Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

A lét a tudatot? A tudat a létet? #1

A lét a tudatot? A tudat a létet? #1

Mivel most a szélsőséges filozófiai elméletek hete van, úgy döntöttem, legyen a mai poszt témája az ősi kérdés: vajon a lét határozza meg a tudatot, vagy a tudat a létet? Ha van egy szeleburdi filozófiai elképzelés, amit mindenki ismer, akkor az az, hogy a világot teljes egészében a mi tudatunk hozza létre. De hogyan lehet ilyesmit gondolni? És gondolta ezt egyáltalán bárki a filozófiatörténetben? Hál' Istennek a válasz leginkább: nem. De a téma attól még roppant érdekes.

Kamasz koromban - ahogy gondolom sok más filozófia iránt érdeklődő fiatalt is - teljesen elbűvölt a gondolat, hogy talán az egész világ csak az én tudatom terméke, hogy valamiképpen a saját elmém formája az általam megtapasztalt mindenséget, amiben létezem. Ezt a hajmeresztő elképzelést azóta számtalan alkalommal hallottam vissza ilyen-olyan kocsmafilozófiai beszélgetések közepette. De vajon ténylegesen léteznek ilyen filozófiai elképzelések? Lehetséges érvelni egy ilyen elgondolás mellett?

Ez az ötlet, hogy tudniillik az egész világot valamilyen módon a tudatunk hozza létre, többé-kevésbé Immanuel Kant filozófiájában gyökerezik. Kant a tizennyolcadik század végén híres A tiszta ész kritikája című művében azt a tételt fogalmazta meg, hogy az emberi elme aktívan hozzájárul a megtapasztalt valóság kialakításához.

Ez elsősorban azt jelenti, hogy a világról alkotott tapasztalatunk nem pusztán tükörképe egy külső valóságnak, hanem ennek a tapasztalatnak a kialakításában a tudat aktív szerepet játszik. Hogyan? Kant úgy gondolta, hogy a megtapasztalt világ bizonyos kategóriái teljes mértékben a tudatból és nem a megtapasztalt valóságból származnak. Ezek a kategóriák mindenek előtt a tér, az idő és az okság. A világ önmagában nem rendelkezik a téridőbeli és oksági tulajdonságokkal, ezeket a kategóriákat az elme vetíti rá, vagy viszi bele a világba.

Alapvetően nem teljesen földtől elrugaszkodott gondolat, hogy a megtapasztalt világ bizonyos tulajdonságai függnek az elménktől. Locke-tól származik az elsődleges és másodlagos tulajdonságok megkülönböztetése. Utóbbiak olyan tulajdonságok, mint például a szín, a szag, az íz, stb. amelyek nem önmagukban jellemzik a dolgokat, hanem csak egy elméhez való viszonyukban.

Míg mondjuk általában azt gondoljuk, hogy egy fizikai dolog rendelkezik tömeggel önmagában is, az elménktől függetlenül, addig joggal gondolhatjuk, hogy színnel és szaggal nem rendelkezik ilyen módon, már csak azért sem, mert ugyanazt a dolgot két ember (mondjuk egy színvak és egy nem színvak) láthatja ugyanakkor különböző színűnek. Ezek a minőségek tehát úgy tűnik, valami módon az egyéni elme hozzájárulásával jönnek létre.

Kant állítása mármost az, hogy a tudat ehhez hasonló módon a megtapasztalt valóság egészének kialakításában tölt be aktív szerepet. Vegyük észre, hogy ezzel még nem mondja, hogy a tudatunk nélkül a dolgok már nem is léteznének, azt meg pláne nem, hogy a világot mi hozzuk létre.

Csupán annyit mond, hogy a téridőbeli és oksági tulajdonságokkal rendelkező dolgok, mint ilyenek a tudat nélkül nem létezhetnének, mivel ezek a kategóriák a megismerő tudat termékei. De ettől még elismeri, hogy létezik önmagában való dolog (a híres "Ding an sich"). Csak azt mondja, hogy az nem rendelkezik téridőbeli és oksági tulajdonságokkal (nagyjából úgy, ahogy a dolgoknak nincs maguktól színe meg szaga az elménktől függetlenül).

A Kantot követő filozófusok, az úgynevezett német idealisták, akikről egyszer máskor még lesz szó, viszont úgy gondolták, hogy a megtapasztalt valóság és az önmagában való dolog megkülönböztetése kínos filozófiai következményekkel jár, ezért ezt a kettősséget egy eredetibb, egységes princípiumban kell feloldani. Ezt az őseredeti egységet Fichte például "Abszolút Énnek", Hegel pedig "Szellemnek" nevezi. Ezzel úgy tűnik, veszélyesen közel kerülnek ahhoz, hogy azt mondják, a világot a tudat hozza létre.

De észre kell vennünk, hogy ezek a dolgok, még ha az "Abszolút Én" és a "Szellem" jól hangzó neveivel is vannak illetve, voltaképpen nem az egyéni tudatot jelentik. Az én saját elmémhez vagy énemhez az Abszolút Énnek és a Szellemnek elvileg éppen annyi köze van, mint a hétköznapi tárgyakhoz. Ezek pusztán olyan alapvető létezők, amiket azért vezetünk be a rendszerbe, hogy a magánvaló és a megtapasztalt valóság kettősségét fel tudjuk oldani.

De ha még Fichte és Hegel sem gondolta, hogy a világot a tudatunk hozza létre, akkor melyik filozófus vallott ilyen elképzeléseket? Tudtommal, az elmúlt egy-kétszáz év során a jelentősebb figurák közül hál' Istennek egyik sem. És ennek jó oka van, jelesül, hogy az a tétel, miszerint mindent csak a tudat hoz létre, nyilvánvalóan hamis. Mi hozza ugyanis akkor létre a tudatot? Talán őt is a tudat maga? De hogyan? Hiszen mielőtt létrehozza magát, még nincs, de ahhoz, hogy létrehozza magát, már eleve ott kell lennie (lévén, hogy nemlétező dolgok nem nagyon tudnak csinálni semmit).

De arra kell ebből következtetnünk, hogy a tudatunk semmilyen módon nem járul hozzá a megtapasztalt valóság létrehozásához? Nos, voltak és vannak filozófusok, akik szerint ez a helyzet: a tudatunk leképezi, tükrözi a valóságot, és semmilyen módon nem járul hozzá annak megformálásához, legfeljebb akkor, amikor tudatosan arrébb rakunk egy követ vagy ilyesmi.

Vegyük észre, hogy ez a tétel még akkor is tartható, ha például az érzékszerveink nem egy az egyben közvetítik számunkra a külvilágot. A természettudomány például elárulja nekünk, hogy már a legelemibb észlelés alkalmával is különböző kognitív rendszereink már jóval azelőtt megszűrik és rendezgetik a hozzánk eljutó tapasztalatokat, mielőtt azok tudatosulnának. De ez nem jelenti azt, hogy az elménk magával a világgal csinál dolgokat. Ennek még legfeljebb a világról való tudásunk számára van néminemű következménye.

Az az álláspont tehát, hogy a tudatunk magának a világnak, vagy a világbeli létezőknek a létrehozásában játszik aktív szerepet (és nem csak abban a triviális értelemben, hogy olykor tudatosunk hozunk létre dolgokat, mint az asztalos a székeket, vagy a szakács az ebédet), meglehetősen radikális. Mégis akadtak sokan, akik az elmúlt néhány száz évben Kantot követve amellett tették le a voksukat, hogy legalább bizonyos típusú létezők létébe az emberi elmének ilyen értelemben is beleszólása van.

Ezek közé a filozófusok közé tartoznak például a tizenkilencedik századi neo-kantiánusok, mint Heinrich Rickert, vagy a huszadik századi analitikus tudományfilozófus, Hilary Putnam. Putnam híres-neves "belső realizmus" nevű elképzelése szerint ugyan nem a tudat hozza létre önmagából az egész valóságot, de az sem igaz, hogy csak úgy passzívan tükrözni a külvilágot. Véleménye szerint sokkal inkább az a helyzet, hogy "az elme és a világ együtt határozzák meg az elmét és a világot." Mikor legközelebb visszatérek ehhez a témához, az ő felfogásával fogok foglalkozni.

 

17 komment filozófia tudat metafizika konstruktivizmus ismeretelmélet elmefilozófia Tovább
A lét a tudatot? A tudat a létet? #1 Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
17 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Tetteink következménye Tetteink következménye
  • Léteznek-e emberi jogok? Léteznek-e emberi jogok?
  • Mennyire biztos a matematika? Mennyire biztos a matematika?
  • Ki tehet róla? Ki tehet róla?
  • "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr86146742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koós István 2014.07.05. 10:14:46

"A világ önmagában nem rendelkezik a téridőbeli és oksági tulajdonságokkal"

Ez így nem pontos megfogalmazás, Kant ilyet nem mondott: csak annyit mondott, hogy NEM TUDJUK, rendelkezik-e a külvilág oksági, időbeli, térbeli struktúrákkal. Csak azt tudjuk, hogy mindez a mi tudatunk működésére jellemző, olyan rendszer, amiben elrendeződnek a külvilágból érkező észleletek. Mivel akkoriban nem volt a mai értelemben vett tudományos módszertan, Kant a tudatban pórbált találni biztos pontot az ismereteink alapjához.

Abban egyébként teljesen igaza volt, hogy a tudat aktív módon rendezi a beérkező információkat, hiszen a valóságról alkotott képünk egy értelmezett anyag, amit az agyunk alkot meg az érzékszerveink által közvetített érzékletekből. Az agy lényegében töredékes információkból dolgozik, és mindig arra törekszik, hogy ezek alapján egy konzisztens, rendezett egységet hozzon létre. Ennek során azonban az agyat nagyon könnyű megtéveszteni. A National Geographic csatornán két különböző műsor is fut éppen mostanában, amelyek rendkívül szórakoztatóan mutatják be ezeket a lehetőségeket, az Eldobod az agyad és az Eszement játékok.

A látásunk pl. sztereoszkopikus módon működik úgy, hogy a két szemünkből érkező sík képből alkotja meg a tárgyak perspektivikus modelljét. Ez kiegészül az árnyékok és a fények, valamint a tárgyak térbeli elhelyezkedésének érzékelésével. A horizonthoz közelebb elhelyezkedő tárgyak általában távolabb vannak és így kisebbnek látjuk azokat, ami pedig ezen vonal alatt található, az közelebbi, és nagyobbnak tűnik. Ezeket a mechanizmusokat ismerve nagyon könnyű megtréfálni az embert: ha bizonyos támpontok nem teljesen egyértelműek, akkor nagyon könnyen olyasmit is láthatunk a saját szemünkkel, ami nem igaz. Például ha a különböző objektumok egyaránt a horizont vonalán lokalizáltak, akkor az ember könnyen rosszul becsülheti meg a tárgyak távolságát és nagyságát, és előfordulhat, hogy a valósnál jóval közelebb lévőnek gondol valamit, esetleg nagyobbnak látja a méretét. A csoda pedig máris kész, a fatörzs jetivé vált, a faág óriáskígyóvá.

Szintén jellemző az érzékelésünkre a szinesztéziás jelleg. Ez azt jelenti, hogy egy adott érzékszervből érkező ingerek összekapcsolódnak más érzékszervekből álló társaikkal, és felidézik azokat. Ha pl. egy labdát látunk pattogni, általában halljuk a hangját. Ez olyan megszokott, hogy a látott kép olyan esetben is felidézheti a hangot, amikor az nincs jelen. Erre a jelenségre a klasszikus példa a citrom képe, aminek puszta vizuális érzékelésére is összefut a nyál az ember szájában, pedig magának az íznek nyoma sincs a szájában.

De nemcsak a külvilág, hanem a saját testünk és lelki folyamataink érzékelése és lehet téves. Az egyes testfelületeink érzékelésének szenzoros agykérgi leképezése. pl. rendkívül eltérő. A kezünk és az arcunk rendkívül érzékeny, míg pl. a hátunkat érő ingerek feldolgozása sokkal kevésbé részletes. Vagyis ugyanazokat a dolgokat máshogy érzékeljük különböző testfelületeinkkel. A saját belső folyamatainkat is felmérhetjük hibásan.
Válasz erre 

Koós István 2014.07.05. 10:21:14

Mellesleg az antropomorfizáló jelleg is alapvető jellemzője az érzékelősünknek, és nagyrészt ez a jelleg felelős az általam óriási hülyeségnek tartott "vallási tapasztalatokért" és "spirituális élményekért."

Pl. amikor az ember beteszi a kenyeret a pirítósba, és amikor kiveszi, a pirult felületben felfedezi Jézus arcát vagy Szűz Máriáét, vagy amikor a szél befúj az ablakon, ő emberi nyelven kimondott szavakat hall ki belőle.
Válasz erre 

Koós István 2014.07.05. 10:24:13

Szerintem egyébként elég érdekes filozófus Kant, én írtam a szócikket a wikipédián A tiszta ész kritikájáról akkoriban, amikor még szerettem foglalkozni a wikipédiával

hu.wikipedia.org/wiki/A_tiszta_%C3%A9sz_kritik%C3%A1ja
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.07.05. 11:18:53

"Csak azt mondja, hogy az nem rendelkezik téridőbeli és oksági tulajdonságokkal (nagyjából úgy, ahogy a dolgoknak nincs maguktól színe meg szaga az elménktől függetlenül)."

Kantnak nem volt kutyája.

Ha Kantnak volt kutyája, az nem volt képes elkapni a levegőben repülő labdát.

Ha Kantnak volt kutyája, az nem volt képes kiszagolni a kolbászt.

Persze az is lehet hogy Kant vegan volt, és a háztartásában soha nem fordult elő állati eredetű termék, így ha volt is kutyája, annak soha nem volt lehetősége arra hogy kiszagoljon bármilyen állati eredetű terméket.

Így hát egy vegan Kant akinek egy vak kutyája volt, gondolhatta azt hogy a tárgyak nem rendelkeznek téridőbeli tulajdonságokkal és nincs színük vagy szaguk az ő elméjétől függetlenül.

Vagy Kant gondolhatta azt hogy a kutyájának is van elméje, és akkor az a kutya-elme hozza létre a labda téridőbeli tulajdonságait, illetve a kolbász szagát.

De akkor Kant nem látott hangyát.

Vagy ha látott hangyát amelyik cipelt valamiféle hangya-étket, akkor gondolhatta hogy a hangya-elme hozza létre a hangya-eledel téridőbeli tulajdonságait és színét, szagát.

De a hangya-elme nagyon kicsi.

A hangya-elme annyira kicsi hogy a hangyák borzasztóan gyenge filozófusok, így hát inkább a téridőbeli tulajdonságaikat felhasználva megragadják a nekik tetsző színű és szagú dolgokat, és jól elcipelik vagy megeszik őket.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.07.05. 11:35:38

@Koós István:

"amikor az ember beteszi a kenyeret a pirítósba, és amikor kiveszi, a pirult felületben felfedezi Jézus arcát vagy Szűz Máriáét"

Apám már egy pár éve halott volt amikor -- egy másik földrészen -- egyszer megláttam egy embert félhátulról ... és egy pillanatra azt hittem hogy apámat látom. Az a magasság, az a testalkat, az az őszes haj, olyan hosszal, úgy fésülve. Aztán megfordult az illető és az arca már egyáltalán nem hasonlított apáméra. De az elmém egy eléggé kegyetlen trükköt játszott velem (önmagával?) egy szívdobbanás erejéig.
Válasz erre 

backer 2014.07.05. 11:42:10

Koós István: "Csak azt tudjuk, hogy mindez a mi tudatunk működésére jellemző, olyan rendszer, amiben elrendeződnek a külvilágból érkező észleletek"

De pl. ha az idő a "tudatunk működésére jellemző", akkor ez ugye azt jelenti, hogy az emberi tudat megjelenése előtt nem létezett idő? Ha az idő ilyen szubjektív valami, akkor mindaz, amit a Naprendszer és a földi élet kialakulásáról a tudomány állít, az hamis, mert a tudomány jelenlegi állása szerint mindez évmilliárdok alatt történt. Akkor pedig a természettudományokból a kozmológiát, evolúcióelméletet kidobhatjuk a kukába. Ugye így van?
Válasz erre 

Koós István 2014.07.05. 12:04:05

@neoteny:

Ha Kantnak volt kutyája, akkor a kutya egészen másképpen érzékelte a világot, mint Kant. A kutya olyan szagokat érzékel, amik Kant számára nem léteznek, pl. Kant nem érzékeli a bokron egy másik kutya szagnyomát. Az a világ, ami a kutya számára megjelenik, nem egészen ugyanaz a világ, ami Kant tudatában létezik.

Ezért van pl., hogy a piros virágokat nem a méhek porozzák be, ugyanis a méhek nem látják a piros színt. A rovarok viszont érzékelnek olyan színeket, amiket mi nem, ők pl, több színűnek, mintázottnak látnak olyan virágokat, amiket mi monokrómnak érzékelünk.
Válasz erre 

Koós István 2014.07.05. 12:04:59

@backer:

Nem tudom, Kant ezzel a kérdéssel így nem foglalkozott, és nem a mi jelenlegi ismereteinek szerint írta a műveit.
Válasz erre 

Koós István 2014.07.05. 12:06:40

@neoteny:

Sőt úgy tudom, vannak olyan bogarak, a csótányok vagy mik azok, akik nem is érzékelik azt, hogy függőleges vagy vízszintes felületen haladnak, nekik minden felület hasonló, így tehát ők nem is nagyon érzékelik a teret.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.07.05. 12:14:20

@Koós István:

"Az a világ, ami a kutya számára megjelenik, nem egészen ugyanaz a világ, ami Kant tudatában létezik."

Világos: az objektív realitás különféle aspektusait (tulajdonságait) különféle vetületekben és különféle mértékekben tapasztalják meg különféle entitások különféle érzékszerveiken (ill. érzékelőiken) keresztül. De ez nem jelenti azt hogy a dolgoknak "maguktól" ne lenne téridőbeli tulajdonságaik, vagy színük vagy szaguk.
Válasz erre 

backer 2014.07.05. 12:18:09

Koós István: teljesen mindegy, hogy foglalkozott-e vele és az is mindegy, hogy melyik kor ismerete szerint írta a műveit. Ha valaki érti, amit Kant írt, akkor meg tudja mondani, hogy ami kikövetkeztethető belőle erre a kérdésre nézve, az ellentmond-e a jelenlegi tudásunknak vagy sem.
Válasz erre 

neoteny · http://word.blog.hu 2014.07.05. 12:22:10

@Koós István:

Teljesen lehetséges: mivel ezek a szerkezetek nem "halnak meg" amikor leesnek felületekről, nem volt evolúciós szelekciós nyomás arra hogy "kifejlesszenek" érzékelőket amelyek pl. a vízszintes-függőleges orientációt megkülönböztetné számukra.
Válasz erre 

backer 2014.07.05. 12:22:55

Ez szép: "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. / A valóság az, ami nem hajlandó megszűnni attól, hogy nem hiszünk benne. (Philip Kendred Dick"
Válasz erre 

Koós István 2014.07.05. 12:58:33

@backer:

Nem tudom, nem vagyok elég kompetens a témában ennek a kérdésnek a megválaszolásához.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.07.05. 14:21:35

Kedves Kapelner Zsolt, nagyon nem mindegy, hogy a merész kijelentéseket tevő filozófus mit ért az egyes általa használt mondatokon, szavakon.
Például: "az emberi elme aktívan hozzájárul a megtapasztalt valóság kialakításához."
Ez így önmagában egy (nem értelmetlen, csak így) érthetetlen mondat, pontosabban, az értelmező tetszés szerint, a prekoncepciói szerint fogja érteni. Egy józan (paraszti) értelmező ilyenkor egyből ilyeneket kérdez: Hogyan járul hozzá az elme, a valóság kialakításához? Mit jelent itt a "valóság kialakítása"? Netán azt jelenti, hogy amikor az elme semmilyen szerepet nem játszik (mondjuk éppen alszik), akkor a szóban forgó valóság más-(féle, milyen)? És egyáltalán, miféle valóságról van itt szó? A külvilágról? Vagy az emberi tudatban leképeződő valóságról, a valóság interpretációjáról?
Szóval ilyenkor, ha már a filozófusunk nem fejti ki magától, hogy miről is beszél, érdemes feltenni az ehhez hasonló kérdéseket. Akkor talán kiderül valami...

Egyébként ilyenkor gyakorta az van, hogy maga a filozófus sem tisztázta még magában (nem ülepedett le benne) hogy mire gondol, miről is beszél. Nem látja át a problémát, éppen ezért nem érti a buktatókat sem. Hanem van némi képe valamiről, és azokat előadja. Ha mélységében is értené a témát, akkor előbb önmagának tenné fel a fenti kérdéseket, majd azokat megválaszolva, egy tisztább elképzeléssel állna elő, amelynél nem az az első benyomás, hogy "mi a fenét is akar ez jelenteni?"

A következő ilyen mondat (a teljesség igénye nélkül) ez: "az elme és a világ együtt határozzák meg az elmét és a világot."
Megint csak: Mi a fenét akar itt jelenteni ez a "világmeghatározás"? Hogy működik? Stb. Egyszerűen, nem lehet az ilyen mondatokkal mit kezdeni, mert mint mondtam, a jelentésbeli határozatlanságuk, bizonytalanságuk miatt, mindenki azt ért rajtuk, amit akar, és ha kialakul egy vita, akkor abban mindenki a saját elképzeléséről beszél - nem is nagyon érintkeznek benne a "körök".

Én úgy gondolom, hogy ez a téma nem egyetlen egy téma. Hanem legalább kettő. Az egyik a világ létezésére vonatkozik. A másik pedig a világ észlelésének, és interpretációjának a módjára, vagyis arra, hogy a tudatban hogyan épül fel, jelentkezik, van jelen a "világ képe". És ha azt a két témát nem választják egyértelműen külön, abból adódnak olyan badarságok, és félreértések, hogy bizonyos mondatok úgy hangzanak, mintha valakik tagadnák a külvilág létét, illetve, azt csak a tudatunkban létezőnek gondolják. Persze, lehetségesek ilyen emberek is (akik ezt hiszik), de én azokat nem filozófusoknak, hanem bolondoknak nevezem.
Válasz erre 

Koós István 2014.07.05. 15:07:02

@ipartelep:

Ne haragudj, ipartelep, de az általad idézett és kifogásolt mondatban benne van jelzőként, hogy "megtapasztalt", vagyis nem a valóságot alakítja a tudat, hanem annak megjelenését. Kantnál a tapasztalat az észlelet és az észlelet tudati elrendezésének együttes anyaga.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.07.05. 21:53:24

@Koós István: De hát mit jelent ez a mondat ("az emberi elme aktívan hozzájárul a megtapasztalt valóság kialakításához."), "megtapasztalt"-al, mit jelent anélkül, és egyáltalán miért kell bele a "megtapasztalt?". Mennyivel jelet többet, vagy mást a "megtapasztalt" szóval együtt, mint anélkül?

Te itt azt mondod, hogy a "megtapasztalt valóság", az nem maga a külsődleges valóság, hanem annak a tudati képe. Vagyis, hogy számodra ezt jelenti ezt a szóösszetétel. Én elfogadom, hogy valaki így is értheti ezeket a szavakat. Számomra viszont a jelentése ez: "a valóság megtapasztalt része".

És ugye, nagyon nem mindegy, hogy az elme mit alakít: önnön magát, a saját tudattartalmait, vagy a külső valóságot. A mondat megfogalmazása mindenképpen ügyetlen, és félreérthető. Ha azt akarja mondani, ahogy te értelmezed, akkor ezt kell mondani: Az emberi elme a saját tudattartalmainak az alakítója. Ezen tudattartalmak külvilágról szóló része tapasztalati jellegű. De eme tapasztalatok interpretációja sosem teljesen pontos, mindig tartalmaz valamennyi hibát, szubjektív elemet.
És akkor ez bár eléggé triviális lenne, de legalább nem félreérthető olyan irányban, hogy az emberi elme alakítja (közvetlenül - mert közvetve persze alakítja egy kis részét) a külvilágot.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard