Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Filozófiát a középiskolába!

Filozófiát a középiskolába!

A Mindennapi Filozófia blog nemrég hozott egy írást arról, mit válaszoltak az idei filozófia OKTV-sek a kérdésre, "Minek filozofálni". Egyrészt nagyon meghatott, hogy a középiskolai tanulmányi verseny résztvevői mi minden szépet gondolnak a filozófiáról (már ha nem azért írták, amit írtak, hogy jó helyezést kapjanak), másrészt újra ráébredtem, mennyire fontos volna előmozdítani a középiskolai filozófiaoktatást kis hazánkban. Elhatároztam tehát, hogy megírom, miért kellene a diákoknak többet találkozniuk filozófiával.

Miért érdemes filozofálni? „Inkább szembesülés a nem-tudással, mint a hamis önáltatás.” „Ha mást nem, de méltóságot, azt ad az életnek.” „Filozofálni jó és kell, mert általa megismerhetjük magunkat és a világot olyan minőségben, ahogyan más módon nem lehet.” Ilyen és ehhez hasonló válaszokat adtak a kérdésre az idei OKTV versenyzői. A középiskolásoknak, akik ezeket írták, természetesen nagyon igazuk van. Éppen ezért meglepő, hogy az utóbbi időben a magyarországi filozófiaoktatás - különösen a középiskolákban - egyre nehezebb helyzetbe kerül.

Magyarországon sok középiskolában egyáltalán nincs filozófiaoktatás - az enyémben sem volt -, ahol van, ott is legfeljebb 12. osztályban választható fakultációként heti 1-2 órában. Kevés egyetemi szak kéri felvételikor a filozófia emelt szintű érettségit, ezért kevesen is tesznek ilyet, ami tovább csökkenti a diákok és iskolák érdeklődését a témában. Persze az olyan rendezvények, mint a Filozófiai Diáktalálkozó vagy az OKTV érdemei nem elhanyagolhatóak, de kétségtelen, hogy az átlagos magyar középiskolás elenyészően keveset találkozik filozófiával. Ehhez képest például Franciaországban vagy Olaszországban az átlagos középiskolás a tanulmányai alatt végig masszívan ki van téve a filozófiának.

Persze lehet azt mondani, hogy ez jól van így, és különben is, nézzük meg, mire mennek a franciák azzal a sok filozófiával. Hogy ez miért rossz elgondolás, és hogy miért lenne rettenetesen fontos, hogy a középiskolások több filozófiával találkozzanak, arra éppen az OKTV-sek adják meg a választ.

Ahogy az egyik versenyző írja, a filozófia támaszt nyújt "a múlt és jelenkori gondolkodók által ösvényeket jelöl ki, amelyeken járhatunk, amelyek tájékozódásul szolgálhatnak a saját utunk megtalálásához."

A középiskola (egyebek mellett) az az időszak, amelynek során az ember kialakítja a világlátását, szembesül az emberi lét nagy kérdéseivel és meghozza azokat az alapvető döntéseket, amelyek meghatározzák, miféle ember, állampolgár, barát, ellenség, stb. lesz belőle a későbbiekben. Eközben rengeteg minden befolyásolja, a család, a barátok, az ismerősök, és nem ritkán vallási és politikai hatások is. Talán nem volna baj, ha ebben a folyamatban a filozófiának is jutna némi szerep.

Elvégre a filozófia az elmúlt évezredek legmélyebb gondolkodóinak az élet nagy kérdéseire -"mért vagyok itt", "mit kell tennem", stb. - adott válaszkísérleteinek gyűjteménye. Mi lenne, ha a fiatal generációk világlátásának formálásában nem csak a különböző vallási felekezetek, politikai ideológiák, death metal zenekarok, hanem ezek a gondolkodók is részt vennének? Nem lennénk sokkal előrébb?

Nem arról van szó persze, hogy aki filozófiát tanult, abból rossz ember nem lehet. Ez nyilván nincs így. Mégis, a filozófia egy olyan intellektuális eszköztárral láthatja el az embert, ami fogódzóként szolgálhat a számára az élet labirintusában való tájékozódáshoz. Amint a diák kikerül a nagybetűs életbe, vélemények, világlátások tömkelege zúdul a nyakába, amelyekről ki kell alakítania a véleményét. Folyamatosan döntéseket kell hoznia arról, mit tegyen és mit gondoljon. Nehéz lenne tagadni, hogy néminemű segítséget nyújthat a számára ha tudja, az európai szellem színe virága mit gondolt ezekről a dolgokról.

A filozófia számos tanulsággal szolgál az ember számára. Az egyik legnagyobb érdeme - ahogy az egyik versenyző megfogalmazza -, hogy "emlékeztet a bizonyosság hiányára, amivel, mint mindenkinek, nekem is szembe kell néznem újra meg újra, akár akarom, akár nem." A filozófiában járatos ember tudja, hogy a világ nagy kérdéseiről nem csak egyfélét lehet gondolni és hogy soha nem lehetünk túlontúl biztosak a saját igazunkban.

Ha engem kérdeztek, a legjobb ellenszer a bigottság, dogmatizmus, a zárt eszmerendszerek iránti fanatikus elköteleződés ellen az, ha az ember megérti, hogy a világnézetek milyen sokasága létezik és azok mellett ilyen erős érvek szólhatnak. Hogy nem lehet egyszerűen azt mondani, "a vallásosak/ateisták / baloldaliak/jobboldaliak / bölcsészek/mérnökök hülyék, nekem pedig nyilván igazam van", mert ezeknél sokkal mélyebb és alapvetőbb kérdések felett sem sikerült nálunk sokkal-sokkal nagyobb szellemeknek dűlőre jutni.

Ha van cél, amit a középiskolai oktatásnak el kell érnie, akkor az biztosan ennek a kritikai hozzáállásnak az elplántálása a diákok lelkében és nem fél másodperc alatt megguglizható tényanyag frontális közvetítése négy kínkeserves éven át.

És nem elhanyagolható az a tény sem, hogy - amint az egyik már idézett diák mondja - a filozófia méltóságot is ad az ember életének. "Véleményem szerint a filozófus bátor ember, megpróbálja megismerni önmagát és a környezetét, kihívás elé állítja elméjét, a sűrű ellentmondások között néha tükröt talál, melyben az embert gondolkodó lényként pillanthatja meg." - írja az egyik versenyző. Persze lehet, hogy ő is kiábrándul, amikor az első filozófiaprofesszor anélkül pontozza le a dolgozatát, hogy olvasta volna.

De a lényeg attól még érvényes: a filozofikus világszemlélet kölcsönözhet egyfajta tartást, méltóságot az embernek, egyfajta útmutatást arra nézve, hogyan őrizheti meg a morális és intellektuális integritását olyan helyzetekben például, mint amibe Szókratész keveredett.

Nem mondom, hogy ha kötelező lenne a filozófia, Budapest utcáit hirtelen elárasztanák a tógába öltözött tizenévesek arról faggatva az embereket, hogy mi az erény. Azt viszont igenis állítom, hogy ha a fiatalságot megfelelően tanítanánk filozófiára (tehát ha nem csak lenyomnánk a filozófiatörténetet a torkukon), akkor sokkal-sokkal nehezebb lenne gyűlöletbeszédekkel és álokoskodással megnyerni őket különböző szélsőséges ideológiáknak, vallási fundamentalizmusnak, miegymásnak.

Egyszóval a filozófiaoktatás - ha jól csináljuk - könnyen azt eredményezheti, hogy a diákok nem teljesen zavaros világlátással lépnek ki az életbe, hanem felkészült kritikus gondolkodókként, akik számára ismerősek az európai szellem legnagyobb alkotásai, akiknek van valami fogalmuk arról, hogyan válogassák meg, kinek hisznek és miért, milyen politikai, erkölcsi, stb. nézeteket fogadjanak el. Akik talán toleránsabbak mások nézeteivel szemben tudván, hogy senki álláspontja sem megdönthetetlenül bizonyos. És hát nem volna szép egy olyan világban élni, amiben a tinédzser fiúk és lányok cigizés közben szókratikus beszélgetéseket folytatnak az iskolaudvaron? Izé...

Nos, amíg nem csinálnak egy filozófus-holtköltőktársaságát, hogy vizuálisan is bebizonyítsák, amit mondtam, addig érjétek be ezekkel az érvekkel és pláne kommenteljetek, várom a véleményeket.

26 komment filozófia filozófiaoktatás középiskolák OKTV Szókratész Tovább
Filozófiát a középiskolába! Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
26 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Tetteink következménye Tetteink következménye
  • Ismered önmagad? Ismered önmagad?
  • "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia
  • Van-e Isten #2 (ateista érvek #1) Van-e Isten #2 (ateista érvek #1)
  • Nyelvem határai... Nyelvem határai...

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr516052973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koós István 2014.04.21. 08:50:00

A cikkel teljesen egyet lehet érteni, jók az érvek. Az, hogy az embernek legyen világnézete, hogy a saját világnézete és az általa követett / választott értékek tudatosak legyenek a számára, és hogy lássa ezeket más lehetséges értékrendekkel való viszonyukban, az alapvető fontosságú, lényegében megelőzi mind a szaktudást, mind a különböző kompetenciákat.
Válasz erre 

darvenko 2014.04.23. 01:43:11

Mielőtt értelmesen szólnék, ad hominem: a cikk zagyvaság.

A filozófiaoktatás nagy problémája, hogy könnyű ideológai neveléssé silányítani, és a konkurrens világnézetek ügyes bemutatásával egyfajta szofisztikált dogmatizmust kialakítani a fiatalságban. Persze Zsolt nyilván - szó szerint, azaz explicite - a jól csinált filozófiaoktatásra gondolt. De hogy mit is csinál, aki jól oktatja a filozófiát az ifjúságnak, vagy mi is az a jófajta filozofikus szemlélet, amit a fiataloknak kívánatos volna magukévá tenniük lényegében nem szól. Mondja, hogy talán nem ártana, ha tudnánk, hogy az európai szellem színe virága mit gondolt bizonyos mindenkit érintő - állítólag - felette égető kérdésekről. Talán nem is hangzik rosszul, de nem tudjuk, miről beszél. Ha egy széles, két és félévezredet átölelő panorámát akar adni, akkor nincs messze az enciklopédikus tényanyag frontális átadásától. Ha tematikusan járják körül a filozófiát, anélkül, hogy egyes autorok oeuvre-jében komolyabban elmélyednének, könnyen fennáll a veszélye annak, hogy nem tudják meg, az európai pantheon illusztris tagjai valójában mit is állítottak, csak kontextusaiból kiragadott bonmot-kon rágódnak. Ha néhány szerzőben mélyednek el valamelyst, nehéz megítélni, hogy kik is azok, akiket méltán hagytak el, és kik, akiket nem.

A filozófia oktatásának a legfőbb célja az volna, ha jól veszem ki Zsolt szavaiból, hogy kritikai gondolkodásra nevelje a diákságot. Attól tartok, hogy erre épp a filozófia a legkevésbé alkalmas. A filozófia az egyik legreflektáltabb szellemi termék, a személyes érintettség olyan mértékben gátja a kritikus gondolkodásnak, hogy puszta gyengeségből a legnagyszerűbb elmék is eldobták maguktól a logikus érvelést, csak hogy ne kelljen lemondaniuk a világnézetükről. A szellemi értelemben komolyan vett filozófia olyan mély víz, amibe csak érdemes beengedni, akik legalább annyira érettek, hogy felismerik, és képesek beismerni, legalább saját maguk előtt, hogy egy érvelést nem értettek meg. Egy filozófiai vitában a legkönnyebb homousion-homoiusion szőrszálhasogatások mögé rejteni, hogy a király meztelen.
Azt gondolom, a kritikus gondolkodást nem érdemes tanítani, mert az egyik legtermészetesebb emberi adottság. Kibontakoztatásához a leginkább az alkotótevékenység viszi az embert, mert a kész alkotás kegyetlenül őszinte. Kénytelen vagy gondolkodni, ha felül akarod múlni önmagad. És elválasztani a fontosat a lényegtelentől.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.04.23. 08:52:42

@darvenko: Mondjuk az nem derült ki számomra, hogy a cikk mitől zagyvaság. Elvégre csak amellett érveltél, hogy nincs igazam, nem amellett, hogy amit mondok értelmetlen vagy ilyesmi.

Mármost azt gondolom, hogy amit felvetsz, az egy csomó nagyon is jogos kérdés (nem zagyvaság), a következőket gondolom róla:

Mindent lehet és a legtöbb dolgot könnyű rosszul csinálni. Az, hogy valamivel kapcsolatban sok gyakorlati kérdés merül fel vagy a megvalósítása nem a legegyszerűbb, nem jelenti azt, hogy nem is érdemes vele próbálkozni.

Persze, bármelyik megközelítést választjuk, fennáll a veszélye annak, hogy ez vagy az félresikerül. De ez minden mással is így van, gondolj például az irodalomoktatásra. Ott milyen megközelítést kellene választani? Mondhatnád, hogy hogy nem lehet a világirodalom egészét felölelő panorámát adni, mert akkor csak az évszámokat meg a memoritereket nyomjuk le a fiatalok torkán és az lesz, ami most is van, hogy a középiskolások 99%-a utálja az irodalomórákat. Ha tematikusan megyünk, mondjuk vers, regény, stb. akkor könnyen fennáll a veszélye annak, hogy nem hatolnak le az egyes művek mélyére, csak felületesen kapargatnak és azzal se megyünk semmire. Ha néhány szerzőben mélyednek el... stb.

Következik ebből, hogy akkor nem érdemes irodalmat tanítani középiskolában?

Szerintem a filozófia éppen azért alkalmas a kritikus gondolkodás oktatására, mert ez a legreflektáltabb szellemi termék. A kritikus gondolkodás oktatásának pedig éppen az lenne a célja, hogy megtanítsa az embert, hogyan gondolkodjon akkor is, ha személyesen érintett. Lehet azt mondani, hogy ezt nem lehet tanítani és az emberi természet már csak ilyen. Ezzel a fajta cinizmussal szerintem nem érdemes semmit kezdeni, aki így gondolja, az csak gondolja így, a többieket meg hagyja dolgozni :)

Azt is lehet mondani, hogy a kritikus gondolkodás "az egyik legtermészetesebb emberi adottság" -- mondjuk akkor jó kérdés, hogy miért esik olyan sokaknak nehezére csinálni.

Végül: a filozófia maga is alkotó tevékenység éspedig azt gondolom, az egyik legkomolyabb fajta. Aki filozófiával foglalkozik annak kegyetlenül őszintén ki kell alakítania a saját világképét, meg kell alkotnia egy olyan koherens nézetet, amelynek mentén saját életét és gondolkodását megszervezi. Ez pontosan azt a fajta gondolkodást igényli, ami ahhoz szükséges, hogy az ember "felülmúlja önmagát", és elválassza a fontosat a lényegtelentől.
Válasz erre 

Koós István 2014.04.24. 17:00:41

@darvenko:

"Ha tematikusan járják körül a filozófiát, anélkül, hogy egyes autorok oeuvre-jében komolyabban elmélyednének, könnyen fennáll a veszélye annak, hogy nem tudják meg, az európai pantheon illusztris tagjai valójában mit is állítottak, csak kontextusaiból kiragadott bonmot-kon rágódnak."

Figyelj, ezzel az erővel azt is mondhatnád, hogy semmit sem kell tanítani, mert semmiben sem tud az ember elmélyedni. Pl. nem érdemes irodalmat tanítani. Nem érdemes Kosztolányitól órán öt-hat verset elemezni, ha nem olvassuk el az összes költeményét, regényét, novelláját, esszéit, valamint a róla szóló szakirodalmat.

Persze, hogy a tudásunk mindig részleges, de valahol el kell kezdeni, különben később elmélyülni sem lehet.
Válasz erre 

darvenko 2014.04.24. 22:57:44

Nem érveltem amellett, hogy a cikk zagyvaság, csak megjegyeztem. Azért gondolom, hogy zagyvaság a cikked, mert átgondolatlan, és ez átgondolatlanság a kompozícióban éppúgy jelentkezik, mint a koncepcióban. Való igaz, nem a zagyvaság a legtalálóbb kifejezés. Másfelől, ha jogos kérdéseket is vetek fel, tehetem zagyván, mintahogy nem is éppen összeszedetten tettem.

De honnan veszem, hogy átgondolatlan a cikk? Apróság, de mosolyra derít már az elején, ahogy felvezeted, milyen fontosnak tartják az idei filozófia OKTV-n indulók a filozófálást, és >>éppen ezért meglepő<<, hogy a jelen oktatásügynek mégis mostohagyermeke a filozófia. Ez amúgy is vicces, de most, amikor az oktatásügynek a közoktatás en bloc mostohagyermeke - attól tartok, még a testnevelés is a magas óraszám ellenére. De ez apróság, lehet, hogy a Holdon élsz, nincsenek iskolás testvéreid, gyerekeid, unokaöccseid, nem találkozol pedagógusokkal stb., szóval ne is pazaroljuk rá a szót.

Az alapvető hiba a cikkel, hogy nem derül ki, miről beszélsz. A cím sokat igérő: >>FILOZÓFIÁT A KÖZÉPISKOLÁBA<<, ez akár még program is lehetne, szóval valami konstruktív. Már az írás elején kiderül, hogy nem erről van szó, csak azt tervezed kifejteni, hogy miért volna üdvös filozófiát tanítani. És innentől minden lóg a levegőben, mert nem derül ki, hogy mit is szeretnél a filozófiaoktatás címén csinálni - bár bármit is szeretnél, üdvözlendő, hogy fontosnak tartod, hogy jól csinálják. És ezzel összhangban olyan kifejezésekkel élsz, amiknek a kontextus nem ad értelmet. Azt mondod, a filozofikus világszemlélet tartást ad. De nem tudjuk, mit értesz filozófikus világszemlélet alatt. Talán valami jobboldali hegelianus akadémikus eklektikus izét - ezt előítéletből mondom, de nem tudom, és itt ezt nem érzem szőrözésnek, mert nem egyértelmű, különösen a kulturális bomlás - hadd ne mondjam, dekadencia - jelen fokán. És itt nem releváns, hogy a filozofikus ex vulgo nagyjából olyasmit jelent, ami Arisztotelésznél a theoretikus, mert filozófiát, még filozófiatörténetet sem, lehet objektíven szemlélődve tanítani, mert sokszor maga a fordítás kiválasztása - vagy az auctorolvasás, ha a diákok véletlenül eredetiben olvasnak mondjuk Hérakleitoszt, állásfoglalás. És az állásfoglalás jelen esetben döntő, mert talán lehet úgy tanítani filozófiát, hogy az kibontakoztassa a gyerekek kritikai hajlamát, de az biztos, hogy vannak olyan filozófiai alapvetések, amik ezt nem segítik.

Amit írtam, abból nem következik még az sem, hogy nem érdemes filozófiát tanítani, csak az, hogy nehéz, de kiváltképp nem következik, hogy irodalmat nem kéne. A szépirodalom mint érzéki művészet alapvetően különbözik a filozófiától. Ahhoz, hogy meghalljam, madrigalizmus finomságú zenét hordoz ez a néhány sor:
"s hallgatom a fák lehulló levelének lágy neszét", még az egész verset sem kell meghallgatnom. Persze minél több kapcsolódási pontom van, minél több hivatkozást értek a Divina Commediából, annál mélyebben megmozgat, de a képei és a tercinái akkor is hatnak, ha nagy részét a hivatkozásoknak nem tudom mihez kötni. De ahhoz, hogy A tragédia születését megértsük, nemcsak a klasszikus görög irodalmat kell ismernünk, hanem a 19. századi német egyetemeken folyó klasszika-filológiában sem árt képben lennünk. És vannak olyan filozófusok, akiknek az életműve olyan, mint egy gránittömb, akiket nem lehet részleteiben igazán érteni.

Hogy valami igen természetes adottsága az embernek, nem jelenti azt, hogy minden embernek megy. Jól példázza ezt az is, hogy milyen nagy piaca van a Viagrának.

Végül: szerintem nem az alkotótevékenység a komoly, hanem az alkotó, legyen az festő, muzsikus, hídépítőmérnök vagy filozófus. A helyzet az, hogy ez utóbbiak között meglehetősen felülreprezentáltak a komolytalanok, és a filozófia intézményes rendszerének nincsenek meg az eszközei, hogy a széltolókat kidobja céhből. Egy filozófus sokkal kevésbé felel a munkájáért, mint teszem azt egy orvos.
Válasz erre 

darvenko 2014.04.24. 23:03:18

@Koós István: Figyu, azér' a filozófiában sokkal veszélyesebb a félműveltség és a felületesség, mint a művészetben. És ráadásul máshogy is működik (a félműveltség mechanizmusa a két téren).
Válasz erre 

Koós István 2014.04.25. 08:58:36

@darvenko:

Amit arról mondtál, hogy az irodalom alapvetően érzéki jellegű, míg a filozófia a reflexió területe, abban van igazság, de csak részben.

Ezt is írod

"De ahhoz, hogy A tragédia születését megértsük, nemcsak a klasszikus görög irodalmat kell ismernünk, hanem a 19. századi német egyetemeken folyó klasszika-filológiában sem árt képben lennünk."

Te abban az illúzióban ringatod magad, hogy van egy teljes, lezárt műveltség. Ez a klasszikus művelődéseszmény, mint pl. Szerb Antalnál, aki kijelentette, hogy a világirodalmat el lehet olvasni az emberélet útjának felére, és hogy a világirodalom elfér egy otthoni könyvtárszobában.

1. Ha már Nietzschét hoztad fel példának, pont az ő életműve az, ami nem tömbszerűen zárt, A tragédia születése pont kivétel ebből a szempontból (meg a Morál genealógiája), a többi, tudjuk, aforizma, amit nem lehet "kiolvasni", mint egy könyvet. Úgyhogy itt most pont magad ellen érveltél. Az aforizmák pont olyanok, mint a példádban a különálló Petőfi-sor.

2. Ezzel az erővel azt is mondhatjuk, hogy Nietzsche megértéséhez nem csak a "19. századi német egyetemeken folyó klasszika-filológia" ismerete fontos, hanem pl. az annak a hatásnak az ismerete, amit a posztstrukturalistákra gyakorolt, mint pl. Foucault, Derrida, de Man meg mások. Merthogy most már rajtuk keresztül értjük Nietzschét.

"Figyu, azér' a filozófiában sokkal veszélyesebb a félműveltség és a felületesség, mint a művészetben. És ráadásul máshogy is működik (a félműveltség mechanizmusa a két téren)."

Attól, hogy egy ilyet csak úgy indoklás, magyarázat nélkül bedobsz, még nem leszünk okosabbak.
Válasz erre 

Koós István 2014.04.25. 09:15:26

@darvenko:

Mellesleg maga Nietzsche volt a legnagyobb ellensége annak, hogy bármi is tömbszerűen elzárt legyen, ezért volt, hogy az említettek után szándékosan nem is írt könyveket.
Válasz erre 

darvenko 2014.04.25. 14:20:49

@Koós István: Kedves István, az illúziók, amelyekbe ringatom magam, egészen másjellegűek, mindazonáltal azt gondolom, hogy a Tragédia születése semmit nem mond annak, aki nem ismeri Homéroszt és Aiszkhüloszt. És az, akinek nincs képe a XIX. századi német klasszika-filológiájáról, és nem ismeri Wagnert, sok dolgot egyszerűen túlzásnak kell vegyen, vagy csak egyszerűen nem értheti, miről beszél Nietzsche. Itt kell megjegyeznem azt is, hogy ebből a szempontból nem releváns a Tragédia születésével foglalkozó szekunder irodalom.

Természetesen a szépirodalomban is létezik transztextualitás, és vannak művek, amik lényege éppen a beágyazottságban rejlik, és igen jól kell ismerni a kontextusát, de az iskolában tanított törzsanyag nagy részéhez már eleve, von Haus aus sok kapcsolódási pontja van gyerekeknek. Ezzel szemben azt gondolom, ahhoz, hogy nem nagyon van olyan filozófus, akinek a megértéséhez nem kell nagyon nagy alázat és sok munka.

Nem hoztam fel példát olyan filozófusra, akinek az életműve tömbszerű, Nietzsche-ről ilyet nem állítottam.

A felületesen tanított művészet szimplán rossz, az embernek elveszi tőle a kedvét, elzárja a művészettől. A felületesen oktatott filozófia - a meg nem gondolt gondolat - ős patkány.
Válasz erre 

Koós István 2014.04.25. 16:04:05

@darvenko:

"a Tragédia születése semmit nem mond annak, aki nem ismeri Homéroszt és Aiszkhüloszt."

Miért nem mondana? A platóni és dionüszoszi ellentéte akkor is érdekes lehet, és Homérosz ismerete nélkül is lenyűgöző a híres metafora a napba tekintő, és utána fekete foltokat látó szemről, ami az említett ellentétet jeleníti meg.

A megértésnek sokféle szintje van. Abból, amit te írsz, úgy tűnik, mintha lenne egy igazi, mélyebb megértés meg egy felszínesebb, és a kettő között meg lehetne húzni a határvonalat. Ahogy te gondolkodsz, az nekem egy kicsit elitistának tűnik. Mi baja lenne abból az embernek, ha hall egy-két filozófiai problémáról, szembesül azzal, hogy ilyenek léteznek, anélkül, hogy elolvasná mondjuk Heidegger műveit? Mellesleg Heideggert pl. eleve felesleges is olvasni.

"Természetesen a szépirodalomban is létezik transztextualitás, és vannak művek, amik lényege éppen a beágyazottságban rejlik, és igen jól kell ismerni a kontextusát, de az iskolában tanított törzsanyag nagy részéhez már eleve, von Haus aus sok kapcsolódási pontja van gyerekeknek"

1. Nem tudom, milyen kapcsolódási pontra gondolsz
2. Az irodalomban nem arról van szó, hogy vannak művek, amelyek beágyazottak, hanem a művek eleve a hatástörténet részei.

Továbbá

"Nem hoztam fel példát olyan filozófusra, akinek az életműve tömbszerű, Nietzsche-ről ilyet nem állítottam."

Ezzel szemben az előző kommentben:

"És vannak olyan filozófusok, akiknek az életműve olyan, mint egy gránittömb, akiket nem lehet részleteiben igazán érteni."

Lehet, hogy ezt nem Niezschére értetted, de valakire csak gondoltál közben.
Válasz erre 

darvenko 2014.04.27. 01:29:02

@Koós István:

El kell ismernem, hogy igazad van, nem pontoztam fogalmasan - ez sem igaz, tévedtem -, mert egyszerűen nem igaz az, hogy a Tragédia születése semmit nem mond annak, aki nem ismeri Homéroszt és Aiszkhüloszt. Bár így volna - és de jó, hogy nincs így. A helyzet azonban az, hogy igen sokat is mondhat, csak éppenséggel lehet, hogy közel sem azt, amit Nietzsche mondani akart. Egyrészt, ha az olvasó nem ismer semmit a homéroszi, aiszkhüloszi corpusból, akkor Nietzsche nem azokkal az előítéletekkel játszik, amikkel akart és a dionüsszoszi és a platóni fogalma az ilyen olvasó olvasatában tételesen mást jelenthet, mint amit Nietzschének jelentett - azt gondolom a Tragédia születésében meg akarja botránkoztatni az olvasóját, és hogy ezt elérje nagyon is épít annak előítéleteire. Másrészt lehet, hogy a Tragédia születésének az olvasóját nem a tragédia születése és nem is a görögség és nem is a pesszimizmus érdekli, hanem valami olyasmi, amit Nietzsche akarva-akaratlanul elkódolt a szövegben. Ezt illusztrálom is. Lehet, hogy az olvasót Nietzsche hajának a színe érdekli. Nem kizárható, hogy egy szövegből objektíven következtetni lehet a szerzője hajszínére anélkül, hogy azokat a dolgokat ismernénk, amikről beszél - ez általában nem igaz, fel kell tenni, hogy mondjuk a szerzőről tudjuk, hogy ember, és azt is, hogy az ember képességeinek bizonyos lényeges általános korlátait ismerjük, természetesen, ha a szerző szimulációs képességeiről semmit sem tudunk, akkor a szövegből nem lehet következtetni a szerző hajszínére. De az is lehet, hogy kapunk egy pendrájvot, amin egy ismeretlen, de állandó kódolással leírt latinbetűs szöveg van. Azt is tudjuk, hogy az első N karakter egy leírt szöveg. Ha történetesen ez a szöveg a Tragédia születése, akkor elolvasva a Tragédia születését a német nyelv egynémely statisztikai paraméterének ismeretében olyan információkhoz jutunk, aminek segítségével elolvashatjuk a pendrájv egész tartalmát.

A megértésnek sokféle szintje van, ezt én is így gondolom, sőt azt hiszem, hogy egy szöveg megértését sok szempontból egzaktul, kvantitatíve mérni lehet - természetesen bizonyos feltevések mellett. És nem gondolom, hogy a nagyjából megértés és az alapos megértés között nagyon éles határvonal van. De attól tartok, hogy nagyon éles határ van a félreértés és a megértés között. A megértést nehéz megmondani mit jelent, a félreértést könnyű, félreértek egy szintagmát, ha azt hiszem, hogy másra vonatkozik. Ha azt hiszem, hogy Nietzsche-nél a 'dionysische' hupikéket jelent, nyilvánvalóan félreértem - persze vannak kevésbé egyértelmű félreértések is, különösen, ha a szerzőnek humora is van. Persze Hilbert után meg lehet kérdezni, hogy vajon félreértés-e, ha Eukleidésznél egyenes alatt söröskorsót értek; és vannak olyan szövegek, ahol nem tudunk utánajárni, hogy az interpretációnk tényleg találó-e. Hérakleitoszt bárhogy értem, nem mondhatom tisztességgel, hogy bizonyosan így gondolta a mester is - sőt abban sem lehetek biztos, hogy gondolta-e valahogy. És tudom, amit mondok, támadható. Kérdezhetnéd, hogy ha horribile dictu egy (másik) majom kapna egy írógépet, és véletlenül legépelné szóról szóra a Sein und Zeitot, miközben végig egy banánra gondol - monomán majom -, akkor mi lenne ennek a Sein und Zeitnak az autentikus értelmezése. Erre felelhetném, hogy nem lenne sokkal több, mint az eredetinek. De én nem így gondolom. Ez az új Sein und Zeit arról a banánról szólna, die dieser andere Affe dem ersten Affe in den Arsch reinstecken soll. De mégsem ezt felelném, hanem azt mondanám, hogy egyszer volt Budán kutyavásár. És ha ez számodra nem elég hiteles, nagy összegben fogadnék is akárkivel, hogy még egy majom nem fogja legépelni spontán a Sein und Zeitot.

Azt gondolom, egy szöveg megértését a félréertésétől egyfajta szellemi tisztességesség választja el - és annak a lehetősége, hogy be kell ismernem, bizonyos szövegeket esélyem sincs megérteni. Elvárni az olvasóktól és különösképp az interpretálóktól, hogy tisztességesek legyenek, lehet, hogy elitizmus, de talán nem túlzott mértékű.

Természetesen minden opus, amit elolvas a gyerek, hat rá - mégha ez a hatás elenyésző is, így a gyerek a mű hatástörténetének -esetleg indifferens részévé válik - azt hiszed, nem erről beszélsz. Minden mű reakció, nem pattan ki senki Zeusz fejéből csak úgy, nincsen creatio ex nihilo a művészetben, így valóban minden mű beágyazott. De egy Egri csillagokat úgy is elég jól meg tud érteni egy 11 éves, hogy csak azt tudja, hogy milyen csúnya dolog volt az, hogy százötven évig itt volt a török.

A >>Továbbá<< részben kicsit pazarlod az időm, tisztelettel kérlek, máskor, ha egy mód van rá ne tedd. Állítottam, hogy

"vannak olyan filozófusok, akiknek az életműve olyan, mint egy gránittömb, akiket nem lehet részleteiben igazán érteni",

de ezt az állításomat nem illusztráltam. Ezzel nem áll szemben az -, hogy

"Nem hoztam fel példát olyan filozófusra, akinek az életműve tömbszerű, Nietzsche-ről ilyet nem állítottam".
Válasz erre 

Koós István 2014.04.27. 11:54:40

Abban feltétlenül igazad van, hogy bár egy irodalmi műnek sok rétege van, és nm tudjuk mindegyiket könnyen feldolgozni, de vannak olyan aspektusok, amelyek közvetlenül adódnak, mint pl. a történet egy regényben, drámában, vagy pl. a ritmus és a rímek, tehát a szöveg érzéki aspektusa, ebből a szempontból a filozófia másképp működik.

De valahol azért a filozófiát is el kell kezdeni. Ha pl. valaki filozófia szakra megy, és tökéletesen megtanul ógörögül, németül meg latinul, és alaposan megért mindent - valahol annak is el kell kezdeni, az első lépeseket valahol annak is meg kell tenni. Ha meg valaki sohasem fog elmélyedni a filozófiába, szerintem annak sem árt, ha szembesül azzal, hogy mindaz, amit magától értetődőnek gondol, kérdés Ha úgy tetszik reflexió) tárgya is lehet. Nem hiszem, hogy ez káros lenn.

A megértésről még röviden annyit, hogy én eredetileg nem vagyok filozófus, az irodalom felől valahol Gadamer felől kezdtem filozófia olvasásába. Gadamer alapgondolata pedig az, hogy nincs igazi, eredeti értelme a szövegnek sem a szerzőnél, sem a befogadó jelenében: a jelenté a kettő különbségéből, az időbeli távolságból adódódik.
Válasz erre 

darvenko 2014.04.28. 23:56:25

@Koós István:
Nem gondolom, hogy a filozófiával való foglalkozást nem lehet elkezdeni egészen zsenge korban (, de azt sem, hogy el kell kezdeni - akármikor is). De azt továbbra is szeretném tudni, hogy Zsolt miféle filozófiaoktatást szeretne a közoktatásba vinni, mert számomra az, hogy jól kéne filozófiára tanítani, meglehetősen kevés. És ha már az a cél, hogy a gimnázium - micsoda anakronizmus - tágítsa a szellemi horizontját -, hogy úgymond tudasítsa az ember világnézetét (ebben nem igazán tudok hinni) -, talán nem is időszerű maga a felvetés, hogy filozófiát a középiskolába. Humanitast a gimnáziumokba, egy hiteles filozófusnak ez megfelelőbb jelszava lehetne a témában. Kár azon sopánkodni, hogy egyes tárgyak óraszáma ilyen, vagy olyan alacsony, vagy ez benne van a tananyagban, és az nincs, amikor az egész gimnáziumi oktatás tökéletesen koncepciótlan - mielőtt bárkit megsértenék, nem azért, mert nincsenek jó pedagógusok. És ezen nem segítene, ha lenne még egy énekóra, vagy négy éven át tanítanának filozófiát heti 2 órában. Először is az államnak igenis hagynia kéne, hogy azok a pedagógusok, akiknek a szaktudását de iure elismeri, a legjobb tudásuk szerint dolgozzanak. És egy jó tanár igenis nagyon sokat tud hozzátenni ahhoz, hogy a növendékei ne legyenek vevők a gyülőletbeszédre. Bizony, ha nem csőlátásra kötelezné a kerettanterv az oktatást, ha a gyerekek nem tartanák fontosnak deklarálni, hogy reál vagy humán érdeklődésűek, igen sok filozófiai kérdést fel lehetne vetni az egyéb órákon is. Teljesen természetes lenne irodalomórán filozófiatörténetet is tanítani, hisz nem kevés költőnek alapélménye a filozófia, és nem kevés filozófusnak alapélménye a szépirodalom. A nyelvfilozófia problematikája természetesen merülhetne fel nyelvtanórán. Az ismeretelmélet kérdései nagyon szorosan kapcsolódnak a természettudományokhoz is. Nem egy platóni dialógus igen érdekes lehet matematikaórán is. És ez valami máson múlik, nem azon, hogy van-e filozófiaóra.

A megértéshez fűzött rövid epilógod szerint tehát szerinted is nehéz megtudni, hogy az európai szellem színe virága mit gondolt bizonyos dolgokról?
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.05.20. 20:32:09

A blogposzthoz:
Az nem kérdés, hogy jó, hasznos dolog-e filozófiát tanulni. Itt esetleg csak az lehet a kérdés, hogy középiskolában van-e értelme ennek. Kérdezhetnénk, hogy ugyan, miért ne lenne ott értelme, ha egyszer értelmes dolog. Most lehet, hogy furcsát mondok, de a következő szólhat ellene: A magyar oktatás poroszos stílusú, a megértéssel szembeni, a magolást támogató módszere "híres". Ez a módszer bizonyos tárgyaknál akár még jól is működhet - azon felül, ha nincs "mennyiség", ami átcsaphat "minőségbe" akkor nehéz lesz megérteni bármit is. Azonban, és a filozófiát egy minden mástól különböző tantárgynak gondolom (főleg középiskolás fokon). Ugyan azt is lehetne a többi tantárgyhoz hasonlóan nem megértés-, és gondolkodás-orientáltan tanítani, csak az akkor éppen a filozófia értelmét, lényegét venné el. A filozófia kiváltképpen nem reprodukció, hanem önálló gondolat. Egyszerűen elképzelhetetlen, és lehetetlen, hogy ilyesmit ma Magyarországon a rendelkezésre álló tanári gárda "levezényeljen". Hiszen javarészt maguk sem értik (jól) a világot.
Ez a fenti persze csak egy elméleti tamáskodás. Vannak problémák, de ha lehet választani, akkor tanítani kell a filozófiát - akárhogy is.
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.06.10. 08:30:29

"Egyszerűen elképzelhetetlen, és lehetetlen, hogy ilyesmit ma Magyarországon a rendelkezésre álló tanári gárda "levezényeljen". Hiszen javarészt maguk sem értik (jól) a világot."

1. Ezek szerint te jól érted a világot. Légyszi, mond el nekem gyorsan 10-15 percben (ez nagyjából egy tanóra előadásra fordítható időkerete), hogy hogyan működik, illetve még egyszer ugyanennyi idő alatt, hogy a világ működésének megértetésére pontosan mi is lenne az ideális módszer.

2. Divat manapság a tanárokat szidni, de nagyjából ugyanannyi köztük is az okos és a buta emberek aránya, mint más szakmákban (tapasztalatból beszélek). Akik ma Magyarországon a frontális oktatás ördögtől valóságát szajkózzák, azoknak fogalma sincs, hogyan néz ki belülről egy iskola, egy osztály, egy tanterv, egy érettségi, fogalma sincs az iskolák felszereltségéről, pénzügyi helyzetéről (vannak iskolák, ahol örülnek, ha krétára telik, nemhogy drága elektronikai cuccokra. Az én iskolámban például az igazgatóságba nem tartozó tagoknak tilos fénymásolni, ugyanis "nem telik" tintapatronra. stb.).
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.06.10. 08:36:14

folyt. Az angoltanár kollégám rendszeresen a saját pénzéből fénymásoltat maga készítette jegyzetet (tankönyv helyett), ugyanis az iskola nem hajlandó neki (pontosabban a gyerekeknek) azt a könyvet megvenni, amit szeretne, hanem egy általa használhatatlannak tartott (legócsób, egy bé-vel) kiadványt forszírozza - amit mellesleg a felnőtt tagozaton nem kötelező használni. Ez az ostoba, idióta, hülye, poroszos módszerrel tanító angoltanár minden hónapban kb. 2-3000 forintot költ a saját fizetéséből (ami természetesen nem éri el a versenyszférai vagy képviselői átlagot), hogy tanítani tudjon.

Mielőtt valaki az oktatást vagy a tanárokat kezdi szidni, nézzen talán körül. De ne a Fazekasban, ahonnan egy filozófiablogon kommentelő "működésmegértő" "értelmiségi" statisztikailag kiképződött jött, hanem egy átlagos vidéki iskolában pl.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.12. 08:49:55

@Mészáros Nándor: " Légyszi, mond el nekem gyorsan 10-15 percben (ez nagyjából egy tanóra előadásra fordítható időkerete), hogy hogyan működik..."

Ez de komoly... ;-) No ebből (is) látszik, hogy te viszont nem érted, "hogyan működik" a világ. Pedig tanár vagy... Vagy pont ez a baj? ;-)

"...illetve még egyszer ugyanennyi idő alatt, hogy a világ működésének megértetésére pontosan mi is lenne az ideális módszer."

No problémó. Ugye, míg az első kérdésed a világ "működései mechanizmusaira" kérdezett rá, vagyis a törvényszerűségeire, végső soron a tartalmára, a milyenségére (jeleztem, hogy ez sem a te poroszos módszereiddel, sem a gondolkodtatós módszerrel nem adható át "10-15 percben", de még 1000x annyiban sem), addig magának a működés megértésének a _módszere_ sokkal egyszerűbb. Íme: Ésszerű, célszerű, kritikus, egyfajta, felturbózott "józan paraszti" hozzáállás. Egyszerre figyelni a részletekre is, és közben látni az "egész erdőt" is. Odafigyelni, megérteni, és használni azokat a világmegismerési módszereket amelyek beváltak (legelsősorban ilyen a tudomány), és elvetni azokat, amelyek nem működnek.
Ez persze bármilyen szépen, és egyszerűen is hangzik, a gyakorlatban kurva nehéz. Nem is szokott sikerülni. Az emberek általában már az elején, a megértés fázisánál elbuknak. Így jártál te is, amikor azt hitted, hogy én általában véve "szidom a tanárokat". nem értetted meg, hogy csak a filozófia középiskolai, nálunk szokásos poroszos tanítási módszerén tamáskodtam, de még így is azzal a konklúzióval, hogyha lehet választani, akkor tanítani kell.
De most már ne okozz csalódást, és értsd meg, amit írtam! ;-)
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.06.12. 13:07:39

"te viszont nem érted, "hogyan működik" a világ." - jaj. Te "viszont" érted? mert ilyen kijelentést csak a világ megértésének biztos tudatában lehet alappal tenni.

Tehát te érted, hogyan működik a világ, én meg nem. Nos, a kérdésem továbbra is fennáll: ha ennyire értesz mind a világ működéséhez, mind az oktatáshoz, akkor fejtsd ki légyszíves vagy a világ működését - csak úgy nagy vonalakban, tudod, hogy beleférjen egy fórumposztba - vagy pedig azt, hogy hogyan kellene ezt egy tanóra keretében "levezényelni". Te azt állítottad, hogy ez lehetséges, csak a tanári gárda nem képes rá. Állításodat egyetlen módon bizonyíthatod, a magad példájával, a többi csak mellébeszélés.

"magának a működés megértésének a _módszere_ sokkal egyszerűbb. Íme: Ésszerű, célszerű, kritikus, egyfajta, felturbózott "józan paraszti" hozzáállás. Egyszerre figyelni a részletekre is, és közben látni az "egész erdőt" is."

Ez annyira naiv meglátás, hogy inkább sírni, mint röhögni érdemes rajta. Komolyan gondolod, hogy a kvantummechanikát, vagy pl. a káoszelméletet - a világ megértésének két nagyon alapvető és tudományos aspektusát - mai formájában bárki megértheti, aki kicsit felturbózza a józan paraszti eszét? Bár ilyen egyszerű lenne. Nem véletlen, hogy nem általános iskolai tananyag.

"Egyszerre figyelni a részletekre, és közben látni az erdőt. Használni a tudományt ..." - itt ellentmondasz önmagadnak. A tudományok pl. a részletekre figyelnek, az erdőt nem képesek látni. Amúgy ez megint egy olyan naiv meglátás, amivel nincs mit kezdeni. Oktatási programot vagy óratervet pl. nem lehet ebből írni, ahhoz valami konkrétabb cucc kellene. Nem azért nem ér semmit, mert a gyakorlatban kurva nehéz, hanem mert egy semmitmondó általánosság.

"A magyar oktatás poroszos stílusú, a megértéssel szembeni, a magolást támogató módszere "híres"." - a magyar oktatás általában véve nem poroszos stílusú. A magyar oktatás nagyon változó minőségű. színvonalú akár percről percre is. A magyar oktatás poroszos stílusa valójában egy gyakran hangoztatott, számottevő tartalom nélküli közhely. Ez nem azt jelenti, hogy a magyar oktatás rendben van, de alapvetően nem a tanári gárdával, hanem a célkijelölés bizonytalanságával, relativizálódásával (mi végül is az oktatás: a puszta és legprózaibb értelemben vett munkaerőpiac szolgálóleánya, vagy társadalmi értékteremtés helye [tudósképző], vagy gyermekmegőrző ... ?) és a család mint szilárd tanulási alap megrendülésével van a baj (otthon nem tanulnak a gyerekek, mert az apa/anya munkanélküli, kábszerezik, nem foglalkoznak vele, börtönben vannak, tízig dolgoznak stb.).
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.13. 10:42:46

Kedves @Mészáros Nándor: Semmi baj, azért vagyok itt, hogy elmondja neked a tutit. ;-)
Te itt egy lényegtelen, ide (a témához) nem tartozó hülyeségen lovagolsz. Azon, hogy én azt mondjam el neked, hogy "hogyan működik a világ". Na most, ha te nem érted azt alapból, hogy ez a kérésed miért képtelen hülyeség, akkor igen nehéz lesz ezt elmagyarázni neked. De azért megpróbálom.

Azt, hogy a világ "hogyan működik", kétféleképpen lehet érteni. Az első értelmezés, a konkrét, részletekbe menő. Ebben az értelemben a világ működését a sok-sok rész-tudás, és tudomány, azok minuciózus leírása adja meg. Konkrétan erről szólnak a tudományok, és ez a tudás van leírva sok milliónyi könyvben. Lehetetlen az egészet átadni, legfeljebb csak kis részleteit lehet.
Erről van is egy nagyon szép tanmesém, íme:
"Egy régi mesében a császár megparancsolta tudósainak, hogy foglalják össze számára a tudományok lényegét egyetlenegy könyvben. A bölcsek hosszú évekig vitatkoztak, míg végül előálltak egy vaskos kötettel. A császár azonban időközben megöregedett, és rájött, hogy már nem lesz ideje megérteni ezt a hosszú olvasmányt. Megparancsolta, hogy foglalják össze a lényeget a lehető legtömörebben. Mire azonban ez a mű is elkészült, a császár már annyira öreg lett, hogy úgy érezte, már ezt a vékony könyvecskét sem lesz ideje megérteni. Megparancsolta hát legbölcsebb tudósának, hogy foglalja össze a könyv tartalmát egyetlenegy mondatban. Hosszú gondolkodás után a bölcs végre jelentette, hogy megtalálta a császár által kért mondatot. E mondat így hangzott: A világ bonyolult."

De van egy másfajta értelme is a kifejezésnek. Ez a másfajta, nem a részletekre, konkrétumokra vonatkozik, hanem egy világnézeti-filozófiai értelmezés. arról szól, hogy hogyan "állunk neki", a világnak, milyennek látjuk azt, milyen az egész "erdő".
Ez ügyben (a válasz ügyében) nem a szaktudományok, hanem a filozófia az illetékes. Persze a helyes filozófia, és nem a helytelen. Na most, hogy a filozófiában mi a helyez, meg a helytelen, egyáltalán ezek milyen értelemben írják le az igazságot, vagy hogy miről szól a filozófia, az megint egy külön mese lenne - bele sem kezdek. A lényeg az - mégis hogy valami filozófiai konkrétumot is mondjak a "milyen a világ" témában -, hogy én teljesen komolytalannak tartok minden olyan világinterpretációt, ami úgy kezdődik, hogy az "anyagtalan lélek", vagy "szellem", az Isten-elképzelésekről már nem is beszélve. Ez azért fontos orientációs pont (a milyen a világ) kérdésében, mert egyrészt megakadályozza azt, hogy valamely nagyon hosszú zsákutcába úgy belemenjen az alany (a nagy világmegismerő vágyában), hogy abból soha ki ne találjon (ez a zsákutca természetesen a filozófiai idealizmus), másrészt meg orientál a módszer kérdésében is. Ugyan egy idealista is alkalmazhat tudományos (racionális, logikus-empirikus, kritikai) módszert, de nála ez nem lehet teljesen következetes - hiszen már az alap posztulátuma téves, légből kapott (légvárat épít). Csak materialista (fizikalista) alapon lehet "világmegismerni", és helyes világnézetet kialakítani.
Tehát a világnézet helyessége, és minősége, már itt a kezdet kezdetén eldől. Ha idealista - automatice mehet a kukába, semmit nem mond, és semmit nem ér. na most ezt persze csak egy elem a világ helyes szemléletéből, ez csak amolyan természetes kiindulópont. nagyon fontos a fentebb emlegetett racionális módszer is. Erről most ennyit röviden.

Na most a másik, amin itt te lovagolsz, az az, hogy azt hiszed, hogy én azt gondolom, hogy a tanárok nem látják helyesen a világot, és emiatt, no meg a poroszos módszerük miatt nem is tudnának jól filozófiát tanítani.
Ebben viszont van valami. Mint fentebb vázoltam, a világot eléggé nehéz helyesen látni (részleteiben is, és általánosságban is), és nem nagy csoda, hogy az ehhez egyáltalán nem értő, ilyesmivel nem foglalkozó tanárok nem járatosak benne. Lám, te sem vagy, nem hogy világmegértésben, de még az annál sokkal egyszerűbb szövegértésben sem járatos. Például: Amikor a "józan paraszti ész"- ről beszéltem, mint hozzáállásról, és módszerről, az nem azt jelentette (mint ahogy te hitted), hogy az egyből, és automatikusan alkalmas a jelen világ minden rejtélyének a megértéséhez. Hanem azt jelenti, hogy a racionális gondolkodás az egyetlen járható út, az irracionális meg nem az.
Ehhez most még hozzá tenném azt is, hogy az értelmetlen- kötözködős módszer sem helyes. Mert ugyan te most itt megjátszhatod nekem az értetlen hülyegyereket, akinek alapvető dolgokat is el kell magyarázni, és látható, hogy ezt én meg is teszem, már amennyire ilyen keretek között ez lehetséges (bár ebben szkeptikus vagyok). De meddig mehet ez? Ennyiből most te megérted, hogy miről van szó itt, és egyáltalán megérted a lényeget?

Mert ugye, a hsz-om lényege mégiscsak az volt (világmegismerés ide, vagy oda), hogy a középiskolai filozófiatanítás még így, eme sanyarú körülmények között is (tanárok "állapota", tanítási módszerük állapota), jó dolog lenne, a semminél mindenképpen jobb.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.13. 11:34:19

@Mészáros Nándor: Még két dolog:
1. Azt hiszem, világosan elmagyaráztam, azt, hogy mi a különbség a tudományok részteles, konkrét ismeretei (a fák), és a filozófia ezt felülről, nagyban láttató elképzelései között (erdő). Azt is elmondtam, hogy a "világ megértése" témába egyszerre tartozik bele mind a kettő, valamennyire össze is függenek, de persze, nyilván két különböző dologról van szó.
Na most erre azzal reflektálni, hogy "Oktatási programot vagy óratervet pl. nem lehet ebből írni, ahhoz valami konkrétabb cucc kellene.", az valami szédült zavarodottság. Hát miről beszélsz te itt galambocska? Tényleg azt hitted, hogy egy kósza, pár soros hsz.-ban, a "helyes szemléletmód" felfedése mellett, még oktatási programot is fogok írni? Különben is, neked oktatási programot, aki sem a szövegértés terén, sem a "világmegértés" mezején nem állsz valami fényesen? Hát előbb próbáld előkapirgálni valahonnan a sufniból a józan paraszti eszedet, ha még megtalálod, utána majd beszélgethetünk arról, hogy filozófiából mi lehetne az, amit még te is megértesz, és amit át tudsz adni a tanulóidnak úgy, hogy ők is megértsék.

2. (ez a másik): A magyar oktatás legendásan poroszos jellegű, vagyis a megértés, és kreativitás forszírozása helyett kínosan csak a reproduktív magolásra koncentráltat. Ebben az egyes tanárok, (sőt egyes iskolák is) oktatási módszereinek kilengései jelenthetnek kivételeket, de a nagy massza ilyen. És a módszertani hibát nem cáfolják, az általad említett egyéb hibák, és hiányosságok.
Tehát érted? Attól, hogy a gyerek komisz, szófogadatlan, nem figyel, otthon se tanul, attól még neked továbbra is az lenne a feladatod, hogy ha lehet, úgy tanítsd, hogy abból értsen is valamit. Arról már nem is beszélek, hogy esetleg az érdeklődését, sem ártana felkeltened, meg a kedvét meghoznod. Mert ha "poroszosan" teszed ezt, akkor 1 nap múlva az egészből egy bötűre sem fog emlékezni.
Tehát te csak ne dühöngj, értetlenkedj itt nekem, hanem legalább most itt, próbálj kikecmeregni a téged is sújtó poroszos oktatás csapdájából, és ne csak olvass, érts is! ;-)
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.06.20. 09:30:42

@ipartelep: Bocs, a kérésem nem képtelen hülyeség volt, hanem gúnyolódás rajtad. Az pedig, hogy teljesen ismeretlenül poroszosnak nevezel, a kabaré kategóriája. De azért peace van ... :D

A többi személyeskedésedre nem válaszolok. Maradjunk annyiban, hogy te általánosítottál előítéletek (vagy akár tapasztalatok) alapján, engem pedig a mondanivalódból valóban csak ez érdekelt (lévén érintve voltam személyesen), a többit mellékesnek találtam. A hozzászólásod általam kritizált része csúnya dolog volt és punktum, a magam részéről lezárnám a vita e részét, mivel nincs több érdemi mondanivalóm erről, és szebben nem tudnám elmondani (csak csúnyábban). Szóval, szvsz térjünk vissza ahhoz a témához, hogy kell-e filozófia a középiskolákba.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.20. 14:26:14

@Mészáros Nándor: Megértelek, és megbocsátok, hiszen nem tehetsz róla. De sajnos, én meg olyan vagyok (télleg), hogy aki ennyire értetlen mint te, és ráadásul még neki áll feljebb, és gúnyolódni is próbál, azzal többé nem állok szóba. Nem azért, mintha haragudnék az ilyen emberekre, hanem azért, mert takarékoskodni akarok az energiával, azzal, amit ezentúl nem rájuk pazarlok.
De - kapcsolódva, egy itteni másik témához - mondhatnám úgy is, hogy te nem mentél át a Turing-tesztemen. ;-)
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.06.27. 22:31:13

Kapelner Zsolt, te törölted az egyik hsz-emet, amelyben válaszoltam a "Mészáros Nándor" nevű csetbot (ott elmagyaráztam, hogy miért csetbot, és miért nem ment át a Turing teszten) idiótázására, a témához illő iróniával.
Talán személyes érintettség miatt törölted az én, és nem törölted az ő hsz-ét? Nem tűnik korrektnek az eljárásod, és mindenképpen magyarázatot igényel. Már ha valamit is adsz magadra...
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.06.27. 22:36:14

@ipartelep: Igazad van, kimoderáltam a Mészáros Nándor hozzászólását is, nem azért, mintha személyes érintettségem lenne a témában, de úgy gondolom, hogy a vita ezen a ponton már nem termékeny és átment személyeskedésbe, ezért nem szeretném, ha a továbbiakban itt olvasható lenne. Remélem, ezzel nem bántottam meg senkit.
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.07.05. 21:34:02

@Kapelner Zsolt: Engem nem bántottál meg, sőt, szerintem a kelleténél ritkábban alkalmazod ezt az eszközt, mert korábban is előfordultak már moderálandó hozzászólások (a mesterséges intelligenciával kapcsolatos veszekedésre gondolok), a fentieknél sokkal durvábbak. Bár ha eddig nem tetted volna, azokat most már ne módosítsd.
Válasz erre 

dodo412 2015.05.25. 22:42:08

Óóóó, igen, a kérdés, hogy mit kéne oktatni középiskolában. Remek! Én a pszichológiával kezdeném, mert mielőtt világlátást, és értékrendeket adunk a drága gyermekek kezébe, hogy válogassák szét, hogy nekik mi tetszik és mi nem, először talán egy kis önismeretre is szert tehetnének, hogy el tudják dönteni, hogy ez a téma miért tetszik nekik, az meg miért nem. Ugyanakkor egy judo-edző talán az önvédelmet tanítaná meg kötelező szinten, egy természetjáró meg túlélési tippeket adna, mert nem megyünk sokra azzal, ha tudjuk, hogy melyik eriksoni fejlődési szakaszban járunk, sem azzal, ha pontos érvekkel alá tudjuk támasztani, hogy szerintünk miért van/nincs Isten, ha megtámadnak az utcán, vagy elveszünk az erdőben. Egyébként jó cikk, majdnem meggyőztél, aztán eszembe jutott, mi volt társadalomismeret órán, mikor egy-egy etikai kérdést jártunk körbe: 3-an figyeltek, a többiek meg angrybirdsöztek a telefonjukon.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard