Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Hogy lehet ma valaki marxista?

Hogy lehet ma valaki marxista?

A "marxizmus" szó sokak fülében ugyanolyan rosszul cseng, mint a "fasizmus" és ha meghallják, hogy valaki "marxista", egy ördögi figurára gondolnak, aki a világ elpusztításán, de legalábbis Észak-Korea szerű diktatúrák kiépítésén dolgozik. Itt Magyarországon sokszor különösen nehéz belátni, hogyan lehet valaki ténylegesen elkötelezett marxista, azok után, amit a "marxizmus" itthon művelt. A filozófia világában viszont a marxizmusnak egyáltalán nincs ilyen rossz híre és ez nem is véletlen. Nézzük meg, miért.

Először is mi az a marxizmus? Erre nincs egyértelmű válasz, marxizmusból is sokféle van, létezik humanista marxizmus, strukturalista marxizmus, posztmarxizmus, neo-marxizmus és így tovább. Ami szintén megnehezíti a dolgunkat az az, hogy  a marxizmusoknak csak egy része filozófiai irányzat, más része politikai felfogás és néha ezek nem válnak el élesen egymástól. De ami mindezt összeköti az az, hogy valahogyan arra vezetik vissza az elgondolásaikat, amiket a tizenkilencedik század közepétől kezdve Karl Marx és Friedrich Engels összeírogattak.

De ki az a Marx tulajdonképpen? Marx egy német közgazdász, történészféleség és filozófus volt. Főműve a Tőke, amelyben a modern kapitalista társadalom működését igyekszik elemezni egyrészt közgazdasági, másrészt filozófiai szempontból. Emellett Marx kidolgozott egy átfogó társadalom- és történelemfilozófiát is. Ennek lényege (nagyjában-egészében), hogy a társadalom felépítését a kormányzati rendszertől a fennálló ideológián át a vallásig teljes egészében gazdasági tényezők, konkrétan a termelés sajátosságai határozzák meg. Például az ipari forradalom utáni társadalmak minden jellegzetessége levezethető abból, hogy a forgalomban lévő termékeket nagyüzemileg termelik gyári munkások segítségével és szabad piacon értékesítik. A történelem hajtóereje nem más, mint a termelési módok fejlődése, amely termelési módok folyton átalakítják, mondhatni a maguk képére formálják a társadalmi felépítményt, de amelyek végső soron mindig meghatározzák, hogy milyen társadalmi forma is jön létre. Ezt az alapvetést többé-kevésbé, erősebb vagy gyengébb formában a legtöbb marxista ma is elfogadja.

Oké, de hogy jön ehhez a kommunizmus, meg a munkások, meg a forradalom, meg hogy minden közös? Marx úgy gondolta, hogy a kapitalista termelési forma előbb-utóbb szükségszerűen (közgazdasági összefüggésekből levezethető módon) át fogja adni a helyét egy olyan termelési formának, ahol a termelőeszközök nem egy gyártulajdonos vagy tőkés, hanem a közösség vagy a munkások kezében van. Egy ilyen termelési forma aztán szükségszerűen egy új társadalmi berendezkedést hoz létre, ezt hívta Marx kommunizmusnak. Hogy ez pontosan milyen lenne, arról nem sokat mondott. Amit tudunk, hogy a kommunizmusnak az iparilag legfejlettebb országokban kell létrejönnie (értelemszerűen a kapitalizmust ott lehet meghaladni, ahol van) és hogy valamilyen forradalmi esemény során, amikor az eddig elnyomott és kizsákmányolt munkások, proletárok átveszik a hatalmat. Ezt az elképzelést napjainkban számos okból kevés marxista osztja.

Gondolják-e a marxisták, hogy egy véres forradalom keretein belül fel kell akasztanunk az összes multi vezetőjét? Ömm... nem. Maga a forradalom téma is elég vitatott. Röviddel Marx halála után már két részre szakadtak a marxisták: a determinista marxisták szerint a történelmi és gazdasági szükségszerűség magától összehozza a kommunizmust, nincs szükség semmilyen szervezett forradalomra. A forradalmi marxisták szerint épp az ellenkezője igaz.

Gondolják-e a marxisták, hogy (proletár) diktatúrát kell bevezetni, hogy létrejöhessen a kommunizmus? Ez megint csak egy nagyon vitatott kérdéskör. Kétségtelenül voltak és vannak olyan marxisták, akik szerint egyrészt szükség van forradalomra, másrészt ezt egy ideológiailag képzett élcsapatnak kell vezetnie, akik segíteni tudják a forradalmi osztály (például a proletariátus) szerveződését. De ugyanígy vannak olyanok, akik szerint ez az ötlet teljes mértékben értelmetlen. Ami biztos: a marxizmusból, mint filozófiából és eszmerendszerből nem következik sem explicite sem implicite sem a sztálinizmus, sem az, hogy a vezérnek szabad az exbarátnője teljes családját kiirtania, ha olyanja van.

Igaza volt-e Marxnak? Nos, attól függ, miben. Marx elméletének egy jó nagy részéről ma már a legtöbben (marxisták is) úgy gondolják, hogy nem igaz. Közgazdaságtani elgondolásai sokszor olyan alapvetésekre épültek, amelyeket a mai közgazdászok elvetnek, előrejelzései közül szinte egyik sem vált valóra.

Ennek ellenére Marx elgondolásai és a marxizmus közel sincsenek annyira rossz állapotban. Először is Marx fogalomhasználata rendkívül nagy hatást gyakorolt a huszadik századi szociológiára, történelemtudományra, filozófiára. Az "osztály", az "elidegenedés", az "ideológia" mind olyan fogalmak, amelyeket ugyan nem Marx talált ki, de az a mód, ahogy használta őket, alapvetően határozta meg az ezekről a jelenségekről alkotott elképzeléseinket.

De Marx alapvető érdeme az, hogy rámutatott, a történelmet, a gazdaságot, sőt sokszor a gondolkodásunkat is meghatározhatják olyan tényezők, amelyekről mit sem tudunk. A tágabb társadalmi és gazdasági környezet még ha nem is tudunk róla, igenis meghatározza azt, hogy hogyan látjuk a világot, nem vagyunk állandóan teljes mértékben urai a saját elménknek. Ha engem kérdeztek, ez a belátás alapvető jelentőségű a kritikusan gondolkodó ember számára. Ha ugyanis valaki azt hiszi, mindig pontosan tudja, mit miért tesz és gondol, akkor soha nem fogja megkérdőjelezni magát. Ha viszont valaki úgy véli, hogy a fennálló társadalom, ideológia, sőt gazdaság tudtán kívül is befolyásolhatja a gondolkodását, akkor sokkal inkább hajlamos lesz megkérdőjelezni saját magát és kritikusan viszonyulni a világról alkotott elképzeléseihez.

9 komment filozófia Marxizmus Tovább
Hogy lehet ma valaki marxista? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
9 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • A színvak szemész és a test-lélek probléma A színvak szemész és a test-lélek probléma
  • Korlátozható-e a szólásszabadság? Korlátozható-e a szólásszabadság?
  • "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia
  • Az idő csak illúzió? Az idő csak illúzió?
  • A gépek lázadása, avagy mit mutat meg a Turing teszt A gépek lázadása, avagy mit mutat meg a Turing teszt

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr435867332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szemet 2014.05.10. 10:26:48

"előrejelzései közül szinte egyik sem vált valóra" illetve "Ha viszont valaki úgy véli, hogy a ... ideológia ... tudtán kívül is befolyásolhatja a gondolkodását"

A kettőt összerakva a Marxizmus számomra nem is "belülről" mutatja meg a kritikus gondolkodás fontosságát, hanem kívülről:

az ideológiailag erősen elkötelezett Marxisták megfigyelése által jó képet lehet kapni milyen az, amikor egyeseknél az ideológiai keret megtartása fontosabb akár viszonylag közvetlenül hozzáférhető cáfoló tényeknél is
;)
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.05.10. 10:35:15

@szemet: Persze a marxizmust sokan kritizálták azért, mert az empirikus evidenciák ellenére sem hagyták abba a marxistának levést. Például Karl Popper érvelt erőteljesen amellett, hogy a marxizmus áltudomány, mivel semmilyen megfigyelést sem fogad el cáfolatként.

De itt szerintem érdemes észben tartani, hogy nem azok a komoly marxisták, akik mindent, amit Marx leírt, készpénznek vesznek. Mindenki tisztában van vele, hogy Marx egy tizenkilencedik századi közgazdász és történész volt (meg persze filozófus) és hogy ezek a tudományok azóta fejlődtek, így aztán nincs is mit csodálkozni azon, hogy Marx empirikus elméletei közül sokról kiderült, hogy nem volt épp a legjobb.

Aki ma igaznak tartja az evolúció elméletét sem vesz mindent készpénznek, amit Darwin leírt, csak bizonyos alapelveket és ezek közül is válogat. Épp így áll a helyzet a marxizmussal.
Válasz erre 

Koós István 2014.05.10. 10:37:34

"Marx úgy gondolta, hogy a kapitalista termelési forma előbb-utóbb szükségszerűen (közgazdasági összefüggésekből levezethető módon) át fogja adni a helyét egy olyan termelési formának, ahol a termelőeszközök nem egy gyártulajdonos vagy tőkés, hanem a közösség vagy a munkások kezében van."

Kíváncsi lennék, hogyan vezeti le ezt Marx a közgazdaságból.

Ez elég problematikus dolog, és nem tudom, nem máshonnan jön-e ez az elképzelés. Marx hegeliánus filozófus volt, Hegel meg eléggé keresztény szemléletű. Marx Hegel elidegenedés-fogalmából indult ki. Hegelnél az eszme idegenedik el önmagától a történelemben, Marxnál pedig a munka a munkástól. Ahogy Hegel úgy gondolta, hogy az elidegenedés meg fog szűnni, úgy Marx is elképzelt egy olyan társadalmat, ahol az osztályharc véget fog éri. Nem tudom, ez nem a mennyei Jeruzsálem üdvtörténetének egy változata-e.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.05.10. 10:47:14

@Koós István: Ami Marx hegelianizmusát illeti, szerintem ez egy összetett kérdés és nem biztos, hogy egy az egyben ki lehet jelenteni, hogy "Marx hegeliánus filozófus volt". Kétségtelen, hogy a karrierje elején az ifjúhegeliánusok elnevezésű csoporthoz tartozott, de már a század közepén Engelsszel együtt úgy határozzák meg magukat, mint akik szemben állnak a hegeli filozófiával és pláne minden fajta vallásossággal. Ettől persze még lehet, sőt valószínű, hogy a hegeliánus motívumok erősen munkálnak Marx műveiben, de például a kontinentális Marx értelmezők közül Luis Althusser nyomán sokan úgy gondolják, hogy van a Marx-korpuszban egy törés valahol a Tőke környékén, amikor Marx feladja a korai humanista, az elidegenedés és annak megszüntetése köré épülő filozófiáját és a kapitalizmus tudományos, politikai-gazdasági kritikájára törekszik inkább.
Válasz erre 

szemet 2014.05.10. 13:00:11

@Kapelner Zsolt: "Aki ma igaznak tartja az evolúció elméletét sem vesz mindent készpénznek, amit Darwin leírt, csak bizonyos alapelveket és ezek közül is válogat. Épp így áll a helyzet a marxizmussal"

??? Ez nyilván részben szubjektív, de szerintem a biológusok többsége egyetért, hogy Darwin nagyon kevés dologban tévedett.

(Pl. az öröklődés mechanizmusát nem ismerte, és a "mi öröklődhet" kérdésben nem mindig találta el a dolgokat.

ÖNMAGA írja a bevezetőben: "Az öröklődést irányító törvények legnagyobbrészt ismeretlenek. Senki sem tudja megmondani, hogy ugyanaz a sajátosság néha miért öröklődik át, néha meg miért nem")

Egyik elmélet se tökéletes, de ez alapján egy kalap alá venni egy nagyon szar (te magad írtad: "előrejelzései közül szinte egyik sem vált valóra") meg egy zseniális tudományos eredményt, nem is tudom erre milyen jelző illik: cinikus? rosszindulatú?
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.05.10. 13:08:29

@szemet: Nem egy kalap alá vannak véve, hanem az egyik példaként van hozva egy jelensége, ti. :) amit mondani akartam az az, hogy Marx bizonyos alapelvei lehetnek jók és használhatóak még akkor is, ha bizonyos empirikus elgondolásairól kiderült, hogy hamisak. Ez a marxizmust legfeljebb mint közgazdaságtani elméletet diszkreditálja és azt teljes joggal. De ez semmi esetre sem rántja automatikusan magával a marxista szociológiát, történelemkutatást, és persze filozófiát. Még ha ezek hibásak is, ezt akkor sem onnan tudjuk, hogy végül nem tört ki a proletárforradalom.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.05.10. 13:13:23

A "ti." véletlenül van benne az elején :)
Válasz erre 

szemet 2014.05.10. 13:31:45

@Kapelner Zsolt: Ok. Akkor ez ilyen értelemben a marxizmus inkább egy (divat)stílus mint tudomány.

Aki marxista az marxi fogalmakkal írja le a történelmet, aki nem az nem.

Mint mondjuk, aki a historizmus kedvelője, korabeli hangszereken és hangolásban, kamarazenekartól hallgat Bachot, aki nem az meg nem.

És akkor empíria e mögé nem is kell, elegendő az embernek az a szubjektív érzete, hogy - mint historista - ő jobban "érti" Bachot mint mások, nemde? ;)
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.05.20. 23:34:38

@szemet: No de mi van akkor, ha valaki azt mondja, hogy persze, a marxizmus nem tudomány - miért is lenne az, hiszen a műfaja leginkább politikafilozófia, meg közgazdaságtan, szóval nem valami kemény áru, Besenyő Pista bácsi szavajárásával, "ne várjuk már el tőle" hogy tudomány legyen.
És azt is mondja (ugyanakkor), hogy nem érdekes, hogy a marxizmus megjósolta-e jól-rosszul a jövőt. Ez azért nem érdekes, mert nem a jóslásfunkció a lényege - legalábbis emberünk számára.
Ugyanakkor, még azt is mondja, hogy a marxizmus ma is érvényes lényege az a felismerés, hogy az emberek életminősége az egyik legfontosabb érték (humanitárius, közgazdasági- egyáltalán mindenféle szempontból). És a marxizmus "rájött" arra, hogy eme életminőség nagyon függ a termelés, és az elosztás milyenségétől. Mind a kettőtől egyszerre. És a helyesen értelmezett marxizmus nem jóslás, hanem egyfajta vágy arra, hogy ezt az emberi életminőséget igazságosan, ésszerűen alakítsa ki az emberiség.
E téren az efféle modern marxizmusnak párja sincs, hiszen egyetlen egy másik politikafilozófiai elképzelés sem épít ennyire a filozófiailag levezethető igazságosság-fogalomra. Ilyenformán a marxizmus nem jóslat, nem azt mondja meg, hogy mi lesz, hanem terv. Azt mondja, hogy mi a jó, és minek kellene lenni. Gyakorlatilag egyetlen egy épkézláb igaz konkurense sincs, hiszen hozzá képest minden polfil elmélet önző, rövidlátó, és antihumánus.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard