Az olvasottság nem publikus.

Filófaktor

Van-e szabad akarat? És mi az különben is?

Van-e szabad akarat? És mi az különben is?

Pár napja jött le a Philosophy Tube-on (egy tök jó csatorna, amit kövessetek You Tube-on) ez a kis videó a szabad akaratról, szóval gondoltam én is mondok róla egy-két szót. Szóval szabad akarat: a skót filozófus David Hume szerint ez a filozófia egyik legtrükkösebb kérdése és ahogy kitalálhattátok, a filozófia a mai napig nem oldotta meg a vele kapcsolatos problémákat, mindenekelőtt a legfőbb kérdést: van egyáltalán szabad akart? Persze ahhoz, hogy ezt megválaszoljuk, először tudnunk kéne, mi az.

Na de induljunk eggyel messzebbről (kicsit a videó nyomán fogok haladni, csak hogy ahhoz is legyen valami köze az egésznek):

Általában azt gondoljuk, hogy a környező fizikai világban minden dolgot valami más okoz. A dolgok nem maguktól, nem spontán módon történnek, hanem megmásíthatatlan oksági törvényeknek, a természet törvényeinek vannak alávetve. De ej haj, az agyunk talán nem a fizikai világ része? De igen, ugyanúgy atomokból van, mint minden más.Feltéve, hogy az agyunkkal gondolkodunk és cselekszünk végső soron, úgy tűnik, hogy mi is alá vagyunk vetve ezeknek a törvényszerűségeknek: oksági láncokra vertek minket a természet törvényei (ez igazából egy nagyon jó filozófuspoén, filozófusbulin elsütheted nyugodtan).

Mit jelent ez? Elvileg azt, hogy nem vagyunk képesek szabad dönteni, nem "mi" (bárkik is legyünk mi) határozzuk el, mit fogunk tenni, hanem az agyunk és a külvilág között lejátszódó oksági folyamatok döntik el. Ugyanúgy, ahogy egy biliárd golyó sem maga dönti el, hogy ha egy másik meglöki, akkor ő is gurulni kezd-e vagy sem.

De miért baj ez? Egyrészt szeretünk urak lenni a saját portánkon (uh, ez szexista volt), és nem jó érzés kiszolgáltatottnak lenni, még a természettörvényeknek sem. De van egy komolyabb baj is: ha nincs szabad akarat, vagyis ha nem vagyok képes máshogy cselekedni, mint ahogy cselekedtem, akkor nincs moralitás sem.

Gondoljuk meg, hogyan lehetne felelősségre vonni valakit valamiért, ha esélye sem volt rá, hogy máshogy cselekedjen. A morálfilozófiában van egy elég általánosan elfogadott elv, amely szerint ha valakinek morális értelemben meg kell valamit tennie, akkor abból következik, hogy meg is tudja tenni. Senkinek nem lehet olyan morális kötelessége, aminek nem képes megfelelni, mert... hát... ez elég igazságtalan lenne. De ha nincs szabad akarat, senki sem képes máshogy cselekedni, mint ahogy cselekedett és így a morális "kell" és a morális kötelesség és felelősség és még egy rakás másik fogalom mehet a kukába.

Na jó, ez egy elkeserítő helyzet, mit lehet csinálni?

Az egyik elég gyakori válasz erre az szokott lenni, hogy a modern fizika megmutatta, hogy a természet törvényei nem determinisztikusak. Azaz nem határozzák meg egyértelműen, hogy pontosan mi fog történni, hanem például csak egy bizonyos valószínűséggel. A kvantummechanika számára ismerősek az olyan fogalmak, mint a spontán módon, random történő események, stb.

Persze nem vagyok fizikus, de ezzel a felvetéssel kapcsolatban a következőt mindig észben kell tartani: persze, a kvarkok, leptonok, bozonok ugrálnak random módon és létrejönnek spontán, stb. de ezek a dolgok mind szubszubszubszubatomi szinten történnek. A kvantummechinka szempontjából fontos, hogy ha ezek a dolgok összejönnek nagyban és olyan makro-rendszereket alkotnak, mint mondjuk a sejtek, emberek, bolygók, galaxisok, akkor ezek nagyjából a régi, jó Newton-féle determinisztikus törvényeknek engedelmeskedjenek. Ezért nem látunk spontán módon zongorákat potyogni az égből.

Ha már az ember fizikával akar bizonyítani filozófiai tételeket (sohasem egy jó ötlet), akkor szerintem szerencsésebb a káoszelmélethez fordulnia. A káoszelmélet ugyanis kimutatta, hogy még determinisztikus rendszerek (mint például az időjárás) is viselkedhetnek kiszámíthatatlan módon, tehát úgy, hogy nem tudjuk bejósolni, pontosan milyen állapotban lesznek.

De persze csak azzal, hogy a cselekvéseket kiszámíthatatlanná vagy spontánná tettük, még nem lettek szabadok. A szabad akarathoz nem az kell, hogy cselekvéseimet ne okozza semmi, hanem hogy én okozzam őket. Ezzel nagyjából meg is van, hogy mi kell a szabad akarathoz:

  1. A cselekvéseimet végső forrása (oka) én kell, hogy legyek (bárki is az az "én")
  2. Lehetséges kell, hogy legyen, hogy máshogy cselekedjek, mint ahogy cselekszem, tehát semmi ne tegye szükségszerűvé a cselekvést

Mindkettő kell, ezek nélkül nincs szabad akarat.

Létezik vajon az így felfogott szabad akarat? A dolog nagy részben azon múlik, hogy hogyan értjük pontosan ezt a két állítást. Ha ugyanis jól keverjük a kártyákat, akkor még egy determinista is mondhatja, hogy létezik szabad akarat (az ilyen deterministákat hívjuk "kompatibilistának", míg ellenfeleiket "inkompatibilistának")

Egy determinista nyilván elismeri, hogy "én" vagyok a cselekvéseim forrása, még akkor is, ha azt gondolja, hogy például "én" csak az engem alkotó anyag összessége vagyok, természeti létező (tartsuk észben, hogy a determinizmusból ez nem következik logikailag). Hiszen ekkor én mondjuk az agyam vagyok meg a központi idegrendszerem és ezeknek nyilván meghatározó oksági szerepük van a cselekvéseim létrejöttében. Próbálnék csak meg csinálni valamit az agyam nélkül.

incompatibility of determinism and free will is dragging you down? fucking prove it is compatible! - incompatibility of determinism and free will is dragging you down? fucking prove it is compatible!  Courage WolfÉs egy determinista azt is elismerheti, hogy lehetséges, hogy máshogy cselekedjek. Mivel az, hogy mi történt a múltba kontingens, egy determinista elismerheti, hogy a múltbeli dolgok történhettek volna másként. Például ha az ősrobbanáskor egy részecske jobbra megy és nem balra, akkor a második világháború egy évvel később kezdődhetett volna, és én talán a csokifagyit választom és nem a vaníliát. Szóval lehetséges, hogy a cselekvésem (amit persze ezek a másmilyen múltbeli történések és a természettörvények együtt meghatároznak) másmilyen legyen, mint amilyen aktuálisan volt.

Vagy egy determinista gondolhatja azt is, hogy a természettörvények is kontingensek, lehettek volna mások (ezt egyébként a legtöbb filozófus ma így gondolja). Ez persze nem azt jelenti, hogy holnap megváltozhatnak. De lehetséges, vagy minimum elgondolható, hogy az egész világon mindig is más természettörvények uralkodtak, és ha ez lehetséges, akkor az is lehetséges, hogy máshogy cselekedjek egy adott szituációban, mint ahogy.

Persze egy inkompatibilista erre válaszolhatja, hogy "na ne már, ez azért nem igazi szabadság, nem?" De nem lehet, hogy igazából ez a szabadság, és az meg, hogy nem tetszik nekünk, magánügy? Elvégre a tudományos kutatás is sok kényelmetlen igazságra rávilágít, például, hogy a Föld nem a világegyetem középpontja. Ez van.

De persze a filozófia nem természettudomány és lévén, hogy a kompatibilisták ellen még bőven vannak érvek forgalomban, sőt léteznek más, kicsit szimpatikusabb kompatibilista elképzelések is (például amiről a videóban is szó van), ezért aztán még bőven van remény, hogy nem kell elkeseredetten hazakullognunk a szabad akaratért vívott csata színhelyéről.

Ti mit gondoltok erről a témáról? Melyik tábor mellett foglalnátok állást? Vagy szerintetek az egész kérdéskör értelmetlen? Szerertnétek még posztokat a szabad akarat témájában? Írjátok meg, várom :)

9 komment filozófia etika fizika szabad akarat metafizika determinizmus kompatibilizmus inkompatibilizmus Tovább
Van-e szabad akarat? És mi az különben is? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
9 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Tetteink következménye Tetteink következménye
  • Abortusz és etika Abortusz és etika
  • Léteznek-e emberi jogok? Léteznek-e emberi jogok?
  • "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia "Te vagy a hülye", "Nem, te vagy a hülye" - avagy egyet nem értés és filozófia
  • Háborúban mindent szabad? Avagy a harctér morálfilozófiája Háborúban mindent szabad? Avagy a harctér morálfilozófiája

A bejegyzés trackback címe:

https://filofaktor.blog.hu/api/trackback/id/tr575877674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koós István 2014.03.26. 08:53:33

Én Szalai Miklós Létezik-e Isten? c. könyvében olvastam a szabad akaratról, de nem igazán értettem az erről szóló részt. Az mindenesetre megdöbbentő volt, hogy filozófiai értelemben a szabad akarat más, mint a köznapi értelemben. Köznapian azt tekintjük szabad akaratnak, hogy ha külsőleg szabad a döntésünk, tehát semmilyen külső a hatalom nem kényszerít valamilyen döntésre. Filozófiailag viszont akkor lenne szabad az akarat, ha a belső állapot sem determinálná a döntésünket.

Egyébként valószínű, hogy az akaratunk nem is annyira szabad. Nem arról van szó, hogy tudatosan hozunk döntéseket, hanem arról hogy utólag magyarázzuk, racionalizáljuk, értelmezzük a döntéseink okait, mint pl. az Aronson által sokat tárgyalt önigazolás esetében.
Válasz erre 

Kapelner Zsolt 2014.03.26. 09:49:26

@Koós István: Igen, kétségtelen, hogy a filozófiában sokszor ebben a kevésbé hétköznapi értelemben beszélnek szabad akaratról, de azért jelen van másik jelentés is, például a morális felelősségről és hasonlókról szóló vitákban általában erre gondolnak, amikor azt mondják, valaki szabad elhatározásából cselekedett.

Ami az utólagos racionalizálást illeti, itt két kérdés van szerintem, az egyik az, hogy a döntéseinket általában racionális megfontolás alapján hozzuk-e, a másik, hogy a döntésünk szabad-e a fent említett értelemben. Ezek független kérdések, a döntés akkor is lehet szabad, ha nincs racionális indokunk meghozni és csak utólag racionalizáljuk.
Válasz erre 

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2014.04.05. 09:51:59

SZVSZ a morál, a szabad akarat értelmezése a téves. Nincs szabad akaratunk, viszont van szabad akarat érzésünk, és vannak arra vonatkozó kritériumaink, hogy mikor tekintünk valamit annak egy hétköznapi életben. Ezzel vígan elvagyunk, s ezen szabadságunkat cseppet sem árnyékolja be, hogy mára már gyakorlatilag kísérletileg is bizonyítatott, hogy a szabad akarat csak egy késve kialakuló illúzió. Ez az illúzió fontos nekünk, kialakult, és kész.
Olyan ez, minthogy a fizika megmutatta, hogy testek sosem érnek egymáshoz, elektronok és atommagok a mindennapokban nem "érnek össze", ez az érintkezés is csak egy illúzió, és teljesen jól megvagyunk vele. Nem rombolja le ez a felismerés azt az érzést, hogy milyen jó megérinteni a kedvesünket.

A jövő filozófiai iránya inkább az, hogy fizikalista módon leírjuk, hogy ezen illúzióink, micsodák, miért vannak, tehát, hogy definiáljuk a szabadság érzésének és ideánknak mibenlétét egy olyan világban, ami valójában ezeket csak, mint emergens folyamat adja meg számunkra.

Nem vész oda a felelősség, továbbra is megmarad a morál, csak nem azon a naiv szabadság-ideán alapul, amin eddig hittük.
Válasz erre 

Mészáros Nándor 2014.04.05. 14:45:16

Én csak a videóhoz szeretnék hozzászólni: mitől "tök jó kis csatorna" egy csatorna, ha egy pattanásos kocka filozófiát hadar rajta a videóiban, és komment screenshotokkal illusztrálja? Inkább idegesítő, semmint jó.
Válasz erre 

mandras 2014.04.08. 22:56:20

Szerintem Koós István jobb, ha nem felejti el, hogy józan ész szerint mit tekintünk szabad akaratnak, és ezt a nyilván nem precíz, de azért nem is olyan zavaros fogalmat nem adja fel egy tisztázatlan filozófiai fogalom kedvéért. Magam részéről a józan ész nevében tekintem a szabad akarat melletti legrosszabb érvnek a kvantummechanikai indeterminizmust. Popper azzal érvelt (jó, csak népszerűsítve a gondolatát), hogy Mozart g-moll szimfóniáját nem írhatták a természet gondolat ésérzelem nélküli törvényei. Szerintem meg ennél eggyel rosszabb vásárt csinálunk, ha azt mondjuk, hogy a vakvéletlen írta. Azt azembert pedig, aki kockadobás eredménye szerint cselekszik nem szabadnak tekintjük, hanem a gondolkodást hiányoljuknála. Szabadnak szerintem azt a cselekvőt tekintjük, akinek a cselekvése saját elveiből, érdekeiből, habitusából, jelleméből jósolható meg és nem a külső körülményekből. Így tekinti a józan ész, így tekinti a jog. Ez egy világos, érthető álláspont, és természetesen kompatibilis a (makrofizikai, és a fortiori a biológiai, fiziológiai folyamatokra vonatkozó) determinizmussal.
Válasz erre 

Koós István 2014.04.09. 08:56:45

@mandras:

Hát, a kvantummechanikát idehozni szerintem is nagy hülyeség. Nem felejtem el a szabad akarat hétköznapi értelmét. Engem egyébként ez inkább csak a vallással kapcsolatban érdekel, mint Isten létének és a rossznak az igazolása.
Válasz erre 

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2014.04.25. 06:50:44

Ez is egy rossz cikk.

"a filozófia a mai napig nem oldotta meg a vele kapcsolatos problémákat"

De. A kompatibilizmus megoldotta.

A kompatibilisták nem kell, hogy elfogadják a 2. feltételedet. Szerintem a szabad akarat nem azt jelenti, hogy szabadon döntesz el, mit akarsz, hanem azt, hogy szabadon cselekszed azt, amit akarsz. Tehát az akaratod szabadon determinálja a cselekedeteidet.

Így a szabad akaratnak egyetlen feltétele van: az autodeterminizmus. Ez pedig kompatibilis a determinizmussal, sőt, csak azzal kompatibilis.

Még egy nice to have feltétel a kiszámíthatatlanság. Mondhatjuk azt, hogy szabad akaratról csak akkor beszélhetünk, ha az ember akarata és cselekedetei bár determinisztikusak, de normál ember nem tudja mindig kiszámolni.

Az erkölcsi felelősség pedig szintén akkor vethető fel, ha valaki ilyen értelemben szabad.

Pont akkor lenne bugyutaság valakinek az erkölcsi felelősségét felvetni, ha nem maga determinálja, hanem a véletlenen múlik, mit csinál.
Válasz erre 

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2014.05.26. 20:20:10

Én ezt a "szabad akaratot" a filozófia leghülyébb problémájának, egyfajta álproblémának tartom.
Ezért: Az egész problémafelvetés értelmetlennek tűnik addig, amíg nincs tisztázva, hogy egyáltalán mi a fenét is akar jelenteni ez a "szabad akarat". Azt jelentené, amit a mindennapi nyelvben értünk alatta? Akkor triviális a megoldás: Természetesen van szabad akaratunk. Ugyan a cselekvéseinkben erősen korlátozottak vagyunk, de "akarni", azt még szabadon akarhatunk - ha sokszor hiába is ugye. Akkor nem lenne ilyesféle szabad akaratunk, ha: 1. robotok lennénk előre programozva, és persze erről a programról mit sem tudva, vagy 2. valami felsőbb hatalom (isten, a szimuláció programozója), "rángatna minket dróton", de közben azt sugallná, hogy szabadok vagyunk.
Ezen feltevéseket az ég világon semmi nem támasztja alá, és egyetlen egy icipici jel sincs, ami megerősítené őket, vagy rájuk vallana. Tehát ebben nem túl értelmes dolog hinni, triviálisan igaznak tűnik, hogy van szabad akaratunk.

Ja igen, mielőtt elfelejtem: Ez az egész álprobléma nyilván az istenkérdésből nőtt ki. A középkorban evidencia volt, hogy Isten létezik. Mivel Isten mindenható (azt mondja a fáma), ebben bennnefoglaltatnak nem csak a képességei, hanem a mindentudása is. Magyarán: az egész univerzum jövőjét tudja, ismeri, színről színre, pixelről pixelre. Eddig világos ugye, ez közvetlenül következik Isten fogalmából. (Egy nem mindenható Isten az nem is isten.)
Ha valaki ismeri az univerzum jövőjét, akkor az egyenlő azzal, hogy a jövő fix, változtathatatlan, legalábbis egy adott időkeretben. Ha változtatható, akkor arról is tudna, vagyis minden benne foglalt, időközi változtatás a rendszer, a tudása része - végső soron ez ugyanazt jelenti, mint ami az elején volt: a jövő meghatározott. Más szóval: determinált. Ilyen esetben, nyilván a "Mindenható" determinálta azt, hiszen ki más?
Na most, ha világ determinált (és van benne Isten - ez a kettő csak így jön össze), az nem túl vidám kilátás. Ilyen esetben bennünket csak az vigasztalhat, hogy mi nem ismerjük az előre meghatározott jövőt. De hogy Istennek ebben mi a szórakozás, az teljes rejtély. ;-)

Azért én élek a gyanúperrel, hogy a rafinált filozófusok (egy része) a fentieken kívül még valami egészen mást is ért szabad akaraton, és determináción. De hogy pontosan mit, az változó lehet. Gilbert Ryle pl. a problémát értelmetlennek nem létezőnek tartotta, de ő egy meglehetős akadékoskodásnak tűnő okfejtéssel utasította el azt, nevezetesen, hogy az "akarat" metafizikai fogalma értelmetlen.

Aztán van itt a világ fizikai állapotával kapcsolatos értelmezés, illetve az, hogy a fizikai állapotaink mennyire, mennyiben határozzák meg, vagy befolyásolják akaratunkat. Ez utóbbira persze csak azt helyes válaszolni, hogy természetesen nagyon, sőt teljes mértékben. Hiszen az akaratunk, biológiai szinten nézve nem más, mint bizonyos idegsejtek "tüzelése", ingerületátadása, stb. ami kémiai-fizikai szinten az egyes atomok és molekulák mozgásával, állapotváltozásaival jár (csak persze, ezt ilyen szinten, és részleteiben ma még nem tudjuk leírni). Tehát bizonyos értelemben az a válasz, hogy az akaratunkat az agyunk fizikai állapotai hozzák létre, ily módon azok determinálják őket. De ez a determináció fogalom már - amellett, hogy egészen plauzibilis - igen messze van a köznapi, fatalista determinációtól.

A világ fizikai állapota is belekeveredik az ügybe, hiszen végül is, részleteiben a kvantumállapotokból épülnek fel a makroállapotok és események. És az még nem tisztázott, hogy a kvantumállapotok determinációs- vagy oksági rendszere milyen, hogy működik. De ez nem is filozófiai kérdés, hanem keményen fizikai. Mint ahogy az emberi tudat működése meg orvostudományi-biológiai-kémiai.

Úgyhogy, nehéz itt olyan ösvényt találni e témában, amelyen a filozófia értelmesen ellavírozgathat. Én sem folytatom tovább, egyelőre erről ennyit erről, uff...
Válasz erre 

ewok73 2014.07.25. 00:29:06

Bevezetőnek jó kis írás. Annyi, hogy a kompatibilistán manapság nem feltétlen olyasvalakit értenek, aki szerint a determinizmus igaz és a szabad akarat ezzel összeegyeztethető, hanem olyan valakit, aki szerint a determinizmus, ha igaz, ha hamis, azzal összeegyeztethető a szabad akarat.

Kicsit a cikk hangvételében az nem tetszett, hogy úgy tett, mintha csak a kompatibilizmus volna a szabad akarat védelmezője. A libertarianizmus is éppen ezt a célt tűzi ki maga elé, s nem feltétlenül a kvantumfizikai indeterminizmussal magyarázza a szabad akaratot (még ha egyik feltételeként meg is nevezi).
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Filófaktor

Érdekel a filozófia? Szeretsz gondolkodni az életről, a világmindenségről, meg mindenről? Kíváncsi vagy a múlt nagy elméinek gondolataira? Ez a blog segítséget nyújt ahhoz, hogy eligazodj a filozófia tekervényes ösvényein és hogy mindig érdekes és laktató szellemi táplálékra találj.

Keresés

Top 5

  1. Érdekel a filozófia, hogy kezdjek neki?
  2. "Metafizika" - Mit jelent a varázsszó?
  3. Abortusz és etika
  4. Mi az a materializmus?
  5. Mi valójában a filozófia?

Archívum

  • 2015 február (1)
  • 2015 január (4)
  • 2014 december (2)
  • 2014 november (3)
  • 2014 augusztus (2)
  • 2014 július (6)
  • 2014 június (7)
  • 2014 május (2)
  • 2014 április (5)
  • 2014 március (12)
  • Tovább...

Egyéb

Információ

  • A Filófaktorról
Filozófia mindenkinek
süti beállítások módosítása
Dashboard