogy ez a helyes. Azaz mindenfajta érv nélkül. Mindeközben pedig azt állítja, hogy ami a könyvében, vagy a fent említett kísérlete közben zajlik, a boldogság tudományos vizsgálata. De lehet valami áltudományosabb annál, mint amikor egyszerűen érv nélkül kijelentjük, hogy valamiben igazunk van, aki pedig nem így gondolja, az hülye?

Persze jogosan vetődhet fel az emberben a kérdés, hogy "de mégis hogyan döntsük el, mi a boldogság helyes definíciója?" Elvégre a legtöbbünk szeretne boldog lenni és ehhez nem ártana tudni, mi a boldogság. Ha pedig a Lyubomirskyéhoz hasonló "tudományos" vizsgálódások sem igazítanak el, akkor ugyan honnan tudhatjuk meg, mi az igazi boldogság?

Nos, a magam részéről amellett vagyok, amit Nietzsche mondott, hogy csak annak van definíciója, aminek nincsen története. Márpedig a boldogság fogalmának hosszú és gazdag története van. De még ha van is a boldogságnak egyetlen helyes definíciója, akkor is be kell látnunk, hogy azt megtalálni egy rendkívül összetett feladat. Nem fogjuk tudni egyszerűen kimérni, muszáj lesz elgondolkodnunk egy-két filozófiai kérdésen is.

6 komment filozófia boldogság etika pszichológia tudományfilozófia Platón Arisztotelész Tovább
Mérhető-e a boldogság? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
6 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Tetteink következménye Tetteink következménye
  • Abortusz és etika Abortusz és etika
  • Léteznek-e emberi jogok? Léteznek-e emberi jogok?
  • Háborúban mindent szabad? Avagy a harctér morálfilozófiája Háborúban mindent szabad? Avagy a harctér morálfilozófiája
  • Nyelvem határai... Nyelvem határai...

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr706300241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szemet 2014.06.16. 10:55:59

Tudományos szempontból elég lehet egy lazább definíció: amit az átlag többé kevésbé ért rajta.

Ha ezt a fajta boldogságot növelik akkor az "átlag többé kevésbé" elégedett lesz.

Pont mint ahogy az IQ mérés - az egész tesztnek a lényege, hogy a magasabb pontszám korreláljon azzal amit az emberek intelligensnek MONDANAK, gondolnak.

Tehát:
1. az emberek szubjektív véleménye általában
2. korreláljon a méréssel

Gyenge definíció és mégis lehet hasznos, főleg ha szembeállítjuk azzal, hogy:

1. inkább csak üljünk a szobában nézzük a köldökünk és definiálgassunk
2. Állapítsuk meg, hogy ez sikertelen és adjuk fel a boldogság tudományos vizsgálatát

Egyébként természetesen ugyanezek a fenti kritikák az intelligenciára is állnak, pl. gyakran mondják, hogy az absztrakt gondolkodást nem értékelő kultúrákban az IQ pont-intelligencia korreláció nem működik.

A boldogságnál legutóbb egy olyan elemzést olvastam, miszerint gyakran mérik általános elégedettségre való kérdezéssel, és bizonyos kultúrákban (amelyekben nem "illik" fellebbezni az ellen amit a sors rájuk mér) ez mennyire alkalmatlan.

Természetesen elképzelhető, hogy a fogalmak annyira eltérnek, hogy szükség lesz helyi szintű boldogságkutatásra, vagy az eredmények helyi körülményekre való reszelésére - de nekem egyébként az a (talán szubjektív) benyomásom, hogy az emberek sokkal hasonlóbbak (pláne alapérzelmeknél) mint azt ők maguk szeretnék hinni ;)
Válasz erre 

szemet 2014.06.16. 11:12:28

""de a legtöbbünk nagyon is jól tudja, mi az a boldogság és hogy boldogok vagyunk-e" (nem, nem tudjuk, a legokosabb emberek az elmúlt 2000 évben nem jöttek rá)"

Itt nincs igazad, mert a kettő nem ugyanaz.

A legokosabb embereknek sem sikerült tökéletesen definiálni az egyes formákat amiket adott betűként kell/lehet felismerni, de a legtöbbünk mégis nagyon is jól tudja, milyen egy A betű vagy egy 9-es, formális definíció híján is:

Ezért olvastatja az átlagemberekkel a google captchakban a könyveket és az házszámokat - mert egyszerűen a tudomány még nem hozza azt a magabiztos felismerési rátát.

www.google.com/recaptcha/intro/index.html
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.16. 12:17:19

@szemet: Az első kommentedre is válaszolok, mert fontos dolgokat vetsz fel, de egyelőre csak a másodikkal kapcsolatban hadd vessem fel, hogy érdemes elkülöníteni itt a tudás két fogalmát: a "tudni, hogy mi" és a "tudni, hogy hogyan" típusú, vagy "tacit", vagy "gyakorlati" tudást. Természetesen mind tudjuk, hogyan kell olvasni, de ebből nem következik, hogy tudjuk, mi az olvasás. Ahogy például mindannyian tudunk lélegezni, de ettől még nem biztos, hogy tudjuk, mi a légzés. A fenti fejtegetések mind a "tudni, hogy mi" típusú tudásra vonatkoztak.
Válasz erre 

szemet 2014.06.16. 12:53:31

@Kapelner Zsolt: Pontosan. És itt kinek kinek (a kutatásban résztvevőknek) fel kell ismerni a boldogságot, mint egy betűt - nem pedig definiálni - az meg a kutatónő szerint megy, akkor ez ellen az ellenvetés az lehet hogy "nem megy", nem az hogy 2000 év nagy elméi nem tudták definiálni, mert nem erről volt szó.
Válasz erre 

szemet 2014.06.16. 13:09:04

De ha mondjuk te vagy pár ember nem is tudsz válaszolni arra, hogy most mennyire vagy boldog, mikor voltál boldogabb, boldogtalanabb, mi tenne boldogabbá stb... Az átlagnak még lehet érdekes az ilyen kutatás.

Mint ahogy az betűkutató kihagyhatja a vakoktól meg az extrém diszlexiásoktól nyert információkat amikor OCR programot tervez (itt a legérdekesebb, hogy végül talán ők profitálnak belőle a legtöbbet - ugyanígy megtörténhet, hogy valaki a tudománytól tudja meg mitől lenne boldogabb, valamit amit magától nem fedezett fel)

Az egyedi szélsőségek jelenléte nem aladály ha léteznek általános minták, korrelációk - azokat érdemes felderíteni - az átlag számára.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.16. 13:26:31

Én azt gondolom, hogy ebben a bekezdésedben "Amikor tehát egy tudós leül, hogy könyvet írjon a boldogságról, nem írhatja..." nincs igazad. És nem is azért nincs igazad elsősorban, mert ez szöveged nem igaz: "nem, nem tudjuk, a legokosabb emberek az elmúlt 2000 évben nem jöttek rá", hanem inkább azért mert itt "kategóriahiba" van.

Gondolj csak bele, mi a boldogság jellege? Az egy természeti törvény? Egy fizikai állandó? Egy olyan tárgy, ami valahol tőlünk függetlenül létezik? Nem, a boldogság az valamilyen más természetű dolognak tűnik. Ugyan bizonyos értelemben fizikai, hiszen mi nem fizikai ezen a világon ugye, az nyilvánvaló, hogy az élőlények boldogságállapotai a testük, agyuk ide vonatkozó állapotától függenek, így ez is csak egy fizikai állapot. De a filozófia nem a fizikai szintű- hanem a fogalmi szintű meghatározások tudománya. (Fizikai-kémiai szinten amúgy sem tudjuk még pontosan meghatározni ezt, de itt nem is ez a kérdés.)

Tehát a kategóriahiba itt azt jelenti, hogy a boldogságot egy olyan jelenségként kezelné, mint egy darab tárgyat, (vagyis amit elegendő a fizikai paramétereivel leírni), és nem egy nagyon összetett pszichoszociális állapottal, amelyet szintén összetett fogalmakkal lehet (és ezen a nem fizikai szinten, érdemes) csak leírni, jellemezni.

Ha nincs olyan, hogy "a boldogság" vagyis ez nem létezik úgy, és olyan értelemben, mint a "Hold", akkor az marad, hogy ez egy olyan fogalom, amelynek a _filozófiai szintű_ jelentését, különféle összetett fogalmakból lehet csak "összetákolni". Vagyis a jó definíció az, és olyan lesz, amelyben minél nagyobb konszenzus lesz, és ahol az minél közelebb áll a fogalom, a szó már bevált, hagyományos, és általános használatához. És persze, ami ezen belül megpróbálja ezen fogalmakat pontosítani. De - és ez a lényeg itt - semmiképpen nem arról van szó, hogy meg kell keresni a "boldogság" definícióját, (mert az valahol van, mint egy fizikai tárgy) hanem arról, hogy _konstruálni kell_ olyan definíciót, ami a célnak legjobban megfelel. (Mellesleg, saját vélemény: Ez egy igen érdektelen, mellékes "filozófiai probléma".)

Tehát még egyszer: A tudomány nem tudja kideríteni azt, hogy "mi az a boldogság", olyan értelemben, mint ahogy a tudományban használjuk a "kiderítés", vagyis a "felfedezés" fogalmát. Hanem ezzel szemben, ha ezzel a nem túl komoly filozófiai kérdéssel akar foglalkozni a filozófia, akkor csak tegye, és akkor tudja azt, hogy a választ nem felfedezni, hanem "kitalálni" kell.

Ha ezzel ez a kategóriahiba tisztázódott, akkor persze még mindig vígan el lehet vitatkozgatni azon, hogy mégis, milyen boldogságjellemzők azok, amelyeket a legpontosabban, átfogóbban, helyesebben jellemzik ezt az állapotot, amelyekkel a legjobban lehet leírni a fogalmat. De ez már megegyezés kérdése.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard