Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Ki tehet róla?

Ki tehet róla?

A napokban előkerültek a pécsi rendőrség prevenciós filmjei, amelyek a fiatal lányokat szándékoznak megvédeni, és megelőzni a megerőszakolással és egyéb szexuális bűncselekménnyel kapcsolatos eseteket. A videók szlogenje "tehetsz róla, tehetsz ellene". Mármint a lányok. De vajon pontosan ki tehet róla? Nézzük meg, mit mondanak erről a felelősség filozófiai elméletei.

A szexuális erőszak egy mindenütt meglévő jelenség, ami sajnos hihetetlen mennyiségű ember életét keseríti meg, teszi tönkre naponta. Mégis, sokan vannak, akik szerint a szexuális erőszak áldozatai "maguknak keresik a bajt", "ők (is) tehetnek róla", hogy az eset megtörténik. Vajon védhetőek ezek az áldozat hibáztatására (victim blaming) épülő érvek?

Akik ezeket a megfontolásokat hangoztatják, jellemzően arra gondolnak, hogy ha az áldozat nem öltözött volna/viselkedett volna kihívóan, nem rúgott volna be, stb. nem erőszakolták volna meg. Így tehát - mondják - az áldozat legalább részben felelős azért, ami történt, legalább részben az ő hibája is.

Helytálló ez az érvelés? Így önmagában biztosan nem. Sok olyan tényállás van, ami, ha nem állt volna fenn, a megerőszakolás nem következett volna be. Például ha nem lettek volna szórakozóhelyek, a lány sem mehetett volna el bulizni, és így tovább. Akkor tehát részben az állam is felelős, amiért engedélyezi a szórakozóhelyek működését? Nyilván nem.

Vagy ha nem lettek volna alkoholos italok a szórakozóhelyen, a lány sem rúghatott volna be, és akkor - az előbbi érvelés alapján - nem is erőszakolták volna meg. Akkor tehát részben az italgyárosok, szállítók, pultosok, stb. is felelősek? Ez megint erős túlzásnak tűnik.

Az tehát, hogy valaki valamiféle szerepet játszott abban az oksági láncban, ami a megerőszakoláshoz vezetett még nem elég a felelősséghez. A lány szüleitől kezdve a buszsofőrön át, aki elvitte a kocsmáig, mindenki játszott valamilyen szerepet.

De akkor mi kell ahhoz, hogy valaki ténylegesen hibás legyen a dologban? Milyen fajta szerepet kell játszani az eseményhez vezető oksági láncban ahhoz, hogy valakire azt mondhassuk, legalább részben felelős? A legtisztább eset, amikor valaki tudatosan és szánt szándékkal idézi elő az adott eseményt. Ilyesmiről a lány és a megerőszakolás viszonylatában aligha beszélhetünk.

De nyilván felelősek lehetünk olyasmiért, amit nem szándékozunk megtenni, csupán előre látunk. Például egy részeg sofőr akkor is felelős azért, mert elgázolt egy járókelőt, ha nem azzal a szándékkal ült be az autóba, hogy gyilkoljon, hiszen ebben az esetben is előre látható volt, hogy valami ilyesmi megtörténik.

Ilyenkor a felelősségünk más természetű, mondhatni enyhébb, de nyilván továbbra is fennáll. A kérdés az, hogy ilyen nem szándékolt, de előre látott esemény-e a megerőszakolás. Azaz, kihívóan felöltözve elmenni bulizni egy fiatal lány számára olyan-e, mint részegen beülni a volán mögé: az ember tudja, hogy baj lehet, de vállalja a kockázatot, így amikor tényleg baj lesz, vállalnia kell a felelősséget is?

Hát nem. De miért? Nos, a felelősség filozófiájának egyik alapelve, amit Arisztotelésztől eredeztethetünk, az, hogy az ember csak olyasmiért tud felelős lenni, ami a hatalmában áll, ami felett befolyása van, vagy egyszerűen szólva, ami rajta múlik.

Például ha állok a hegy tetején egy darab kővel, csak rajtam múlik, hogy ledobom-e vagy sem. A kő nem dönthet úgy, hogy nem esik le. Az erőszaktevő esetében azonban a helyzet más: ott egyedül őrajta múlik, hogy az erőszak megesik-e vagy sem.

Míg a kő, ha bizonyos körülmények előállnak, a természet törvényei folytán nem tudja megállni, hogy leessen, az erőszaktevő számára nyitva áll a döntés szabadsága. Bármikor dönthet úgy, hogy nem erőszakol meg senkit. Ezzel szemben a lány nem dönthet afelől, hogy megerőszakolják-e vagy sem. A lány lehet bármilyen kihívó ruhában, ha az erőszaktevő nem dönt úgy, hogy cselekszik, nem fog történni semmi.

A lány tehát nem tud felelős lenni, mivel azért, hogy valamiért felelősek legyünk, az kell, hogy a dolog, amiért felelősek vagyunk, a hatalmunkban, vagy a befolyásunk alatt álljon. Ez a szexuális erőszak áldozatai esetében nem áll fenn. Nem rajtuk múlik, hogy megerőszakolják-e őket vagy sem.

A kavarodás onnan származik, hogy összekeverjük azt, mikor egyszerű eseményekkel, és mikor tudatos emberek cselekvéseivel kapcsolatos felelősségről beszélünk. Mikor azt mondjuk, X a felelős azért, amit Y tett, azt általában úgy értjük, hogy X tett valamit, ami miatt Y úgy döntött, ahogy. De ne felejtsük el, hogy ez nem olyan, mint mikor meglököm a követ és az legurul a hegyről. Y-nak ugyanis, a kővel szemben van választása.

Persze lehet erre azt mondani, hogy az erőszaktevőknek nincs választása. Hogy ők csak hormonjaik által irányított gépek, vagy állatok. Hogy az emberek amúgy is úgy működnek, mint a kövek, csak meg kell lökni őket, és gurulnak, amerre a vérük hajtja őket. Ilyeneket persze lehet mondani, csak akkor ne felejtsük el, hogy egy az egyben értelmetlen felelősségről beszélni. Hogy miért, arról korábban itt volt szó.

Összefoglalva: különbséget kell tenni aközött, hogy valaki felelős valamiért, és aközött, hogy valaki valamilyen szerepet játszik egy oksági folyamatban. Az utóbbiból nem következik az előbbi. Lehet, hogy ha egy lány nem viselkedik kihívóan egy buliban, nem erőszakolják meg. Az is lehet, hogy a kihívó viselkedés statisztikailag növeli a megerőszakolás esélyét. De ebből még nem következik, hogy a lány felelős is azért, hogy megerőszakolják. A felelősség minden ilyen helyzetben azé, akin a tett múlott. És egyedül az erőszaktevőn múlott, hogy az eseményre sor kerül-e, ő ugyanis dönthetett volna úgy, hogy nem tesz semmit.

PS.: nagyon sok fontos dologról nem esett itt szó, például arról, hogy a szexuális erőszak áldozatai nem kizárólag, de még csak nem is elsősorban fiatal bulizó lányok. Arról sem beszéltünk, hogy az áldozat hibáztatásának milyen káros társadalmi következményei vannak. Minderről további infókat találhattok itt, itt,és például itt. A szexuális erőszak filozófiai vonatkozásairól pedig egy jó anyag itt.

31 komment Tovább
Ki tehet róla? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
31 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Korlátozható-e a szólásszabadság? Korlátozható-e a szólásszabadság?
  • Mennyire biztos a matematika? Mennyire biztos a matematika?
  • Új beköszönő Új beköszönő
  • Van-e Isten #2 (ateista érvek #1) Van-e Isten #2 (ateista érvek #1)
  • Kié a hatalom? Kié a hatalom?

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr516923171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koós István 2014.11.22. 17:48:08

Ezzel teljesen egyetértek, az áldozat hibáztatása szerintem egy iszonyúan gusztustalan dolog, és nem csak a nemi erőszak kapcsán, hanem minden más vonatkozásban. Ez egyébként egy pszichológiai önvédelmi mechanizmus az ember részéről: ha az áldozat is hibás abban, hogy áldozattá vált, akkor az egész okkal történt, tehát velem nem fog megtörténni, mivel én nem adok okot rá. Ez viszont oda vezet, hogy felmentjük a bűnöst.

Ezen az alapon azt is mondhatnánk, hogy a nő tehet arról, hogy megerőszakolták, mert pl. minek sportolt annyit, hogy csinos legyen stb.
Válasz erre 

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.11.22. 18:34:18

Ez a cikk tartalmilag rendben van. Mégis őgy gondolom, hogy ebbena témában ezt a cikket így megírni nem igazán szerencsés.

Azért nem, mert szerintem ezek nagyon triviális dolgok, és iszonyat hülye az, aki ezt nem így gondolja. Sőt, azt is gondolom, hogy akik a nemi erőszakért a nőket teszik felelőssé, azok általában nem gondolják ezt komolyan, hanem ehelyett inkább arról van szó, hogy utálják a szexin öltözött lányokat, és kárörvendve, vagy bosszúból őket próbálják meg felelőssé tenni. Tehát nem valóban ezt gondolják, hanem csak aljasul racionalizálnak.

Akik meg aljasul racionalizálnak, azoknak tök felesleges ezt így elmondani.

Azoknak szerintem egy dolgot lehet mondani, hogy embertelen, aljas, hülye faszok. Méghozzá ebben a stílusban.
Válasz erre 

szemet 2014.11.22. 21:44:46

"az erőszaktevőknek nincs választása. Hogy ők csak hormonjaik által irányított gépek, vagy állatok. Hogy az emberek..."

Itt van szerintem egy rés. Nagyon hirtelen általánosítasz az erőszaktevőkről minden emberre.

Mi van ha az emberek nem egyformán tudatosak?

Azaz tfh. mondjuk pl. az emberek 1%ka lelkileg nem egészséges - mondjuk tényleg egyfajta erőszakoló gépek akiknek beindulási valószínűségét bizonyos viselkedési minták növelik?

Ha így lenne, akkor mondjuk igazuk lenne az áldozatok hibáztatóinak?
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.11.22. 22:30:36

@szemet: Ez egy nagyon jó kérdés és abszolút jogos. Szóval hogy egyrészt (feltéve, hogy van szabad akarat), vannak-e, akik mégsem felelősségre vonhatók a tetteikért (mert például betegek, függők, stb.), és ha igen, akkor ha ők tesznek erőszakot, akkor a megerőszakoltak-e a felelősek. Az első kérdésre a legtöbb mai morálfilozófusnak szerintem az lenne a válasza, hogy igen, vannak emberek, akiknek nincs, ahogy mondani szokás, "moral agency"-je, nincsenek meg a megfelelő mentális kapacitásaik ahhoz, hogy mérlegeljék a tetteik következményét, vagy nem tudnak kontrollt gyakorolni a tetteik fölött. De ezek az emberek azért valószínűleg elég ritkák, leginkább klinikai esetek, akik olyan mentális betegségben szenvednek, aminek folytán nem lehet őket felelősségre vonni, ahogy például a kicsi gyerekeket sem. Nem hinném, hogy az erőszaktevők többsége ilyen ember lenne. A másik kérdés, hogy "ha így lenne, akkor mondjuk igazuk lenne az áldozatok hibáztatóinak?" Az én intuícióm az, hogy ilyenkor senki sem felelős, hanem baleset történik, mint amikor egy kisgyerek (mondjuk 3 éves) szúr le valakit egy ollóval, mert mérges lesz, de nincs tulajdonképpen tudatában annak, hogy mit csinál. Ilyenkor is inkább baleset történik, semmint gyilkosság.
Válasz erre 

szemet 2014.11.22. 22:55:58

@Kapelner Zsolt: Ez így ok. De a baleset megelőzésénél is felmerülhet a felelősség kérdése.

Leírom azt amire én gondoltam:

Pl. ha kocsiba szállok vállalok egy kockázatot valamilyen elfogadható és arányosnak tartott előny érdekében.

Ha elém ugrik egy szarvas, mindenki azt mondja majd, hogy szegénynek pechje volt.

Ha egy 10 méteres acél rúddal sétálgatok a zivatarban, és megcsap a villám - akkor meg én vagyok a hülye / felelős.

(Az egyszerűség kedvéért tegyük fel hogy a két szerencsétlenség pont azonos valószínűségű - és ITT mindkettő természeti baleset....)

Talán látható mire akarok kilyukadni.

A nők nem azért öltöznek vonzónak, mert hülyék és szeretnék ha megerőszakolnák őket, hanem ha esetleg egyéb méltányolható okuk van rá (mondjuk kivételes eseteket eltekintve hasznot hoz), akkor ők emiatt esetleg pont annyira ítélhetők el mintha valaki kocsiba száll a kockázatok figyelembevétele mellett is, szemben mondjuk viharos példámmal...

Ez esetben nem őket kell vagy "hasznos" korlázni.

Ezzel a megközelítéssel az a jó(azon túl hogy több dologra mint pl. balesetek is alkalmazható)hogy az emberi szabadság metafizikájába nem szükséges belemászni...
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.11.23. 08:19:15

@szemet: szerintem a kocsis példáddal igazad van, de azt hozzá kell tenni, hogy a mentális betegségben szenvedő elkövetők aránya, akik tényleg olyanok, mint a természet erői, nem tudják kontrollálni, amit csinálnak, vagy nem tudják végiggondolni, sok felmérés szerint elenyészően kicsi, a legtöbb megerőszakolás nem olyan, mint egy természeti baleset, hanem átgondolt és tudatosan végrehajtott bűncselekmény. Ilyenkor szerintem a helyzet morális szempontból nagyon más.
Válasz erre 

szemet 2014.11.23. 13:41:34

@Kapelner Zsolt: "a helyzet morális szempontból nagyon más"

Igen, amennyiben az erőszakolók felelősségének / kezelésének kérdése érdekel.

De nők nem azért nem hibáztathatók, mert a támadójuk tudatos. Az ő oldalukról nézve ez szerintem érdektelen...
Válasz erre 

ewok73 2014.11.23. 14:50:14

Szerintem Igaza van Zsoltnak, az esetleges rosszindulaton kívül ez a fajta kavarás a felelősség szó kétféle használatával felelős (az oka) sok hülyeségért (hülyeségnek).
Egyébként a "tehetsz ellene" önmagában is sértő lenne? Mármint, az is problematikus volna, ha soha nem utalnak a morális felelősségre, csak mutatnak néhány módszert, amivel minimalizálhatod a valószínűségét annak, hogy te leszel a következő áldozat?
Szerintem még ezzel is van valami baj. Abban biztos vagyok, hogy így videóra kitenni egy ilyet nem volna jó húzás, mert akaratlanul is azt sugallná, hogy azoknak van némi morális felelősségük, akik nem teszik meg ezeket az óvintézkedéseket. Ugyanakkor ha tényleg vannak hasznos tippek, akkor ezeket el kellene hallgatnunk?
Arra jutottam, hogyha vannak is, azokat nem ilyen videó formájában kellene közreadnunk. Akkor viszont nem tudom, hogy hogyan.
Válasz erre 

'it's cool to know nothing' 2014.11.24. 19:17:47

Tágítsuk kicsit a kört, hogy objektívabban tudjunk mérlegelni, és kizárjuk ezt a mostani hisztériát.

Lehet-e bármilyen bűncselekmény áldozata hibás?
Ha lehet hibás, akkor ennek kimondásával, vajon felmentjük-e az elkövetőt?

Ha az autómban látható helyen hagyom a pénztárcámat, és az autómat feltörik emiatt, akkor vajon hibás vagyok magam is? Nyilvánvalóan igen.
Ha erre a rendőrség felhívja a figyelmet (márpedig számtalanszor, számtalan helyen felhívják a figyelmet, hogy ne hagyjon értéket autójában őrizetlenül), akkor helyesen járnak el? Nyilvánvalóan igen.
Felmentjük-e ezzel az elkövetőt? Nyilvánvalóan NEM!
Ha nem hagyunk látható helyen értéket az autóban, akkor biztosan nem törik fel az autónkat? Nyilvánvalóan nem, így is előfordulhet, csak a kockázatot csökkentettük.

Nem látom be, hogy a nemi erőszak miért esne más megítélés alá, mint a fenti példa.

Az, hogy tehetsz róla, NEM jelenti azt, hogy az elkövető nem hibás! Azt jelenti szimplán, hogy magasabb kockázatot vállalsz, ha egyszerű, és ésszerű szabályokat nem tartasz be. A kockázat mindig ott lesz, de a te döntésed is, hogy mekkora kockázatot vállalsz (pl. részegen egyedül hazamenni nyilvánvalóan nagyobb kockázat, mint józanul társasággal).
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.11.24. 21:38:39

A büntetőjog nem ismeri a "felelőtlen hozzájárulás" (contributory negligence) fogalmát: a bűnelkövető (szinte) soha nem háríthatja a felelősségnek akár csak egy részét is az áldozatra (az egyetlen általam ismert kivétel a gyilkosság esetén a provokáció: de az is csak részleges védekezés, ami sikere esetén a gyilkosság -- murder -- helyett emberölésben -- voluntary manslaughter -- találják bűnösnek az elkövetőt).

Viszont a polgári perekben, amikor vmilyen kár megtértéséért perel valaki, már megvizsgálásra kerül hogy a felperes a viselkedésével milyen módon és mértékben járul(hatot)t hozzá a káreseményhez. Ha benn hagyom az autómban a slusszkulcsot és az autót ellopják, a rendőrségnek ugyanúgy kötelessége (lenne) nyomozni és megpróbálni elfogni a bűnelkövetőt (jelen esetben a tolvajt) mint ha bezártam volna az autót (és beélesítem a riasztót ha van), de a biztosító már megtagadhatja a kár (egy részének) megtérítését ha a viselkedésemmel megkönnyítettem a káresemény előálltát, jelen esetben az autóm ellopását.

Így hát előállhat az a helyzet hogy ugyanaz a személy nem hibáztatható mint bűncselekmény áldozata és "hibáztatható" (övé a felelősség egy része vagy egésze) mint károsult.
Válasz erre 

'it's cool to know nothing' 2014.11.24. 21:48:39

@neoteny:
A spotokban nem büntetőjogi felelősségről van szó.
Arról folyik a vita, hogy van-e nem jogi felelősséged, okolható vagy-e, mint áldozat.
Én azt állítom, és itt mindegy, hogy milyen bűncselekményről van szó, hogy az áldozat is felelős, ha nem csökkenti, nem minimalizálja a kockázatot, pedig módjában állt volna.

Sokan érvelnek azzal, hogy nem az áldozaton múlik, hogy megerőszakolják-e. Pedig egyenesen kizárható, hogy egy barátaival többedmagával hazatartó lányt megerőszakoljanak.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.11.24. 22:36:33

@szemet:

"Ha elém ugrik egy szarvas, mindenki azt mondja majd, hogy szegénynek pechje volt."

Ezt most miért kellett? Két héttel ezelőtt ütöttem el Bambit; és ez a pechem több mint ezer dolláromba került. Szükséges volt hogy emlékeztess arra hogy ha nem létezne balszerencse, akkor nekem semmilyen szerencsém sem lenne? :-P
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.11.25. 09:43:28

@'it's cool to know nothing': igazad van abban, hogy nem büntetőjogi felelősségről van szó, de szerintem azt is fontos kiemelni, hogy nem is egy az egyben a kockázatnövelés a téma, hanem a (morális) felelősség, vagy, ha úgy tetszik, a hibáztathatóság. Erről azt fontos megemlíteni, és ezt talán a posztban nem tettem 100%-ig világossá, hogy ez egy normatívan töltött fogalom. Ha valamiért hibáztatható vagy, az azt jelenti, hogy lehet olyanokat mondani, hogy valamit "r o s s z u l csináltál", vagy "ez meg azt így vagy úgy k e l l e t t volna csinálnod". Ezt nagyon fontos különválasztani attól, hogy növelem-e a kockázatot, vagy hogy benne vagyok-e az oksági láncban, ami az eseményhez vezet. Egyik a másikából nem következik (vagy ha úgy gondolod, hogy igen, az mindenképpen alátámasztásra szorul, nem nyilvánvaló). Még ha igaz is az, hogy a lány kihívó öltözködése oksági szerepet játszott abban, hogy megerőszakolták, akkor sem feltétlenül igaz, hogy a lánynak nem kellett volna kihívóan öltözködnie. Sokak szerint és szerintem is sokkal plauzibilisebb azt mondani, hogy a pasinak nem kellett volna megerőszakolnia, függetlenül attól, hogy mekkora kockázatot vállalt magára a lány. A kérdés nem az, hogy ki növelte a kockázatot, hanem, hogy kire mondhatjuk, hogy valamiféle hibát követett el, morális értelemben rosszul (vagy jól, lehet morális felelősséged pozitív értelemben is, pl. amikor hősies vagy) cselekedett.

Továbbá a te kritériumodat (minden áldozat felelős, ha nem minimalizálja a kockázatot) kicsit mintha túl nagyot lőne, nem? Elvégre a kockázatot minden bűncselekmény esetében akkor minimalizálom, ha ki sem mozdulok otthonról, sőt az ágyból sem. De ehhez tegyük hozzá, hogy a felmérések szerint a megerőszakolásoknak csak mintegy 10%-a történik ismeretlenek által az utcán, a többi 90%-ot ismerősök követik el, nem egyszer otthon.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.11.25. 17:32:48

@Kapelner Zsolt:

"A kérdés nem az, hogy ki növelte a kockázatot, hanem, hogy kire mondhatjuk, hogy valamiféle hibát követett el"

Térjünk vissza az általad is említett ittas vezetés kérdésére. Közismert hogy nem csak az ittas állapotban bekövetkezett közlekedési baleseteket szankcionálja a törvény, hanem önmagában az ittas vezetés tényét. A magyarázat erre az hogy az ittas vezetés növeli a közlekedési baleset kockázatát. Vagyis az ittasan vezető törvényesen szankcionált hibát követ el amikor olyan állapotban vezet amely növeli a közúti baleset bekövetkeztének kockázatát.

Vagy az az álláspontod hogy semmilyen hibát sem követ el -- és ebből fakadóan nincs semmilyen (morális) felelőssége -- annak aki ittasan vezet (de nem okoz közúti balesetet)?
Válasz erre 

2014.11.25. 18:52:59

@Kapelner Zsolt:

nem lehet nem beszélni arról, mit értünk erőszak alatt, hogy jön létre, milyen típusai vannak, stb.
bizony, míg nemi erőszak bárkit érhet viselkedésre való tekintet nélkül, a nemi erőszak bizonyos típusai meg nem jönnnek létre minden nő esetében.
Mr. Rapist bárkit kileshet egy sötét utcán és megerőszakolhat, viszont pl. az ittas, kacér, pasira rámászó, tapogatható majd utána megdugott és már eközben tiltakozó vagy csak utólag erőszak miatt hőbörgő nő-típusú megerőszakolás nem jön létre bizonyos helyeken, bizonyos nők esetében.

a nemi erőszak már annyira tág értelmű, hogy míg en block _lehetetlen_ megelőzni, bizonyos típusainak esélyét megfelelő viselkedéssel lehet csökkenteni.
Válasz erre 

2014.11.25. 18:53:53

@WiteNoir:

lehetetlen persze nem filozófiai hanem hétköznapi értelemben értendő, bár ez gondolom egyértelmű
Válasz erre 

2014.11.25. 18:56:15

jelentek meg arról is írások, hogy a fogalom legtágabb értelmében nemi erőszak volt az is, hogy egyesek megnézték sztárok állítólag illegálisan kiszivárogtatott meztelen képeit.
jó, ez nyilván nem a büntetőjogi értelme, meg nem is a köznapi, de van akinek ez is erőszak.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.11.25. 18:57:30

@neoteny: fontos elkülöníteni egy rakás kérdést. Az egyik az, hogy a törvény miért büntet meg kit és hogyan. Ez egy jogi/jogfilozófiai/politikafilozófiai kérdés, ami nem feltétlenül ugyanaz, mint a morális kérdés.

Szóval, a kérdés az, hogy morálisan lehetünk-e felelősek abból kifolyólag, hogy növeltük valaminek a valószínűségét. Én azt gondolom, meggyőző érvek szólnak amellett, hogy nem. (1) a gyalogos, aki kimegy az utcára is növeli a közlekedési baleset (rablás, bántalmazás, stb.) valószínűségét. Ha otthon maradt volna, a valószínűség 0% lett volna. (2) Lehet azt mondani, hogy az ittas vezetők nagyobb mértékben növelik. Mondjuk csak akkor vagy morálisan felelős, ha 60% fölé emeled a baleset valószínűségét. De tényleg van szubsztantív különbség 59.9% és 60% között? Ha csak annyira iszom le magam, hogy 59.9% a baleset valószínűsége, akkor oké vagyok? Nyilván nem. De a határt valahol meg kell húzni, és a kérdés az, hogy miért ott húzzuk meg, ahol. A jogban a válasz lehet az, hogy ilyen-olyan praktikus megfontolások miatt, de ez a morálfilozófiában nem kielégítő, ott valamilyen principled megoldás kellene.

Szóval azt gondolom, hogy mivel (1) majdnem minden cselekvés növeli valamilyen bűncselekmény bekövetkezésének valószínűségét, mégsem hibáztatható mindenki mindenért, és mivel (2) nem igazán látok semmilyen principled módszert, amivel eldönthetjük, hogy pontosan milyen mértékben kell növelnünk a kockázatot ahhoz, hogy felelősek legyünk, nem hiszem, hogy a felelősség származhat pusztán a kockázatnövelésből.

Ettől függetlenül azt gondolom, hogy az ittas vezetők hibáztathatók, még akkor is, ha nem ütnek el senkit, de nem pusztán azért, mert kockázatot növelnek.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.11.25. 19:13:50

@Kapelner Zsolt:

"Ez egy jogi/jogfilozófiai/politikafilozófiai kérdés, ami nem feltétlenül ugyanaz, mint a morális kérdés."

A "nem feltétlenül ugyanaz" nem azt jelenti hogy "semmilyen összefüggés sincs közöttük".

"mivel [...] nem igazán látok semmilyen principled módszert, amivel eldönthetjük, hogy pontosan milyen mértékben kell növelnünk a kockázatot ahhoz, hogy felelősek legyünk, nem hiszem, hogy a felelősség származhat pusztán a kockázatnövelésből"

Vagyis amiatt hogy a szoritész paradoxonra -- szerinted -- nincs morálfilozófiailag principled megoldás, ezért a kockázatnövelés semmilyen felelősséget sem jelent(het).

Szerintem ez egy unprincipled álláspont.

Továbbá a felelősség sem egy bináris érték (semmi felelősség sincs vagy minden felelősség valakié): angolszász jogrendben a polgári perekben (nem ritkán) előfordul hogy százalékosan (vagy törtszámként) megadásra kerül a felperes (károsult) _részleges_ felelőssége.

"Ettől függetlenül azt gondolom, hogy az ittas vezetők hibáztathatók, még akkor is, ha nem ütnek el senkit, de nem pusztán azért, mert kockázatot növelnek."

Hanem miért?
Válasz erre 

'it's cool to know nothing' 2014.11.25. 19:31:56

@Kapelner Zsolt:
Az elmúlt napokban olvasott érvelések tele vannak érvelési hibákkal.
Az egyik ilyent te is felhoztad most: az erőszak 90%-át otthon, ismerősök követik el. Igen, és ez milyen összefüggésben áll a most tárgyalt témával? Semmilyenben. Az egyetlen kapcsolat, az egy szó "nemi erőszak". Ezek a filmek nyilvánvalóan NEM az otthoni erőszakról szóltak, hanem egy teljesen más kockázat csökkentéséről.
Miért gond az, ha legalább az esetek, egy jól körülhatárolható csoportjában javulást lehet elérni? (szórakozás utáni erőszak). Miért, csak akkor örülünk, ha teljesen megszüntetjük a nemi erőszakot, az nem eredmény, ha az esetek 10%-ban javulást lehet elérni? Egy ilyen eredmény milyen káros hatással van, az esetek másik csoportjára? (az otthoni erőszakra)
Ezek a filmek semmilyen következtetés, utalást nem tartalmaznak az otthoni erőszakra, el sem tudom képzelni, hogy milyen logika alapján lehet őket idekeverni.
Válasz erre 

'it's cool to know nothing' 2014.11.25. 19:40:04

@Kapelner Zsolt:
Gondold végig az általad leírtakat egy kevésbé forró témával kapcsolatban:
- látható helyen hagyott érték az őrizetlen autóban.

Milyen oksági kapcsolatban van az áldozat (meglopott) a bűncselekményben?
Okolható? Van felelőssége? Követett el hibát?

Ha okolható (szerintem igen), ha van felelőssége (szerintem felelőtlen volt), akkor menti-e bármi is az elkövetőt?

Vannak ésszerű kockázatcsökkentő lépések. Ezek be nem tartása miatt szerintem okolható az áldozat.
Ki nem menni az utcára: nem ésszerű kockázatcsökkentés
Éjszaka megbízható barátokkal menni szórakozni: ésszerű kockázatcsökkentés.

Ennyi. Le kellene hámozni a hisztériát erről az ügyről, és józanul beszélni róla.

Nem.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.11.25. 20:00:11

@'it's cool to know nothing':

"Le kellene hámozni a hisztériát erről az ügyről"

Lehetetlen. Ez egy politikai "ügy" és mint olyan, nincs objektív, emberek politikai álláspontjától független "megoldás" a kérdésre. A (tömeg)hisztéria keletkezése pedig rendszeresen megtörténik: ld. pl. a 80-as/90-es évekbeli "sátánista rituális (szexuális) abúzus" morális pánikot.
Válasz erre 

2014.11.25. 22:34:51

@neoteny:

de normál körülmények között az hogy bizonyos, józan ésszel belátható, egykoron magától értetődő javaslatok betartásával az illetők próbálják csökkenteni az amúgy megelőzhetetlen erőszak megtörténtének esélyét, nem kellene hogy hisztériához vezessen...
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.11.25. 22:49:53

@WiteNoir:

Akkor lehet hogy a körülmények nem "normálok". De -- azt hiszem -- nehéz lenne olyan időket találni amikor a körülmények "normálok" voltak: más időkben más kérdések hiszterizálták a tömegeket, mást jelentett eretneknek vagy boszorkánynak lenni, mások voltak az erkölcsi/morális autoritás képviselői. De mindig voltak hiszterizált tömegek; eretnek- ill. boszorkányüldözések; ill. "morális vállalkozók", olyanok akik megmondták a morális tutit az embereknek. Ha így tekintünk a dologra, akkor most is "normál körülmények" uralkodnak.

Amit az angol szólás azzal fejez ki hogy "same shit, different wrapper".
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.11.26. 10:56:05

@neoteny:

"A "nem feltétlenül ugyanaz" nem azt jelenti hogy "semmilyen összefüggés sincs közöttük"."

Ebben teljesen igazad van.

"Vagyis amiatt hogy a szoritész paradoxonra -- szerinted -- nincs morálfilozófiailag principled megoldás, ezért a kockázatnövelés semmilyen felelősséget sem jelent(het)."

Ez nem biztos, hogy egy szóritész paradoxon, de összességében igen, azt gondolom, hogy ha a kockázatnöveléssel akarjuk magyarázni a felelősség fogalmát, akkor "homályos szélű" (vague) fogalmakra támaszkodunk, és ha ezt el tudjuk kerülni, akkor jobb magyarázatokat kapunk, és szerintem el tudjuk kerülni, én a magam részéről ezért tartózkodnék a szimpla kockázat-alapú felelősségfogalomtól. De persze elismerem, hogy ez egy állásfoglalás egy vitatott ügyben, és vannak érvek és ellenérvek mindkét oldalon.

"a felelősség sem egy bináris érték" - ez igaz, de az, hogy van-e valamennyi felelősség, már az. És szerintem a megerőszakolt lány és az elütött gyalogos esetében semmiféle (morális) felelősség nincs, még akkor sem, ha igaz az, hogy növelték a kockázatot.

"Hanem miért?" - szerintem azért, mert reckless viselkedés közben nem tiszteled a többi embert és a testi épségüket, ami pedig megilletné őket. Nem az a baj per se, hogy növeled valamilyen esemény bekövetkezésének a valószínűségét, hanem, hogy eközben nem tanúsítasz tiszteletet a többi ember felé (a testi integritásuk felé), és ez morálisan helytelen. Ez egy sok feltevésre épülő, mondjuk kantiánus megoldás, de nekem azért tetszik, mert a kockázatnöveléssel kapcsolatos egyik probléma sem merül fel vele kapcsolatban. Persze lehet mondani, hogy a kockázatnövelés itt is játszik valamilyen szerepet, de egész mást.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.11.26. 11:08:13

@'it's cool to know nothing': ezt az adatot inkább csak mint mellékes információt említettem meg, amit érdemes észben tartani. De arról egyébként vannak kutatások, hogy az ilyen "rape myth"-ek milyen káros hatással lehetnek az áldozatok önképére, az ítélkezési mechanizmusra, stb., szóval nem elhanyagolható a dolog. Például ha az a sztereotípia él a lakosság nagy részében, hogy a megerőszakolás paradigmatikus esete a sötét sikátorban idegenek által stb. az megakadályozhatja, hogy megerőszakolásként értelmezzenek olyan eseteket, mint például a házastársi erőszak, stb. És ennek igen káros következményei vannak.

Visszatérve a példádra: az autós esetnél is úgy tűnik, hogy úgy érvelsz, hogy mivel az autótulajdonos szerepet játszott abban az oksági láncban, ami az autólopáshoz vezetett (feltűnő helyen parkolt) ezért okolható, azaz (morális, mert ne feledjük el, erről beszélünk továbbra is) felelőssége van, hibáztatható, valamit morális értelemben rosszul csinált.

Ez az a következtetés, ami szerintem nem állja meg a helyét, vagy nem nyilvánvaló, hogy megállja. Emellett az érvem még egyszer: csomó mindenki más is szerepet játszik az oksági láncban, mégsem felelősek. A kérdés: miért lesz a lány és az erőszaktevő felelős, de mondjuk a pultos, aki italt adott el a lánynak, vagy a szórakozóhely tulajdonosa meg nem. Ha ők másképp csinálták volna a dolgokat, az erőszak szintén nem történt volna meg. A kérdés tehát, mi az az alapelv, aminek az alapján pont a lányt és az erőszaktevőt szúrjuk ki az oksági láncban, hogy ők a felelősek?
Válasz erre 

'it's cool to know nothing' 2014.11.26. 21:53:24

@Kapelner Zsolt:
Talán a pultos azért nem, mert nem az ő döntése, hogy iszik-e a lány vagy sem. A mulató tulajdonosa sem döntött arról, hogy a lány oda betér, vagy nem.
Itt (sajnos, illetve akármennyire is nem szimpatikus), csak két személy döntéséről van szó: a lányéról, illetve az erőszaktervőéről. Termésezetesen messze nem hasonló súllyal. Kétségkívül az erőszaktevő az, akit el kell ítélni. A lány, mégha hibáztatható is valamilyen mértékben azért, mert nem a kellő óvatossággal járt el, semmiképpen nem elítélendő, megbélyegzendő.
Megengedem, lehetnek még más szereplők, akik szintén aktívan, vagy passzívan benne vannak az oksági láncban: pl. a barátnők, akik magára hagyják, pl. egy járókelő, aki nem siet a segítségére.
Ezek mind döntési helyzetek, és a szereplők okai lehetnek az erőszaknak. A pultosnak viszont elvben nincs ilyen döntési lehetősége (ha csak nem fiatalkorúakról van szó, mert akkor valóban ő is felelős), neki az a dolga, hogy kiszolgálja a vendéget.
Válasz erre 

'it's cool to know nothing' 2014.11.26. 22:07:16

@Kapelner Zsolt:
Bocsánat nem vettem észre, hogy nem jól olvastad el a korábbi kommentjeimet.

Én arról beszéltem, hogy gyakran felhívják a figyelmünket, hogy ne hagyjunk értéket látható helyen az őrizetlen kocsiban.
Miért teszik ezt? Azért, mert ha mégis ott hagyjuk pl. a pénztárcánkat az ülésen, mi is hibáztathatóak vagyunk a bekövetkezett kárért. Senki nem menti fel a tolvajt, de mi is okai vagyunk a bűncselekmény bekövetkezésének. Én is háborodjak fel legközelebb, ha ilyent hallok, vagy olvasok? Hogy mernek engem hibáztatni!?

Ezek a kisfilmek is pont erről szólnak, semmi többről.

Úgy érzem, hogy a sok belemagyarázás sokkal többet árt. Azt a sok mindent (amit alább felsorolok) a kisfilmek egyáltalán nem állítják. Akik kritizálják, egyszerűen belemagyarázzák, így persze egyre több ember látja bele őket. Ez nem a kisfilmek hibája.

(hogy melyek ezek a belemagyarázások:
- ha a lányok hibásak, akkor felmentjük az erőszaktevőt: ilyent a filmek nem állítanak
- hiába is vigyáznának, úgyis megerőszakolnák őket, mert egyáltalán nem rajtuk múlik: nem igaz, mert ha többen mennének haza, az erőszak ki van zárva
- a legtöbb erőszak a családon belül történik, teljesen hibás a filmbeli felvetés: ez egy irreleváns felvetés, az egy másik célcsoport, a filmek nem nekik szóltak)
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.11.27. 01:45:57

@Kapelner Zsolt:

"Ez nem biztos, hogy egy szóritész paradoxon"

:))

Maga a 'biztos' fogalma is lehet egy szoritész paradoxon: ti. hogy milyen mértékben kell meggyőződve lennünk valamiről hogy azt mondhassuk hogy az 'biztos'. 97.2%-os meggyőződés az 'biztos'? De 97.1%-os (vagy 97.19%-os) meggyőződés még nem az?

Amikor azt írtad hogy "[m]ondjuk csak akkor vagy morálisan felelős, ha 60% fölé emeled a baleset valószínűségét. De tényleg van szubsztantív különbség 59.9% és 60% között? Ha csak annyira iszom le magam, hogy 59.9% a baleset valószínűsége, akkor oké vagyok? Nyilván nem." akkor tankönyvi példáját adtad egy kérdés szoritész paradoxonként történő kezelésének.

"ha a kockázatnöveléssel akarjuk magyarázni a felelősség fogalmát, akkor "homályos szélű" (vague) fogalmakra támaszkodunk, és ha ezt el tudjuk kerülni, akkor jobb magyarázatokat kapunk, és szerintem el tudjuk kerülni"

Vagy te annyira járatos a nyelvfilozófiában (posztot is írtál itt róla) hogy tisztában legyél azzal hogy a természetes nyelvek mindig többé-kevésbé "homályos szélű" (indefinite) fogalmakkal operálnak. Habár a szólás azt tartja hogy "nem lehet kicsit terhesnek lenni", még ez sem teljesen igaz, hiszen a 'terhesség' fogalma sincs pontosan definiálva. Ha a petevezetékben lebeg a petesejt amit már penetrált egy spermium, de még nem ágyazódott be (és lehet hogy nem is fog), akkor terhes az a nő akiben ez a petesejt van?

Így hát az hogy egyes fogalmak (jelentései) nem _abszolút_ módon determináltak nem lehet alap vagy ok a használatuk elvetésére: a (bármelyik természetes) nyelv nagy része soha nem lenne használható. Bizony tudnunk kell "homályos szélű" fogalmakkal élni és azokat használni az érveléseinkben.

"vannak érvek és ellenérvek mindkét oldalon"

Így igaz. A kérdés az hogy melyik érv(rendszer) győz meg mennyi embert. És az is csak azért érdekes mert attól függ hogy a politikusok által hozott törvények mekkora társadalmi támogatással rendelkeznek. Nem mintha a politikusokat érdekelné a jobbágyok sorsa: de a látszatot fenn kell tartani.

"az, hogy van-e valamennyi felelősség [már bináris érték]"

Ez igaz de triviális: ugyanígy mondható hogy az is egy bináris érték hogy az összes (100%) felelősség egy emberé-e. Az hogy egy kontinuumnak vannak szélsőértékei attól még kontinuum marad.

"És szerintem a megerőszakolt lány és az elütött gyalogos esetében semmiféle (morális) felelősség nincs, még akkor sem, ha igaz az, hogy növelték a kockázatot."

Pontosan ez a vita tárgya: ti. hogy a kockázat tudatos növelése ill. -- ami ezzel ekvivalens -- a megnövekedett kockázat szándékos figyelmen kívül hagyása morális felelősséggel jár-e.

"reckless viselkedés közben nem tiszteled a többi embert és a testi épségüket"

Nem reckless viselkedés _közben_: az teszi a viselkedést recklessé hogy "nem tiszteli", vagyis figyelmen kívül hagyja a többi ember testi épségét. Az a viselkedés ami semmiféle kockázatot nem növel nem reckless. A megnövelt kockázat pedig épp' a többi ember testi épségéről szól: azt kockáztatja morálisan elítélhető mértékben az ittasan vezető.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.11.29. 15:02:31

Nem az a fő kérdés, hogy "ki tehet róla", a fogalom "felelős érte" értelmében (mert az triviális), hanem az, hogy ezekben a filmekben mit akar jelenteni a "tehetsz róla" kifejezés, vagyis mi volt ezzel a szándékuk.
Az biztos, hogy ez a szóhasználat nem szerencsés, és félreérthető. Pl. úgy is érthető, hogy "te tehetsz róla", te fagy a felelős, amiatt, hogy... De vajon azt is jelenti? Feltételezhető az a "szervről", hogy azt akarja propagálni, hogy az áldozatok a felelősök, vagyis a bűnösök? Ez azért igen valószínűtlen.

A félreértés oka az, hogy a "tehetsz róla" kifejezésnek kétféle értelme van (lehet), - és ezeket ezt a blogposzter nagyon helyesen veszi észre. Az egyik a felelősségre (bűntett esetén a bűnösségre is), a másik a nem szándékolt, akaratlan, ám valamennyire befolyásoló részvételre vonatkozik. A "tehetsz róla" kifejezés pontos jelentése így önmagában (sőt, a jelek szerint még 3 kisfilmbe ágyazottan is) bizonytalan, lehet így- és úgy is érteni.

A fentebb említett "nem felelős részvételnek" is vannak olyan akaratlagos, tudatos elemei, amelyek megléte még nem involválja a felelősséget, de mivel tevőleges aktivitást igényelnek, a szó egyik értelmében "tehet róluk" az ember. Igen, ilyen a helynek, alkalomnak megfelelő öltözködés, viselkedés is, és a lehetséges veszélyek figyelembevétele. Ha mindenről nem is tehet az ember, ami vele történik (nyilván), azért van amiről "tehet" a szó nem "felelősség", hanem tevékenység értelmében.

Így, azt gondolom, hogy ez most (a kampányfilmek viharos interpretációja) kivételesen egy félreértés, amelyben egy tényleg félreérthető dolognak azt az oldalát emelték ki a kritikusok, amelyre a készítők sem gondoltak.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.12.10. 22:54:17

[...] Last year, I wrote about drinking and sexual assault in a Slate piece titled, “College Women: Stop Getting Drunk.” I said that binge drinking was bad for everyone but that it presented a particular danger for young women because it made them more vulnerable to sexual assault—I described sober predators who specifically targeted intoxicated women. I was widely denounced for “victim-blaming.” This year, I was disinvited to speak at a West Coast college after board members of a student organization that had invited me decided my presence would make student victims “feel unsafe.”

[...]

www.slate.com/articles/double_x/doublex/2014/12/college_rape_campus_sexual_assault_is_a_serious_problem_but_the_efforts.html
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard